Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Retourleiding CAV DPA pomp (MD7A) – banjooog

Retourleiding CAV DPA pomp (MD7A) – banjooog 13 sept 2025 17:15 #1649553


Hoi allemaal,

Ik ben bezig met het vervangen van de retourleiding op een Volvo Penta MD7A met een CAV DPA brandstofpomp.
De oude slang zit geperst in een metalen huls die direct op een banjooog op de pomp zit. Er is dus geen slangtule of slangklem – de slang verdwijnt letterlijk in de huls.

Ik zou graag overstappen op een gewone slang met banjopilaar en slangklem, maar ik loop tegen het volgende probleem aan:

De banjobout kan niet ver genoeg omhoog omdat hij klem komt te zitten tegen het motorblok. Daardoor kan ik het banjooog niet verwijderen en ook geen ander banjooog met pilaar plaatsen.

Mijn vragen:
1. Heeft iemand dit eerder meegemaakt, en hoe heb je het opgelost?
2. Moet de pomp echt zakken om de banjobout te kunnen verwijderen?
3. Is er een slimmere manier om een nieuwe retouraansluiting te maken op deze plek?

Zie foto voor de situatie.
Alle tips zijn welkom!

Groet,
Andy
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 13 sept 2025 17:27 door MrAndyvanduinen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding CAV DPA pomp (MD7A) – banjooog 13 sept 2025 18:13 #1649561

Ik zal morgen op mijn lesmotor eens kijken hoe dat zit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding CAV DPA pomp (MD7A) – banjooog 13 sept 2025 18:23 #1649563

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8012
Je kunt de pomp verdraaien. Is tevens de afstelling van het inspuitmoment.

Dus eerst even goed met een kraspen aangeven zodat je de pomp na de montage van nieuwe slang weer in dezelfde stand terug zet.

De pomp staat vast met twee bouten aan de voorzijde en een aan de achterzijde (die is wat lastig te bereiken) maar met een lange dop en een ratel is het goed te doen. Hoef je alleen was los te zetten en de pomp naar voren draaien.

Dan kun je vrijwel zeker de banjo bout losnemen.

Bram
Laatst bewerkt: 13 sept 2025 18:43 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding CAV DPA pomp (MD7A) – banjooog 13 sept 2025 19:04 #1649566

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 366
Als je de metalen huls er af peld. met dremel door slijpen kan je de slang er af trekken en er nieuwe slang met klem opzetten. Dan hoeft de banjo er niet uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding CAV DPA pomp (MD7A) – banjooog 13 sept 2025 19:05 #1649567

brambo schreef :
Je kunt de pomp verdraaien. Is tevens de afstelling van het inspuitmoment.

Dus eerst even goed met een kraspen aangeven zodat je de pomp na de montage van nieuwe slang weer in dezelfde stand terug zet.

De pomp staat vast met twee bouten aan de voorzijde en een aan de achterzijde (die is wat lastig te bereiken) maar met een lange dop en een ratel is het goed te doen. Hoef je alleen was los te zetten en de pomp naar voren draaien.

Dan kun je vrijwel zeker de banjo bout losnemen.

Bram

Wat bedoel je met de voor en achterzijde en waar moet ik die kras zetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding CAV DPA pomp (MD7A) – banjooog 13 sept 2025 19:23 #1649572

john 338 schreef :
Als je de metalen huls er af peld. met dremel door slijpen kan je de slang er af trekken en er nieuwe slang met klem opzetten. Dan hoeft de banjo er niet uit.

Dat lijkt me ook wel een interessante optie. Ben bang dat ik 'm niet rondom door kan slijpen omdat ik daar geen ruimte voor hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding CAV DPA pomp (MD7A) – banjooog 13 sept 2025 20:29 #1649590

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8012
MrAndyvanduinen schreef :
brambo schreef :
Je kunt de pomp verdraaien. Is tevens de afstelling van het inspuitmoment.

Dus eerst even goed met een kraspen aangeven zodat je de pomp na de montage van nieuwe slang weer in dezelfde stand terug zet.

De pomp staat vast met twee bouten aan de voorzijde en een aan de achterzijde (die is wat lastig te bereiken) maar met een lange dop en een ratel is het goed te doen. Hoef je alleen was los te zetten en de pomp naar voren draaien.

Dan kun je vrijwel zeker de banjo bout losnemen.

Bram

Wat bedoel je met de voor en achterzijde en waar moet ik die kras zetten?

Het is eenvoudig over de flens van de pomp en het motorblok, zodat je na de vervanging de slang de brandstofpomp weer indezelfde stand terug zet.

Niet gaan slijpen, maar gewoon de banjobout losnemen.

Het is helemaal geen slimme manier maar gewoon de praktijk.

Bram
Laatst bewerkt: 13 sept 2025 20:30 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding CAV DPA pomp (MD7A) – banjooog 13 sept 2025 21:50 #1649599

MrAndyvanduinen schreef :
Dat lijkt me ook wel een interessante optie. Ben bang dat ik 'm niet rondom door kan slijpen omdat ik daar geen ruimte voor hebt.

Rondom doorslijpen is niet nodig. De knelsluiting (of hoe dat ook heet) in de lengte doorslijpen, maakt het mogelijk om hem open te wringen en te verwijderen. Daaronder zit dan een slangtuke. Zo is het mij uitgelegd (maar het staat nog op mijn to do lijstje).
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding CAV DPA pomp (MD7A) – banjooog 13 sept 2025 21:50 #1649600

RobertWalter1 schreef :
MrAndyvanduinen schreef :
Dat lijkt me ook wel een interessante optie. Ben bang dat ik 'm niet rondom door kan slijpen omdat ik daar geen ruimte voor hebt.

Rondom doorslijpen is niet nodig. De knelsluiting (of hoe dat ook heet) in de lengte doorslijpen, maakt het mogelijk om hem open te wringen en te verwijderen. Daaronder zit dan een slangtule. Zo is het mij uitgelegd (maar het staat nog op mijn to do lijstje).
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding CAV DPA pomp (MD7A) – banjooog 13 sept 2025 21:51 #1649601

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5644
TS lijkt zich niet te realiseren dat als de pomp niet exact terug geplaatst wordt de afstelling van zijn motor niet meer goed is. Bram geeft het aan maar toch.
"Die kras" zet je dus op pomp en de motor om de pomp exact terug te plaatsen.
Bij mij is er zelfs heel dun ingeslepen om te markeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding CAV DPA pomp (MD7A) – banjooog 14 sept 2025 07:47 #1649631

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6382
Dieselmonteur is een vak. Als je dat niet beheerst kun je het veel beter aan een monteur overlaten. En ja, dat kost geld. Maar met kiespijn ga je ook niet naar een vriendelijke kennis maar naar een tandarts die er verstand van heeft.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 14 sept 2025 07:48 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding CAV DPA pomp (MD7A) – banjooog 14 sept 2025 13:46 #1649742

Jutter schreef :
Dieselmonteur is een vak. Als je dat niet beheerst kun je het veel beter aan een monteur overlaten. En ja, dat kost geld. Maar met kiespijn ga je ook niet naar een vriendelijke kennis maar naar een tandarts die er verstand van heeft.

Dank voor het advies...sorry dat ik jullie heb lastig gevallen met mijn probleem. Nooit aan een monteur gedacht. En goed dat je er bij zegt dat die geld kosten...wist ik wel hoor maar anderen misschien niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding CAV DPA pomp (MD7A) – banjooog 14 sept 2025 13:49 #1649744

brambo schreef :
MrAndyvanduinen schreef :
brambo schreef :
Je kunt de pomp verdraaien. Is tevens de afstelling van het inspuitmoment.

Dus eerst even goed met een kraspen aangeven zodat je de pomp na de montage van nieuwe slang weer in dezelfde stand terug zet.

De pomp staat vast met twee bouten aan de voorzijde en een aan de achterzijde (die is wat lastig te bereiken) maar met een lange dop en een ratel is het goed te doen. Hoef je alleen was los te zetten en de pomp naar voren draaien.

Dan kun je vrijwel zeker de banjo bout losnemen.

Bram

Wat bedoel je met de voor en achterzijde en waar moet ik die kras zetten?

Het is eenvoudig over de flens van de pomp en het motorblok, zodat je na de vervanging de slang de brandstofpomp weer indezelfde stand terug zet.

Niet gaan slijpen, maar gewoon de banjobout losnemen.

Het is helemaal geen slimme manier maar gewoon de praktijk.

Bram

Dank je wel, dit lijkt me de beste oplossing. Ga er nu wel een met een tule op zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding CAV DPA pomp (MD7A) – banjooog 14 sept 2025 20:42 #1649828

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1422
Je kunt anders ook een nieuwe slang erop laten persen. Dan kan ie weer 25 jaar mee.
Bijvoorbeeld Braber gas in Den Haag kan dat (voor mijn bbq laten doen), automaterialenzaak vast ook wel, of een hydrauliek firma.
Edit: zeilersforum.nl/index.php/foru...elingen-laten-persen



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding CAV DPA pomp (MD7A) – banjooog 15 sept 2025 09:37 #1649937

  • baggah
  • baggah's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 134
Heb hier(Mosterd Naaldwijk) hulp gehad toen ik een slang met aansluiting nodig had voor mijn Volvo Penta MD22, die via officiële kanalen niet meer makkelijk verkrijgbaar was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding CAV DPA pomp (MD7A) – banjooog 15 sept 2025 11:09 #1649985

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 573
De banjobout lijkt op een verhoging te zitten die zeskant is. Als die er uit wil, dan kun je het geheel naar je toe trekken...
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding CAV DPA pomp (MD7A) – banjooog 15 sept 2025 15:40 #1650095

baggah schreef :
Heb hier(Mosterd Naaldwijk) hulp gehad toen ik een slang met aansluiting nodig had voor mijn Volvo Penta MD22, die via officiële kanalen niet meer makkelijk verkrijgbaar was.


Dank voor de tip! Ik verwacht echter dat ik hier mee het probleem oplos : www.dedieseldokter.nl/a-894820...g-8-9mm/#description

Nu even een kraspen halen en dan verder sleutelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl