Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Raadsel van de draaiende schroef..

Raadsel van de draaiende schroef.. 31 okt 2025 09:24 #1657991

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6267
Stel je hebt 2 motoren. Omwille van de zuinigheid vaar je met 1 motor. Je wisselt om de 3 uur.
Van de niet 'lopende' motor, draaien de schroefas en schroef mee.

Dit is de situatie die wij concreet hebben. Recent wees iemand mij op het remmende effect van de niet lopende motor. Een binnenvaartschipper. Hij stelde dat 'ook al draait de schroef mee, hij geeft een remmend effect aan het schip.

De niet actieve schroef zal niet zo hard draaien als de actieve schroef. Maar hij draait soepel mee.

Is de uitspraak van de binnenvaartschipper juist? Wie weet het?
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raadsel van de draaiende schroef.. 31 okt 2025 09:27 #1657993

Uiteraard. Een niet aangedreven schroef geeft weerstand ondanks meedraaien.
Daar hebben ze de klapschroef voor uitgevonden ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raadsel van de draaiende schroef.. 31 okt 2025 09:28 #1657994

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4939
Actie is reactie...
De vrijdraaiende schroef/schroefas zal altijd enige wrijvingsweerstand kennen intern, dus dat remt.
Mee laten draaien/ vrijloop zal minder weerstand kennen dat stil zetten, tenzij je een vaan stand hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raadsel van de draaiende schroef.. 31 okt 2025 09:29 #1657995

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4939
Haha ok gelijksoortige antwoorden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raadsel van de draaiende schroef.. 31 okt 2025 09:33 #1657998

In mijn “schroevenuitzoekperiode” kwam een motorbootschipper voorbij met een diesel aangedreven schroef en een elektrisch aangedreven schroef. De laatste voor het fluisterstille werk in klein water, met een (KIWI) klapschroef voor wanneer op diesel werd gevaren.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raadsel van de draaiende schroef.. 31 okt 2025 09:39 #1657999

Een scheepsschroef zonder weerstand zou een schroefrendement hebben van 100% Een utopie en een gat in de markt :)
Deelnemer vanaf 21 augustus 2008, www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raadsel van de draaiende schroef.. 31 okt 2025 09:40 #1658000

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5644
Denk dat de vrijdraaiende schroef minder brandstofverbruik veroorzaakt in vergelijking met de situatie dat je twee motoren gebruikt, dat heb je zelf al ervaren neem ik aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raadsel van de draaiende schroef.. 31 okt 2025 09:47 #1658003

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6412
Als de schroef draait, loopt de keerkoppeling mee uiteraard
Niet elke keerkoppeling mag meedraaien met de motor uit volgens mij
Mijn volvo p moet tijdens het zeilen in de achteruit gezet worden om meedraaien te voorkomen
Ik kan me er iets bij voorstellen, iig geen koeling en mogelijk geen of mindere smering
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raadsel van de draaiende schroef.. 31 okt 2025 09:55 #1658004

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5594
JB-NL schreef :
Actie is reactie...
De vrijdraaiende schroef/schroefas zal altijd enige wrijvingsweerstand kennen intern, dus dat remt.
Mee laten draaien/ vrijloop zal minder weerstand kennen dat stil zetten......
Dat vraag ik me dus altijd af, als je de schroef mee laat draaien, verzet deze arbeid als de schroef stilstaat niet.
Om het wat concreter te maken, stel dat je een schroefas dynamo hebt, wanneer remt dan de schroef meer af, als deze stilstaat, of als deze de dynamo aandrijft.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raadsel van de draaiende schroef.. 31 okt 2025 10:05 #1658005

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Ton Mitz schreef :
Als de schroef draait, loopt de keerkoppeling mee uiteraard
Niet elke keerkoppeling mag meedraaien met de motor uit volgens mij
Mijn volvo p moet tijdens het zeilen in de achteruit gezet worden om meedraaien te voorkomen
Ik kan me er iets bij voorstellen, iig geen koeling en mogelijk geen of mindere smering
Jazeker. Maar er zijn ook keerkoppelingen die juist niet mogen stilstaan. Het langsstromende water geeft immers ook een belasting op de keeroppeling als deze de schroef moet stil houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raadsel van de draaiende schroef.. 31 okt 2025 10:27 #1658006

Het is vast uit te rekenen.
De weerstand van een schroef (vast, meedraaiend, klap) is te zien in dit plaatje, en rechts ook het vermogen bij elke snelheid dat geleverd moet worden voor het meedraaien.



Rekening houdend met de efficiëncy van je dieselmotor (30%?) kun je berekenen hoeveel meer diesel een motor (de ene of de andere) zal verbruiken om die weerstand van de meedraaiende schroef op te heffen.
Vervolgens moet je dan inschatten hoeveel meer de extra slijtage aan 1 of 2 motoren zal zijn door dat langer draaien. Ook eerder onderhoud... Enzovoorts.
Het zou kunnen zijn dat die ene motor precies in een gunstig toerental draait waardoor hij efficiënter is en minder slijt. Twee motoren elk de helft van het vermogen laten leveren kan wel eens slechter uitpakken.
Ook maken ze dan meer ongezonde uitlaatgassen en CO2.
Ik vrees dat het niet te doen is, dat uitrekenen. Lekker doen waar je je goed bij voelt.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 31 okt 2025 10:28 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raadsel van de draaiende schroef.. 31 okt 2025 10:29 #1658007

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6267
Ton Mitz schreef :
Als de schroef draait, loopt de keerkoppeling mee uiteraard
Niet elke keerkoppeling mag meedraaien met de motor uit volgens mij
Mijn volvo p moet tijdens het zeilen in de achteruit gezet worden om meedraaien te voorkomen
Ik kan me er iets bij voorstellen, iig geen koeling en mogelijk geen of mindere smering

Ik was daar onzeker over toen we op snelstromend water stillagen in Wenen vorig jaar. Beide schroefassen liepen mee te loeien, heel vervelend. Bakker Ijlst zegt dat het bij de watergekoelde schroefassen die wij hebben geen enkel probleem is. Vanuit het koelwatersysteem loopt er een dunne leiding aar de schroefas.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raadsel van de draaiende schroef.. 31 okt 2025 10:32 #1658008

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6267
Waterblok schreef :
Denk dat de vrijdraaiende schroef minder brandstofverbruik veroorzaakt in vergelijking met de situatie dat je twee motoren gebruikt, dat heb je zelf al ervaren neem ik aan.

Ja, dit denken wij ook. Hoe lastig het ook is om dit exact te meten. 2 tabs toelopende grote tanks achterin en vaak stroom tegen en/of mee maakt het meten niet eenvoudig.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raadsel van de draaiende schroef.. 31 okt 2025 11:12 #1658014

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8391
Kock1964 schreef :
Ton Mitz schreef :
Als de schroef draait, loopt de keerkoppeling mee uiteraard
Niet elke keerkoppeling mag meedraaien met de motor uit volgens mij
Mijn volvo p moet tijdens het zeilen in de achteruit gezet worden om meedraaien te voorkomen
Ik kan me er iets bij voorstellen, iig geen koeling en mogelijk geen of mindere smering

Ik was daar onzeker over toen we op snelstromend water stillagen in Wenen vorig jaar. Beide schroefassen liepen mee te loeien, heel vervelend. Bakker Ijlst zegt dat het bij de watergekoelde schroefassen die wij hebben geen enkel probleem is. Vanuit het koelwatersysteem loopt er een dunne leiding aar de schroefas.
René
En waar komt dat koelwater vandaan? Is dat er ook als de motor niet draait?
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raadsel van de draaiende schroef.. 31 okt 2025 11:13 #1658015

JB-NL schreef :
De vrijdraaiende schroef/schroefas zal altijd enige wrijvingsweerstand kennen intern, dus dat remt.
Mee laten draaien/ vrijloop zal minder weerstand kennen dat stil zetten, tenzij je een vaan stand hebt.

Niet persé. Dat hangt van schroef, schroefas en KK af. Een meedraaiende schroef die weerstanden in schroefas, KK en de visceuze weerstand van de bladen aan vermogen uit het water onttrekt, kan best meer vermogen vergen dan een geblokkeerde, volledig overtrekkende schroef...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raadsel van de draaiende schroef.. 31 okt 2025 11:54 #1658019

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8015
Het is al een "eeuwigdurende" discussie. De schroef mee laten draaien of stilzetten.

Er blijkt maar weinig verschil op te treden.

Mee laten draaien geeft mogelijk wat extra slijtage aan de lagers van de keerkoppeling.

Sommige keerkoppelingen (hydraulisch) mogen niet meedraaien en zijn dan voorzien van een schroefasrem.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raadsel van de draaiende schroef.. 31 okt 2025 11:56 #1658020

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4939


Iemand die de test gedaan heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raadsel van de draaiende schroef.. 31 okt 2025 12:22 #1658023

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6412
Koezt schreef :
Kock1964 schreef :
Ton Mitz schreef :
Als de schroef draait, loopt de keerkoppeling mee uiteraard
Niet elke keerkoppeling mag meedraaien met de motor uit volgens mij
Mijn volvo p moet tijdens het zeilen in de achteruit gezet worden om meedraaien te voorkomen
Ik kan me er iets bij voorstellen, iig geen koeling en mogelijk geen of mindere smering

Ik was daar onzeker over toen we op snelstromend water stillagen in Wenen vorig jaar. Beide schroefassen liepen mee te loeien, heel vervelend. Bakker Ijlst zegt dat het bij de watergekoelde schroefassen die wij hebben geen enkel probleem is. Vanuit het koelwatersysteem loopt er een dunne leiding aar de schroefas.
René
En waar komt dat koelwater vandaan? Is dat er ook als de motor niet draait?

Bedoel je mijn post?
De koeling van mijn keerkoppeling loopt mee met het koelsysteem van de motor
Vanaf het pompje van het buitensysteem gaat het water eerst de kk in, daarna pas de motor
Er zal wel een koelmantel om de kk zitten
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raadsel van de draaiende schroef.. 31 okt 2025 12:40 #1658027

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4099
Als je met 1 motor net zo snel wilt varen als met met 2 motoren blijft het brandstof verbruik hetzelfde. Maar die ene motor moet dan de extra weerstand van de niet gebruikte schroef ook leveren. Dus totaal en iets hoger verbruik. Omdat de boot ook nog neiging heeft om als een krab door het water te bewegen heb je misschien ook een bepaalde roer uitslag nodig om te compenseren. Ook weer en extra weerstand die geleverd moet worden door die ene motor. De meedraaiende schroefas wordt gekoeld door het langs stromende water. De keerkoppeling weet ik niet zeker. Maar er zijn veel keerkoppelingen zonder koeling.
Laatst bewerkt: 31 okt 2025 12:53 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raadsel van de draaiende schroef.. 31 okt 2025 14:29 #1658048

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6267
Koezt schreef :
Kock1964 schreef :
Ton Mitz schreef :
Als de schroef draait, loopt de keerkoppeling mee uiteraard
Niet elke keerkoppeling mag meedraaien met de motor uit volgens mij
Mijn volvo p moet tijdens het zeilen in de achteruit gezet worden om meedraaien te voorkomen
Ik kan me er iets bij voorstellen, iig geen koeling en mogelijk geen of mindere smering

Ik was daar onzeker over toen we op snelstromend water stillagen in Wenen vorig jaar. Beide schroefassen liepen mee te loeien, heel vervelend. Bakker Ijlst zegt dat het bij de watergekoelde schroefassen die wij hebben geen enkel probleem is. Vanuit het koelwatersysteem loopt er een dunne leiding aar de schroefas.
René
En waar komt dat koelwater vandaan? Is dat er ook als de motor niet draait?

Goeie vraag Koezt, eerlijk gezegd weet ik dat niet. Maar Baker Ijlst (heb ik hoog zitten) zij dat het geen enkel probleem is. Daar heb ik mij maar op verlaten.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raadsel van de draaiende schroef.. 31 okt 2025 14:33 #1658049

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6267
madoc schreef :
Als je met 1 motor net zo snel wilt varen als met met 2 motoren blijft het brandstof verbruik hetzelfde. Maar die ene motor moet dan de extra weerstand van de niet gebruikte schroef ook leveren. Dus totaal en iets hoger verbruik. Omdat de boot ook nog neiging heeft om als een krab door het water te bewegen heb je misschien ook een bepaalde roer uitslag nodig om te compenseren. Ook weer en extra weerstand die geleverd moet worden door die ene motor. De meedraaiende schroefas wordt gekoeld door het langs stromende water. De keerkoppeling weet ik niet zeker. Maar er zijn veel keerkoppelingen zonder koeling.

Er wordt ietsje gecompenseerd met het roerblad. Ik neig na al het commentaar en advies op 2 motoren te varen.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raadsel van de draaiende schroef.. 31 okt 2025 15:31 #1658071

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6412
Tenzij ze allebei hooguit op halve kracht draaien
Dat vind een dieselmotor niet fijn, zeker niet als er ook nog een turbo opzit
Een turbo vervuild en gaat kapot
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raadsel van de draaiende schroef.. 31 okt 2025 15:45 #1658076

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7527
Nog een praktijk test, ga eens fietsen met en zonder zo'n cap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raadsel van de draaiende schroef.. 31 okt 2025 18:07 #1658115

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1352
madoc schreef :
Als je met 1 motor net zo snel wilt varen als met met 2 motoren blijft het brandstof verbruik hetzelfde. Maar die ene motor moet dan de extra weerstand van de niet gebruikte schroef ook leveren. Dus totaal en iets hoger verbruik. Omdat de boot ook nog neiging heeft om als een krab door het water te bewegen heb je misschien ook een bepaalde roer uitslag nodig om te compenseren. Ook weer en extra weerstand die geleverd moet worden door die ene motor. De meedraaiende schroefas wordt gekoeld door het langs stromende water. De keerkoppeling weet ik niet zeker. Maar er zijn veel keerkoppelingen zonder koeling.

Dat is niet correct. Het benodigde vermogen is wel hetzelfde, maar als je twee motoren op een laag vermogenspercentage hebt draaien werken die op een veel lager rendament dan 1 motor op een hoger vermogenspercentage waardoor de benodigde hoeveelheid energie (brandstof) hoger is bij twee draaiende motoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl