Hij moet wel boven de waterlijn maar niet om de rede die jij noemt :cry:
Als je dan even verteld waarom wel, is het geen zinloze post
Je zet de wierpot
op de waterlijn. En zodanig dat het deksel in geladen toestand nog net boven de waterlijn blijft en de bodem in ongeladen toestand onder de waterlijn. Zo kun je het filter altijd reinigen zonder dat de boot volloopt en hoef je niet bang te zijn dat de motor valse lucht aanzuigt zoals Intruder al opmerkte.
Op de waterinlaat zet je vaak een waterschepje met in een zeilboot de sleufjes naar achteren. Bij een motorboot monteer je de schep met de sleufjes naar voren.
Het hevelen heeft meer te maken met de hoogte van het waterinjectiepunt op de uitlaatbocht. Als deze te laag zit kan het inwendige van de motor via het injectiepunt vollopen met motorschade tot gevolg. Als de inlaat- en uitlaatkleppen in de motor ook niet goed afsluiten kan de boot zelf ook vollopen via de luchtinlaat.
Om dit te voorkomen zet je een anti-hevelvoorziening tussen de wateruitlaat op de motor en het injectiepunt.
Persoonlijk heb ik trouwens ook nooit rommel in de wierpot, er zit ook een deugdelijke waterschep op de inlaat. Maar een wierpot is erg handig bij het winterklaarmaken voor het vullen met antivries.