Beste Forumleden,
Ik heb sinds een paar jaar een Etap met een Yanmar 1GM10 SD20 met bouwjaar 1988. Omdat ik de voorgeschiedenis van dit schip ken heeft de motor in ieder geval minder dan 1500 draaiuren en waarschijnlijk nog wel onder de 1000. Motor ziet er uiterlijk ook in showroom conditie uit. Omdat ik geen verstand van motoren heb laat ik het onderhoud uitvoeren door een Yanmar dealer. Zit bij de haven, dus nog gemakkelijk ook. Elk najaar wordt de olie ververst, (de saildrive olie 1 maal per 3 jaar) filters vernieuwd, impeller vervangen, nieuwe pakkingen, controle van de lekdetector manchet etc. Als dit is gebeurd, ik ben er zelf bij, wordt de motor nog gestart ter controle. Vervolgens wordt de antivries in de motor gezogen (thermostaat er even uit) en gaan we de winter in. Zo ook in 2008. Bij het nieuwe seizoen 2009, na het ritueel van schoonmaken, nog even ter controle de motor willen starten. Helaas, alles draaide rond maar de motor sloeg niet aan. Direct deYanmar dealer gebeld, kwam gelijk. Eerst 1 monteur toen 2 monteurs, maar helaas. Na verder onderzoek bleek de ‘kop’ kapot te zijn. Kosten inclusief nieuwe kop circa ¤ 2.000,--; wordt komende week gemaakt. Overigens vertrouw ik deze dealer volledig en financieel overleef ik dit ook wel.
Maar mijn vraag is dan wel: hoe kan dit, komt dit, of gewoon dikke pech?
Groet,
Hans