Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dolphin motor van 'natte' uitlaat voorzien

Dolphin motor van 'natte' uitlaat voorzien 21 sept 2005 19:42 #6439

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 569
Hallo Charles,

Ik heb ook in het verleden mijn Dolphin omgebouwd van droog naar natte uitlaat.
Ik heb contact gehad met de importeur/revisiebedrijf can deze motoren ( Firma Frank te Hilversum, voor tel nummer zoek op dit forum) en de fabrikant in Engeland , Mr. D.S. Chapman (www.dolphinengines.co.uk).
Van de fabrikant heb ik schemas gekregen voor het inbouwen van een nat uitlaatsysteem. Ik wilde toen per se een origineel injectiebochtje hebben uit Engeland. Later kreeg ik dit niet gemonteerd onder de kuipvloer ( net onder een balk of zo) dus heb ik een andere bij de Firma Frank gekocht. Het originele bochtje heb ik nog steeds. Het is goudkleurig gespoten, heel toepasselijk want het kostte 300 gulden :( . Dus als je belangstelling hebt? Het bochtje van Frank was van RVS en er zat een soort verstuivend kanaaltje in voor de koelwater injectie. Bij het origineel werd er een dikke straal koelwater ingespoten.
Chapman raadde aan de Vetus LP40 waterlock ("LP40 is the nearest Vetus part (...)" in zijn brief), of hun eigen RVS die beter bestand zou zijn tegen de 2-tact uitlaat drukpulsen.
Je zwanenhals is waarschijnlijk van te kleine ID. Als je dus hun advies volgt van die LP40 (wat ik ook gedaan heb) dan moet ook je zwanenhals 40 mm ID hebben. De diameter van de uitlaat mag over de lengte alleen maar groter worden en niet kleiner. Ik heb de zwanenhals uit RVS laten maken omdat de Vetus zwanenhals niet onder het achterdek past.
Ik heb later ook nog zo'n wokkel achtige Vetus demper toegevoegd, maar dat maakte niet veel uit voor het geluidsniveau.

Chapman verkocht ook een kant en klaar kleppen systeem om ook achteruit koeling te hebben voor 68 pond + VAT in 2000. Ik heb alleen begrepen dat de meeste Dolphins niet zo een systeem hebben, omdat je toch nooit lang achteruit vaart. Ik heb zelf nog wel steeds belangstelling, dus als je een andere manier weet om aan die kleppen te komen. Die info van Chapman bevatte ook de layout van het kleppensysteem, maar dat is eigenlijk vrij triviaal.

Ik heb nu vrij veel info over de Dolphin, bedradingsschemas en kopieen van twee boekjes, ook verkregen door ruil met een andere waarschipper.
Als je belangstelling hebt zal ik kijken of ik er een PDF van kan maken.

Groeten,
Duncan

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.232 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl