Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: onderhoud Diesel motoren

onderhoud Diesel motoren 14 apr 2009 17:22 #67029

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Collega's,

Het algemene onderhoud van onze trouwe Diesel dient zoals vaak valt te lezen te bestaan uit.
Nieuwe olie
Nieuw olie filter
Nieuw brandstof filter

Nu vraag ik mij af...
Wij zijn allen zeiler en vinden het juist een heerlijk moment als de motor stil valt en de zeilen het over nemen...
Het aantal draaiuren van de motor valt derhalve in het niet bij bijvoorbeeld de mensen met een kajuitbboot en of de personen met een dieselmotor in de auto.

Vertroetelen we onze diesel nu te veel of is het toch bittere noodzaak of betreft het gewoonte?

Zeilse groet,

Geert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onderhoud Diesel motoren 14 apr 2009 19:35 #67061

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Brandstof filter(s) altijd doen, de rest is eigenlijk niet nodig, moderne motor olie kan, zeker met onze draaiuren, jaren mee.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onderhoud Diesel motoren 14 apr 2009 19:54 #67077

Ik zou ondanks het geringe aantal draaiuren elk jaar minimaal 1 keer olie verversen. Kost relatief weinig en is beter voor je blok. Ik gooi zelf bij elke tankbeurt (2x per jaar) een flesje forte in de dieseltank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onderhoud Diesel motoren 14 apr 2009 20:02 #67083

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Ik zou ondanks het geringe aantal draaiuren elk jaar minimaal 1 keer olie verversen. Kost relatief weinig en is beter voor je blok.

De vraag van geert is
Vertroetelen we onze diesel nu te veel of is het toch bittere noodzaak of betreft het gewoonte?

Mijn antwoord is duidelijk, maar wellicht zie ik het verkeerd, maar waarom is minimaal 1 x per jaar dan beter voor je blok ?
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onderhoud Diesel motoren 14 apr 2009 20:10 #67089

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Jaarlijks moet de impeller worden vervangen, aan het begin van het vaarseizoen. Bij de mijne was al een schoepje ''weg'', dat zit nu ergens in het koelsysteem...

Zorg ook altijd voor een reserve aan boord, plus het nodige gereedschap. Een extra v-snaar is ook erg handig.

Vervangen van de filters is uiteraard goed en jaarlijks nodig, maar ook extra filters kunnen van pas komen bij plotselinge vervuiling, bijvoorbeeld bezinksel uit je tank dat onverhoopt in het brandstofsysteem terechtkomt.

De koelvloeistof heeft een bepaalde toevoeging ter bescherming van het inwendige van het koelsysteem. Advies: 2 jaarlijks vervangen want het spul verliest zijn werking langzaam maar zeker.

Verder: vervang je anodes tijdig, op je warmtewisselaar en eventueel je schroefas. (weet niet of je directe koeling hebt of een interkoeler zoals ik heb)

groet,
Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onderhoud Diesel motoren 14 apr 2009 20:12 #67090

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8095
Over die olie jaarlijks vervangen wat ik uit een dieselmotorenboek heb:

Bij ontbranding onstaat water(damp). Bij het gebruik van de motor dat water bij de olie komen en dat zou bij langer stilstaan corrosie kunnen veroorzaken. Daarom zou je in principe ook voor de winter verse olie zonder water in je blok moeten stoppen en niet pas in het voorjaar als de oude olie met water al 'schade' heeft veroorzaakt.
De principes kan ik prima volgen aangezien scheepsmotoren vaak de hele winter stilstaan. Of het echt zo erg en noodzakelijk is kan ik niet beoordelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onderhoud Diesel motoren 14 apr 2009 20:18 #67096

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Veel (synthetische) oliën hebben tegenwoordig ook waterbinders heb ik me laten vertellen en daarmee vervalt de noodzaak om jaarlijks te vervangen. Bovendien valt corrosie wel mee. Daar waar olie zit is geen corrosie en heb je wel eens een blok open gemaakt??? Vettig he overal :wink: Die corrosie valt echt wel mee volgens mij.........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onderhoud Diesel motoren 14 apr 2009 20:23 #67103

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Vertroetelen we onze diesel nu te veel of is het toch bittere noodzaak of betreft het gewoonte?

Zeilse groet,

Geert

Geert, even je vraag goed gelezen: ik heb daar geen onderbouwd antwoord op. Wat ik kan bedenken is dat diesels in zeilboten worden kort belast, en maken weinig uren. De diesels in auto's draaien bijna iedere dag, een heel verschil.

Ik doe braaf wat Volvo voorschrijft. Geeft een gerust gevoel. Dat van de impeller vervangen in mijn vorige berichtje is echt wel noodzaak trouwens!

Is er een motorexpert online? [/quote]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onderhoud Diesel motoren 14 apr 2009 20:25 #67104

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8095
@ Wallaby: ja dat denk ik ook. Ik heb laatst eens een oude benzine maaier uit elkaar gehaald waar al jaaaaren dezelfde goedkope olie in zat (zelfs geen oliefilter) en geen spatje roest ofzo gezien. Maar om nu bij een motor van duizenden euro's te gaan spelen met de adviezen van de bouwers... Een hoop van de info zal wel van de olie lobyisten afkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onderhoud Diesel motoren 14 apr 2009 20:55 #67112

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1650
nou, ik heb bij mijn motorgrasmaaiers nooit olie verversd. de karosse,was altijd eerder verroest en versleeten, dan de motor.

wat voor een dieselmotor wel van belang is, dat hij regelmatig op temperatuur komt. vaak worden ze gestart,lopen even, en worden weer afgezet. of dat iedeal is voor de motor!

De dieselfilter altijd regelmatig vervangen is van belang, om onderweg komplikaties te verkomen.

de dieselmotor loopt bij mij ook regelmatig in de winter, ga doorvaren,
en ververs dan eens in de 2 jaar.
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onderhoud Diesel motoren 14 apr 2009 21:13 #67117

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
@ Wallaby: ja dat denk ik ook. Ik heb laatst eens een oude benzine maaier uit elkaar gehaald waar al jaaaaren dezelfde goedkope olie in zat (zelfs geen oliefilter) en geen spatje roest ofzo gezien. Maar om nu bij een motor van duizenden euro's te gaan spelen met de adviezen van de bouwers... Een hoop van de info zal wel van de olie lobyisten afkomen.

Snap je gevoel wel over de waarde. Ik ben ook zuinig op mijn torretje hoor, maar er wordt denk ik gemakkelijk elkaar nagepraat. De overwegingen komen ook deels voort denk ik bij de fabrikanten. Zij zullen op safe willen spelen en elke kans op imagoschade proberen te voorkomen. Motoronderhoud kent namelijk veel verschillende variabelen (duur van gebruik, aantal koude starts per jaar, aantal vaaruren, soort olie, de manier van bedienen, etc) die van invloed kunnen zijn. Als je het schema van de fabrikant aanhoudt speel je in ieder geval safe.

Even wat anders wat misschien nu een beetje onderbelicht blijft. Niet alleen condens (alhoewel ik daar echt twijfels over heb) spelen de kleine metaaldeeltjes die loskomen ook een rol bij de veroudering van olie. Mijn gietijzeren blok heeft het voordeel dat het gietijzer magnetisch is en zo worden bij mij in het (vaste, maar schoon te maken) filter de metaaldeeltjes aan de magneet gevangen. Bij aluminium blokken kan dit niet en dus zal het filter dusdanig moeten zijn dat deze deeltjes gevangen worden. Het blijkt echter dat niet alle metaaldeeltjes zo gevangen worden en de deeltjes zullen een verhoogde slijtage kunnen gaan geven (vergelijk het maar met zand in je ketting van de fiets). En die slijtage zal dus sterk afhankelijk van het gebruik zijn.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onderhoud Diesel motoren 15 apr 2009 05:31 #67137

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Even voor de duidelijkheid. Ik vervang ook de olie ieder jaar. Totale kosten van het filtertje en de beperkte hoeveelheid olie zijn inderdaad beperkt. Echter voor het aantal draaiuren lijkt het mij zeer overdreven. Het brandstoffilter lijkt me inderdaad meer een punt van aandacht.
overigens nu we toch bezig zijn:
Ik doe braaf wat Volvo voorschrijft. Geeft een gerust gevoel. Dat van de impeller vervangen in mijn vorige berichtje is echt wel noodzaak trouwens!
Is dat zo? Als bij de inspectie blijkt dat hij nog gewoon in goede staat is. Waarom dan vervangen? Het ding is gebouwd om opgesoten te zitten in zijn benarde positie :wink: Inspectie vind ik logisch. Of zie ik iets over het hoofd? (Heb wel altijd een pakking en een nieuwe bij me evenals een reserve V-snaar)
p.s. waar maken jullie je brandstoffilter mee schoon? Wasbenzine?

Zeilse groet,

Geert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onderhoud Diesel motoren 15 apr 2009 07:34 #67148

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Volgens mij was er vorig jaar een ex-topman van een grote oliemaatschappij in het nieuws die vertelde dat jaarlijks olie verversen allen maar goed is voor de portemenee van de maatschappij. Die man is vrij snel uit het nieuws verdwenen overigens.... :wink: Uiteraard houden de garages de mythe wel in leven, het is hun brood.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onderhoud Diesel motoren 15 apr 2009 09:36 #67178

Sigdock.

Ik heb dat verhaal ook gelezen.
Feitelijk kan de huidige kwaliteit olieen enorm veel draaiuren aan.
Olie verversen heeft vaak meer een gevoels waarde dan behoud waarde.
En die gevoelswaarde levert de industire miljarden op.

Dat geld niet voor filters en impellor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onderhoud Diesel motoren 15 apr 2009 10:09 #67180

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Ik doe braaf wat Volvo voorschrijft. Geeft een gerust gevoel. Dat van de impeller vervangen in mijn vorige berichtje is echt wel noodzaak trouwens!
Is dat zo? Als bij de inspectie blijkt dat hij nog gewoon in goede staat is. Waarom dan vervangen? Het ding is gebouwd om opgesoten te zitten in zijn benarde positie :wink: Inspectie vind ik logisch. Of zie ik iets over het hoofd?
Nee, zolang de schoepen soepel zijn, er geen haarscheurtjes in zitten wanneer je ze extreem buigt en er verder geen zichtbare beschadigingen zichtbaar zijn kan de oude impeller prima terug. Bedenk dat ook een "nieuwe" impeller al jaren op de schap kan liggen en daardoor een groot deel van zijn kwaliteit kan verliezen. Ook de impeller van een nieuwe motor kan om die reden al op zijn.

Dat je de impellers van Volvo extra in de gaten houdt lijkt me zeker verstandig, ze hebben een tijdje terug een serie impellers gehad die naar verhouding snel kapot gingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onderhoud Diesel motoren 16 apr 2009 04:20 #67322

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Dat je de impellers van Volvo extra in de gaten houdt lijkt me zeker verstandig, ze hebben een tijdje terug een serie impellers gehad die naar verhouding snel kapot gingen.

Beste mensen, in plaats van vervangen had ik willen schrijven inspecteren.

Toch zetten alle berichten mij wel aan het denken. Een volkomen schoon groffilter, moet je dat dan wel vervangen begin ik me af te vragen?

groet,
Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onderhoud Diesel motoren 16 apr 2009 07:42 #67344

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8095
Ik denk het niet, bovendien kun je de doorvoer wel een beetje bekijken. De doorvoer is normaal veel hoger dan voor ons noodzakelijk is dus een verkleining daarvan is niet zo erg.

Maar een filter kost 3,75...Voor een paar euro weet je dat het groffilter geen problemen gaat geven, hij raakt natuurlijk vertopt net voor een sluisdeur. Dat je 40 euro wilt besparen door het olieverversen een jaartje uit te stellen kan ik wel begrijpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onderhoud Diesel motoren 16 apr 2009 20:31 #67481

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Volgens mij was er vorig jaar een ex-topman van een grote oliemaatschappij in het nieuws die vertelde dat jaarlijks olie verversen allen maar goed is voor de portemenee van de maatschappij. Die man is vrij snel uit het nieuws verdwenen overigens.... Uiteraard houden de garages de mythe wel in leven, het is hun brood.
Ik heb dat verhaal ook gelezen.
Feitelijk kan de huidige kwaliteit olieen enorm veel draaiuren aan.
Olie verversen heeft vaak meer een gevoels waarde dan behoud waarde.
En die gevoelswaarde levert de industire miljarden op.

Dat is ook een beetje wat ik bedoel, volgens mij was die man van Castrol, maar weet niet zeker.

Toen ik begon in de motorenbisnis, ik was 15, way back dus :P moesten de auto,s elke 5000 km ververst worden, dat was 20W50 mineraal, premium gold stond er op de busjes van BP, top kwaliteit in die tijd gezien, FL 7.50 de liter toen ook al een topprijs.

Nu zijn we dik dertig jaar verder, volgens de olieproducenten is elk jaar de kwaliteit van hun producten significant verbetert, geloof ik graag, we hebben semi-syntheten en vol-syntheten en men vraagt zonder blikken of blozen ¤ 25.- de liter of meer :twisted: .

En wij flikkeren dat dan minimaal een keer per jaar weg, na mischien 100 draaiuren, waarom......, tja het zal wel beter zijn voor het motortje :?

Ik weet voor wie het in iedergeval goed is :wink:
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onderhoud Diesel motoren 16 apr 2009 20:41 #67483

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
mick\n

Toch zetten alle berichten mij wel aan het denken. Een volkomen schoon groffilter, moet je dat dan wel vervangen begin ik me af te vragen?

groet,
Maarten

Zomaar een filter vervangen lijkt me niet de oplossing. Mijn filter is na 10 jaar nog net zo wit als in het begin. Is volgens mij symptoombestrijding.

Wat ik elk jaar doe, is met de olie-afzuiger even over de bodem van de tank gaan. Zie je toch wat zwarte slierten voorbij gaan. Is dus oorzaak wegnemen.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onderhoud Diesel motoren 23 sept 2009 18:03 #90589

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Wat is nu zin en wat is nu onzin.

Ik doe mijn best en meer kan ik niet doen.
Hetgeen ik doe is:
1. olie verversen aan het eind van het seizoen. In diesel zit o.a. zwavel en vormt na verbranding met wat vocht ( condens) een zuur en dat vindt je motor niet echt fijn en verse olie heeft deze zuren niet.
In de meeste scheepsmotoren gaat gewoon de normale oude vertrouwde olie en niet de semi syntetische of voll syntetische olie.
Dat olie een absorptie middel voor water zou bevatten is onmogelijk want olie met water geeft emulsie en dat wil je niet in je motor hebben denk ik.
Dus neem gewoon de goedkope olie die wel aan de specs voldoet natuurlijk. Er wordt evenals met bootverf veel op de gevoelens van de booteigenaren ingespeeld om de poromonaie maar weer te trekken.

Diesel en oliefilters worden 1x per 2 jaar vervangen, meer is echt niet nodig. Waar moet dat vuil allemaal vandaan komen ???
Opm. ik tank nooit geen direct diesel in de tank maar altijd via een jerry can van 30 ltr die altijd minimaal 24 uur heeft gestaan en de onderste liter haal ik er niet uit met hevelen maar kap ik aan het einde van het seizoen bij het chemisch afval.

Impeller gaat er na elk seizoen uit en gaat in de talk en doe er minimaal 3 jaar mee. Wel elk jaar ff controleren op scheurjes natuurlijk.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onderhoud Diesel motoren 25 sept 2009 10:43 #90873

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
controle voor winterbeurt

impeller vervangen - rad afgebroken/slecht werken slijtage waterpomp deksel/keerrring lek of veertje gebroken/riem scheuren in/lager slecht

diesel filters vervangen cq controleren op vervuiling bactieerien vorming

schroefas afdichting

En olie vervangen waarom zuur vorming e.c.t.
zie citaat van web

Waarom olie verversen:
Veel korte ritjes met te koude motor rijden waardoor black-sludge ontstaat. Roet wat langs de zuiger komt, dikt de olie in waardoor deze moeilijker verpompbaar wordt. Het is een van de oorzaken dat de oliekanalen dicht kunnen slippen of vervuilen door aanslag. Hierdoor kunnen onder andere de nokkenas, zuigers en lagers geen of onvoldoende smering krijgen. Kleppenvervuiling komt dan veel voor. Ook treedt er oxidatie en verzuring van de olie op die metalen aantasten op koude plaatsen in de hoeken van de motor.
Resten benzine/diesel en condensvocht komen in de olie terecht bij een koude start. Water gaat dan een verbinding aan met olie, emulgeren heet dat, waardoor er een mayonaise achtige substantie ontstaat. Deze substantie zet zich af op koude delen van de motor zoals het kleppendeksel en de olievuldop. Deze substantie heeft niets meer met smering te maken en is dan ook nog vrij agressief. Het heeft dus zeker gevolgen voor de samenstelling van de olie. Langdurige stilstand van de auto verslechtert de motorolie ook. Dit zijn nog maar enkele opsommingen, de praktijk is nog veel erger omdat er een chemisch proces in gang word gezet door al deze verontreinigingen, vandaar "hoe vaak olie verversen".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onderhoud Diesel motoren 25 sept 2009 11:17 #90876

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Dat zeg ik , de zin en onzin. Oxidatie van olie heb ik nog nooit van gehoord maar misschien kun je dat nog eens uitleggen. Als er roet gevormd wordt in je motor dat is de verbranding niet optimaal en moet je dat ook kunnen zien aan de zwarte rook uit je uitlaat en als dit via je zuigerveren in de SMO komt dan is er wel het een en ander versleten zo mag ik aannemen. (verstuivers-zuigerveren,zuigers). Dat kleppen vervuilen door vuile smeerolie snap ik eerlijk gezegd ook niet helemaal. Volgens mij is er geen klep (wel de klepstelen/stoters) in de motor die in aanraking komt met SMO. Maar oke, je weet het maar nooit.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onderhoud Diesel motoren 25 sept 2009 12:00 #90885

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6679
Wat je daarbij over het hoofd ziet, is dat de toleranties waarmee de motor gebouwd is allemaal berekend zijn op een warme motor. Juist op een zeilboot, waar het arme ding zelden voor iets anders gebruikt wordt dan de haven in en uit motoren, draait de motor bijna uitsluitend koud. Op dat moment is alle metaal dus nog niet uitgezet, en heb je veel speling, dus ook lekkage langs je zuigers. Verder stook je de condens niet uit de olie als de motor nooit lang achtereen draait.
Niet voor niets is de levensduur van de gemiddelde jachtmotoren kwa draaiuren een lachertje vergeleken bij dezelfde motoren in auto's.
Het verversen van de olie aan het eind van het seizoen is daarom wel verstandig als jaarlijkse actie. Natuurlijk kan er in een wat oudere motor (10 jaar+) prima de goedkoopste olie die je kan vinden, die is al beter dan het beste waarvoor hij ontworpen is. Mijn oude (40 jaar) trouwe mercedes dieseltje weet niet wat 'm overkomt met Lidl-olie :)
Verder inderdaad jaarlijks impeller controleren, olie- en brandstoffilter vervangen cq schoonmaken, en eens in de twee jaar koelvloeistof verversen. Die verliest ook langzaam zijn werking namelijk.
Als reserve heb ik altijd een impeller en een brandstofgroffilter aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onderhoud Diesel motoren 25 sept 2009 12:02 #90887

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ik kan het niets dan dan 100% met je eens zijn en dat van die loude start zit wel iets in ja dat je dan ietswat brandstof in je SMO kan krijgen.
thanks !
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onderhoud Diesel motoren 31 okt 2009 18:50 #96350

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Motor beurten bij auto, elke 20000 km.
20000 : 75(kmuur)=266 uur. Als we dit voor een boot nu eens halveren komen we voor de beurten op 133 draaiuren. Ik denk niet dat er veel zeilers zoveel motorren. Dus tel uit je winst als je die filters en olie niet elk jaar vernieuwd
Collega's,

Het algemene onderhoud van onze trouwe Diesel dient zoals vaak valt te lezen te bestaan uit.
Nieuwe olie
Nieuw olie filter
Nieuw brandstof filter

Nu vraag ik mij af...
Wij zijn allen zeiler en vinden het juist een heerlijk moment als de motor stil valt en de zeilen het over nemen...
Het aantal draaiuren van de motor valt derhalve in het niet bij bijvoorbeeld de mensen met een kajuitbboot en of de personen met een dieselmotor in de auto.

Vertroetelen we onze diesel nu te veel of is het toch bittere noodzaak of betreft het gewoonte?

Zeilse groet,

Geert
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl