Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aardstralen?

Aardstralen? 04 apr 2009 08:43 #65576

  • Etap
  • Etap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 116
Beste Forumleden,

Ik heb sinds een paar jaar een Etap met een Yanmar 1GM10 SD20 met bouwjaar 1988. Omdat ik de voorgeschiedenis van dit schip ken heeft de motor in ieder geval minder dan 1500 draaiuren en waarschijnlijk nog wel onder de 1000. Motor ziet er uiterlijk ook in showroom conditie uit. Omdat ik geen verstand van motoren heb laat ik het onderhoud uitvoeren door een Yanmar dealer. Zit bij de haven, dus nog gemakkelijk ook. Elk najaar wordt de olie ververst, (de saildrive olie 1 maal per 3 jaar) filters vernieuwd, impeller vervangen, nieuwe pakkingen, controle van de lekdetector manchet etc. Als dit is gebeurd, ik ben er zelf bij, wordt de motor nog gestart ter controle. Vervolgens wordt de antivries in de motor gezogen (thermostaat er even uit) en gaan we de winter in. Zo ook in 2008. Bij het nieuwe seizoen 2009, na het ritueel van schoonmaken, nog even ter controle de motor willen starten. Helaas, alles draaide rond maar de motor sloeg niet aan. Direct deYanmar dealer gebeld, kwam gelijk. Eerst 1 monteur toen 2 monteurs, maar helaas. Na verder onderzoek bleek de ‘kop’ kapot te zijn. Kosten inclusief nieuwe kop circa ¤ 2.000,--; wordt komende week gemaakt. Overigens vertrouw ik deze dealer volledig en financieel overleef ik dit ook wel.
Maar mijn vraag is dan wel: hoe kan dit, komt dit, of gewoon dikke pech?

Groet,
Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aardstralen? 04 apr 2009 08:49 #65577

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Eerst maar even de vraag , wat is er aan de kop stuk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aardstralen? 04 apr 2009 08:59 #65578

  • Etap
  • Etap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 116
Ton,

Volgens de dealer leek het er op dat de boel te warm was geworden. Ik kreeg ook de vraag of ik problemen met het koelwater had gehad. Nee dus. Het eerste dat ik doe na de motor gestart te hebben is kijken of er water naar buiten wordt gepompt. Thermostaat is preventief op mijn verzoek eind 2007 vervangen.

Groet, Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aardstralen? 04 apr 2009 10:11 #65581

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Als de cylinderkop gescheurd is kan het zijn dat de koppakking is gaan lekken bij een waterkanaal. Alleen de mededeling "kop stuk" is even weinigzeggend als "de motor doet het niet meer".
Dit soort "doorslag" kun je duidelijk zien aan de sporen op de koppakking zelf.
En, een gescheurde cylinderkop is vrijwel onherstelbaar dus moet die inderdaad worden vervangen.
Een lekke koppakking ontstaat in de regel door overheating en dan blijven doorvaren.
Ik zou derhalve het koelsysteem goed (laten) controleren, daar ligt de vermoedelijke oorzaak van het probleem. Een vapor lock in het koelsysteem wil ook nog wel eens voorkomen.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aardstralen? 04 apr 2009 10:23 #65585

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
In dit geval zou ik de kop er voorzichtig af halen , en probeer te achterhalen wat de oorzaak is.
Omdat je zelf niet deskundig bent zou ik vragen dat ze niet alleen de reparatie doen, maar ook even willen kijken wat de oorzaak was.
Ik wil niet doemdenken maar als ze in de herfst een fout hebben gemaakt hoop ik dat ze dat ook echt zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aardstralen? 04 apr 2009 10:53 #65590

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Water in de motorolie wil een indicatie zijn van een gescheurde kop, het is nu de vraag hoe ze wisten dat de kop "kapot" was. Trouwens een beetje vreemde uitdrukking voor een monteur, of maak jij dat er van?
Een cylnderkop scheurt niet spontaan, er moet een aanleiding zijn. Overheating, kapotvriezen,het kan allemaal. Maar als je de motor goed draaiend hebt weggezet. Zou ik het niet echt weten. Is het altijd dezelfde man die aan je motor werkt?
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardstralen 04 apr 2009 11:26 #65594

  • Etap
  • Etap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 116
Lannes,
De term kop stuk is van mij (krijg je als je er geen verstand van hebt), maar de dealer kwam na demontage van de kop dus wel met de vraag of ik problemen met de koeling heb gehad. Na het starten van de motor kijk ik altijd gelijk of er water wordt doorgepompt en bij problemen met het koelsysteem zou het paneel ook moeten gaan brullen. Dus in mijn optiek zou ik geen problemen met het koelsysteem hebben gehad. Dat de kop stuk was hebben ze geconstateerd na demontage. Vanzelfsprekend is er eerst nog gekeken of het iets met de dieselaanvoer (verstuiver) was. Kapot vriezen is geen optie omdat de koelvloeistof er in is gezogen, zonder thermostaat. De servicebeurten laat ik altijd door dezelfde monteur doen. Of deze ook dit probleem heeft gekregen weet ik niet. Ik zal ze vragen om nog extra aandacht aan het koelsysteem te geven.

Ton,
Kop is er af gehaald en op grond hiervan kwam de vraag over mogelijke problemen met de koeling en oververhitting. Zie ook mijn antwoord aan Lannes.Ook ik vond het opmerkelijk dat ik eind 2008 een perfect draaiende motor had en nu niet meer. Maar aan de andere kant zou ik niet weten wat je bij een simpele servicebeurt fout zou moeten doen om deze schade te veroorzaken.

Lannes en Ton,
Het is bij deze dealer gebruikelijk dat de oude onderdelen in je schip worden gelegd. Als ik in de gelegenheid ben zal ik nog wat foto’s maken. Want ook ik ben toch wel erg geinteresseerd in oorzaak en gevolg. Een suggestie die ik van een ander kreeg was dat wellicht kalkaanslag mogelijk een belemmering van de koeling met te heet worden de oorzaak kan zijn. Misschien stom, maar ik vaar op zout water en weet even niet of daar veel kalk in zit. Voor jullie beiden alvast hartelijk dank voor de suggesties en het meedenken.

Groet, Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aardstralen? 04 apr 2009 11:40 #65595

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Ja op zout water is dit meer dan op zoet ( kalk ).
Na dat er antivries is ingegaan heeft hij de motor vol gelaten of het mengsel afgetapt ?
En weet je nog hoelang de motor antivries heeft opgepompt ca 1 min of korter ?

Als het erg kort is komt het water ( antivries ) niet in de kop maar staat daar gewoon water.

Dus altijd voor de winter antivries erdoor voor de uitlaat en de motor aftappen.
Ook denk ik dat je boot deze winter op de kant heeft gestaan , in het water bevriest een motor bijna nooit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aardstralen? 04 apr 2009 11:46 #65596

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Zegge en schrijven heb ik het in mijn zeilersloopbaan 2x meegemaakt op een jacht van een ander tijdens het varen naar een bestemming. Beide kerenwas het zo'n :twisted: :twisted: :twisted: Perkins 4.108 - een motor waar ik sedertdien met een grote boog omheen loop.
Oorzaak 1e maal was duidelijk: bij Dover werden we plat gegooid door een binnenkomende breker en omdat de motor onder de waterlijn stond is mogelijkerwijze water in het hogedruk gedeelte gekomen. Toen ik uren later de rat beneden startte, sprong die na enige tijd draaien uit elkaar.

De 2e maal was het eveneens oververhitting met als gevolg doorgeblazen koppakking en daarna een gescheurde kop omdat we bij storm in het Marsdiep zaten en de motor niet konden en wilden afzetten.
Kan zijn dat hevelen hier ook de oorzaak was want af en toe stonden we in het Molengat volledig rechtop tegen de golven (met een AC van bijna 14meter).

Maar een schipmet draaiende motor wegzetten en dan bij de tewaterlating ontdekken dat de kop gescheurd is, begrijp ik niet.
Dus hou ons op de hoogte, want hiervan kunnen we alleen maar leren. Maak zo mogelijk foto's van de kop zelf, dan kunnen we het ook zien.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardstralen, 04 apr 2009 12:00 #65599

  • Etap
  • Etap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 116
Ton,

Thermostaat er uit, invoerkraan dicht, opzuigen tot er van achter blauwe koelvloeistof uitkomt en dan stoppen, thermostaat weer monteren.
Schip is niet uit het water geweest. Verder lig ik in Zeeland aan de kust in zout water dat niet of nauwelijks bevroren is geweest. Je suggesties neem ik mee voor volgend jaar winter.

Groet,
Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardstralen 04 apr 2009 12:05 #65601

  • Etap
  • Etap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 116
Lannes,

Schip is in het water gebleven. Ik ga mijn best doen om foto's te maken en hou je op de hoogte.

Groet,
Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aardstralen? 06 apr 2009 08:25 #65799

  • Etap
  • Etap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 116
Lannes en Ton,

Ter info nog het volgende. De oorzaak van het probleem is volgens de dealer het te warm worden van de motor met als oorzaak een vervuiling van de motor door het koelwater. Er komt nu een nieuwe compleet voorgemonteerde kop van Yanmar op. Tevens zullen we een wierfilter plaatsen. Ik zal nog foto's van de kop maken en deze doormailen.
Groet, Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aardstralen? 06 apr 2009 09:00 #65802

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Een wierfilter lijkt me toch zeker verstandig, beter is zelfs twee, maar dat terzijde.
Of het de daadwerkelijke oorzaak is? - De impeller zou drooggelopen zijn bij een blokkade door wier of vuil en verbrand of beschadigd zijn. Begrijp ook niet dat zo'n motorman hier niet op attendeert. Boot misschien te klein?
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aardstralen? 06 apr 2009 11:03 #65809

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Ik kan me het een en ander niet voorstellen.
Want hij heeft tot de winter goed gelopen , en een beurt gehad en in het voorjaar stuk.

Maken ze het blok ook nu kalk vrij als de kop eraf is kun je div water gaten in met een trekveer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aardstralen? 06 apr 2009 11:06 #65810

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Vervuiling van de motor door het koelwater... hmmm... klinkt vaag. Kalksteenafzetting zou kunnen maar dan wordt de zaak hooguit warm en het ontgaat me even hoed de kop dan kan scheuren. Bovendien had het al bij het winterklaar maken van de motor naar voren moeten komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aardstralen 03 mei 2009 10:59 #69505

  • Etap
  • Etap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 116
Beste Forumleden,

Ter afronding nog het volgende ter info. Motor is inmiddels gerepareerd en voorzien van een nieuwe cylinderkop (kant en klaar model) van Yanmar. Verder is een wierfilter geplaatst. Reparatie kwam totaal incl. plaatsen wierfilter uit op onderdelen ¤ 1.067,-- en arbeidsloon ¤ 1.062,--. Iedereen bedankt voor het meedenken en alle suggesties.
Groet,
Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aardstralen? 03 mei 2009 11:42 #69507

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Dus grofweg 18 arbeids uren (800,-- ex btw : 45 E/u) voor het vervangen van een (voorgemonteerde) enkele cylinderkop + een wierfilter.
Een goedemorgen dus.

Ik ben blij voor je dat de machine het weer doet, maar je zou mijn nieuwsgiergheid kunnen blussen met de mededeling of de cylinderkop gescheurd was, of wat er verder aan mankeerde.

Ik vind nog steeds een buitensporig bedrag. Een cylinderkop vervangen en kleppen stellen/op tijd zetten doe ik in minder dan een halve werkdag.
En dan praat ik niet over een simpele 1 cylindermotor.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aardstralen 03 mei 2009 13:42 #69514

  • Etap
  • Etap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 116
Lannes,

Goed uitgerekend. Helaas kan ik je nieuwsgierigheid niet bevredigen, want ik weet niet precies wat er nu mis was met de cylinderkop. Ik zou er zelf naar toegegaan zijn om wat foto's te maken, maar helaas de tijd ontbrak me. Klinkt wel vreemd als je met pensioen ben, maar is wel realiteit. Of het aantal uren hoog is kan ik niet beoordelen.
Groet,
Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aardstralen? 03 mei 2009 15:16 #69523

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Helaas. Ik denk dat hier een bepaald Latijns spreekwoord op z'n plaats zou kunnen zijn.
Voor dit bedrag werken de oosterburen (Polen en Oost Dld) ergens tussen de twee en de drie maanden. Als we nog verder naar het oosten gaan worden dat bijna jaren.
Geen wonder dat op deze manier vrijwel alle produktie uit NL aan het verdwijnen is.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardstralen 15 mei 2009 12:27 #71775

  • Etap
  • Etap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 116


Allen,
Als afsluiting toch nog een foto van de oorzaak van het cylinderkop probleem. Ter lering en vermaak. Voor vergroting eenmaal op de foto klikken. Bedankt voor alle suggesties en het meedenken.

Groet, Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl