eerst maar eens even kijken van welk fabrikant het huidige systeem is en of de as nog goed is. De as mag niet ingelopen zijn door de keerringen.
Je moet de as losmaken bij de koppeling (ik zag dat het een eenvoudige klemconstructie is). Waarna je de schroefas naar buiten schuift en zo de keerringen losmaakt. controleer ook of je watergesmeerde lager in de uithouder van de schroefas nog goed is, deze is met een verwijderde as eenvoudig te vervangen.
Je kan je huidige systeem ook eenvoudig vervangen door een systeem met keramische ringen. (dit is een eenvoudiger te installeren systeem)
ok, helder. bedankt voor je info !!
Nog nooit een schoefas losgehaald, maar gaat vast lukken.
Nog wat tips voor als de as nog wat vast zit in het lager ? ,draaiende beweging heeft geen zin. Kan hem er ook niet uit kloppen met een stuk hout. Dan moet de keerkoppeling weg zodat ik op de as kan kloppen.
En hoe inspecteer je een watergesmeerd lager ? Ik heb nog nooit z`on ding gezien.
En heb je ook info over die keramische ringen ,waar ik deze kan kopen -of hoe je ze plaatst (boeken, url links etc...)
Sorry dat ik zoveel vraag, maar mijn ervaring met belangerijke klussen is dat het belangerijk is dat je goed geinformeerd te werk gaat.
(ik heb laatst de remcylinders van mijn motorfiets gereviseerd ,compleet met nieuwe keeringen en opnieuw polijsten van de bussen) Dit was ook uitvoerbaar dankzij goede documentatie. Terwijl ik nog nooit een remcylinder van binnen had gezien.