Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: lekkage schroefas Javelin30

lekkage schroefas Javelin30 02 mrt 2009 08:18 #61120

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Beste zeilfanaten,

Binnenkort ga ik m`n schip ophalen in Friesland, alleen lekt de schroefas l nogal als deze draait. Er komt ongeveer 3 liter per uur doorheen, dus daar moet iets aan gebeuren. Bij aankomst in Rotterdam gaat de boot de kant op en dan kan er pas serieus geklust worden.

Voor de reis zou ik graag wat tips kunnen gebruiken t.b.v. het lekken.

De as wordt nu alleen gesmeerd door dunne olie die in een reservoir zit.
Dus geen aandraaibare vetpot.
Ps. Zoals het op de foto zit, zit het al ongeveer 5 jaar en is gaandeweg steeds meer gaan lekken.

edit:
foto van het olie-reservoir met dunnen olie


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekkage schroefas Javelin30 02 mrt 2009 12:29 #61146

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm... dat ziet er uit als een vetpotje waar het aandraaimechanisme van ontbreekt. Missschien is het mogelijk om de aansluiting op de schroefas tijdelijk te vervangen door een nippel zodat je er van tijd tot tijd met een vetspuit wat vet in kan spuiten? Smeren met dunne olie vind ik sowieso vreemd, dat loopt toch zo in het water weg... :roll:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekkage schroefas Javelin30 02 mrt 2009 13:22 #61151

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Oliegesmeerde systemen: Het oliepotje dat met een slangetje in verbinding staat met een bus om de schroefas moet heldere olie bevatten. Het niveau moet constant blijven en de olie moet helder zijn. Is de olie mat dan wijst dit op water in de olie en dus defecte keerringen. Deze keerringen eens in de twee jaar vervangen.

Oliegesmeerde assen.

Vooral om het probleem met de smering van de loopbus op te lossen, is de oliegesmeerde schroefas ontwikkeld. Beide lagerbussen zijn hierbij voorzien van één of meerdere oliekeringen, terwijl de schroefaskoker gekoppeld wordt aan een met smeerolie gevuld reservoir. De afdichting aan de motorzijde bestaat in veel gevallen uit een pakkingbus. Een kwetsbaar punt van de meeste oliegesmeerde schroefassen was meestal de achterste oliekering. Er kunnen zich namelijk touw- of ook plantenresten rond de schroefas buiten het schip wikkelen en de oliekering vernielen. Vooral nylon vissnoer is berucht.
Wanneer de achterste kering kapot raakt, komt er niet alleen smeerolie in het water, maar tevens verliest de schroefas zijn smering, waardoor deze te heet wordt en lagers en as beschadigd raken. Het spreekt voor zich dat de fabrikanten van dit soort schroefassen er van alles op verzonnen hebben om dit soort ongerief te voorkomen. Er zijn dan ook verschillende systemen van oliekering en smering op de markt geweest. De bekendste afdichting was die van Simplex, vandaar dat oliegesmeerde schroefassen wel Simplexassen genoemd worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekkage schroefas Javelin30 02 mrt 2009 16:00 #61163

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
kan ik mijn as loshalen onderaan de foto bij de koppeling ?
Lijkt me het meest logische en dan kunnen de lagers / keeringen vervangen worden ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekkage schroefas Javelin30 02 mrt 2009 16:31 #61164

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Je zegt dat het door de schroefas heen komt, dat lijkt me sterk.
Volgens mijn komt het langs de schroefas, maar dat zal je wel bedoelen.

Normaal kun je het los halen en een nieuwe keer ring er in doen maar dat is
alleen voor olie lekkage je zegt dat het water is dus is aan de andere kant ook de water keer ring stuk.
Dus samengevat de hele as eruit en alles nieuw erin.
Hopelijk is de as niet te ver ingelopen maar dat kan opgelegd worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekkage schroefas Javelin30 02 mrt 2009 19:33 #61204

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
eerst maar eens even kijken van welk fabrikant het huidige systeem is en of de as nog goed is. De as mag niet ingelopen zijn door de keerringen.

Je moet de as losmaken bij de koppeling (ik zag dat het een eenvoudige klemconstructie is). Waarna je de schroefas naar buiten schuift en zo de keerringen losmaakt. controleer ook of je watergesmeerde lager in de uithouder van de schroefas nog goed is, deze is met een verwijderde as eenvoudig te vervangen.

Je kan je huidige systeem ook eenvoudig vervangen door een systeem met keramische ringen. (dit is een eenvoudiger te installeren systeem)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekkage schroefas Javelin30 03 mrt 2009 09:07 #61304

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
@tondini: dank je voor de uileg over oliegesmeerde assen, weer wat geleerd.... :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekkage schroefas Javelin30 03 mrt 2009 15:44 #61330

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
eerst maar eens even kijken van welk fabrikant het huidige systeem is en of de as nog goed is. De as mag niet ingelopen zijn door de keerringen.

Je moet de as losmaken bij de koppeling (ik zag dat het een eenvoudige klemconstructie is). Waarna je de schroefas naar buiten schuift en zo de keerringen losmaakt. controleer ook of je watergesmeerde lager in de uithouder van de schroefas nog goed is, deze is met een verwijderde as eenvoudig te vervangen.

Je kan je huidige systeem ook eenvoudig vervangen door een systeem met keramische ringen. (dit is een eenvoudiger te installeren systeem)

ok, helder. bedankt voor je info !!
Nog nooit een schoefas losgehaald, maar gaat vast lukken.
Nog wat tips voor als de as nog wat vast zit in het lager ? ,draaiende beweging heeft geen zin. Kan hem er ook niet uit kloppen met een stuk hout. Dan moet de keerkoppeling weg zodat ik op de as kan kloppen.

En hoe inspecteer je een watergesmeerd lager ? Ik heb nog nooit z`on ding gezien.

En heb je ook info over die keramische ringen ,waar ik deze kan kopen -of hoe je ze plaatst (boeken, url links etc...)


Sorry dat ik zoveel vraag, maar mijn ervaring met belangerijke klussen is dat het belangerijk is dat je goed geinformeerd te werk gaat.

(ik heb laatst de remcylinders van mijn motorfiets gereviseerd ,compleet met nieuwe keeringen en opnieuw polijsten van de bussen) Dit was ook uitvoerbaar dankzij goede documentatie. Terwijl ik nog nooit een remcylinder van binnen had gezien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekkage schroefas Javelin30 03 mrt 2009 18:25 #61343

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Wat info: Voor als je hem eruit hebt , en dat gaat bijna altijd simpel.
Als de as een inloop groef heeft dan hoeft dat niet altijd gerepareerd te worden.
Vaak kun je een nieuwe ring erin zetten met een opvulring van 2 mm
Dan zit de keerring net 2 mm voor of achter de beschadiging.
Ook kun je het pas stuk aan de voorkant korter of langer maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekkage schroefas Javelin30 07 mrt 2009 09:12 #61802

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
info over de keramische schroefasafdichting vind je hier.
www.shaftseal.com/product_categories/300000001

Deze fabrikant word in nederland vertegenwoordigt door Allpa.

bij mij functioneerd dit goed, en vanwege de vele maten hoefde ik niet een nieuwe as te laten maken.

Het watergesmeerde lager zit meestal erg vast in de uithouderbus. Als de as verwijderd is kan je met een polie-trekker en hulpstukken het lager eruitdrukken. Let op lange levertijden bij speciale maten van dit lager.

ik weet niet of en hoe een oliegesmeerd schroefasafdichting vast zit op de as. Zelf even goed kijken hoe te demonteren.

het buitendeel van de schroefas afdichting is te verwijderen door de slangklemmen van het rubberen manchet lo te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl