Bert65 schreef :
Ik heb sinds dit seizoen een gloednieuwe motor die niet goed wil lopen. Ik verdenk de uitlaatgassen daarvan. Ik heb nal al een andere tank en benzineslang geprobeerd. Er liep altijd al een slang van de motor naar onder, naar de plek waar de motor uit de romp komt. Maar het lijkt wel alsof deze slang net iets te kort is waardoor het gas alsnog in de bun komt. De motor gaat na ongeveer 10 minuten varen opeens slecht lopen en valt soms uit. Zijn dat de verschijnselen van een motor die stikt?
De meeste buitenboordmotoren hebben tegenwoordig twee uitlaten. als de motor toeren maakt gaat het grootste deel (alles?) door de uitlaat in de schroefnaaf. De motor levert dan uitlaatgas met voldoende druk om net door de waterdruk te worden gehinderd.
Draait de motor echter stationair, dan verlaat het grootste van uitlaatgassen de motor door de stationair-uitlaat. Die komt dus gewoon in de bun uit. Wil je ook die gassen naar buiten leiden, dan zal er een slang van de stationair-uitlaat door een gat in de spiegel naar buiten gevoerd moeten worden.
Zelf had ik ooit een Victoire 22 met een motor in een bun. Ook daar was dit op deze manier geregeld.
Val nu wat laat op dit draadje terug en waarschijnlijk heeft Bert het probleem al opgelost. Toch nog een kleine toevoeging.
Uit de stationairuitlaat spettert ook wat koelwater. Het is dus belangrijk dat het gaatje van de stationairuitlaat op de motor hoger of op gelijke hoogte zit tov de doorgang van de spiegel. Ik vrees n.l dat deze uitlaat onvoldoende kracht heeft om water dat in de slang blijft staan omhoog kan blazen.