Zoals wellicht bekend heb ik een catamaran gekocht. Daarmee kun je droogvallen. Ik ben een newbie in droogvallen, dus ik heb daar veel vragen over. Voor een deel is het logica en kennis van getij, weer en kaartlezen. Daar kom ik wel uit.
Wat me bezig houdtem waar ik niet uitkom is het volgende.
Droogvallen in slik in relatie tot een saildrive, en daarna weer starten van de motoren tewijl de inlaat van het koelwater dus onder de slik heeft gezeten. En wellicht verstopt zit. Bestaat dan de kans dat er onvoldoende koelwater wordt opgezogen? Als er wel wordt opgezogen en het slib wordt meegevoerd, dan slijten de schoepjes heel hard. Hoe kunnen we dat voorkomen?
Als dat zo is, kun je dat dan voorkomen? Ik denk aan een T koppelng tussen saildrive en motor die je kunt spoelen met een pompje zodat de slik uit de koelwater inlaat teruggeblazen wordt. Is dat reeel, nodig, kans op andere ongewenste gevolgen ergens in de saildrive?
Kortom, loop ik risico, en zo ja hoe kan ik dat mitigeren?
Bij droog op zand droogvallen zal dit niet of nauwelijks optreden, trek je alleen wat koelwater met opwarrelend zand door de pomp.
Dekadent