Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: BB Motor of Volo saildrive mb50/2a

BB Motor of Volo saildrive mb50/2a 17 mei 2009 10:07 #71947

  • PieterM
  • PieterM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Beste zeilers,

Ik ben bezig met het kopen van een Friendship 22 en nou worden deze aangeboden in een versie met BB motor of met een Volvo Penta saildrive mb50/2a benzine motor. Wat zou ik moeten kiezen? De ene zegt "absoluut een een inboard"!......de andere zegt weer"absoluut een BB motor, in verband met dampen/onderhoudskosten!"....

Ik weet het gewoon niet meer! Hoe zit het dan met onderhoudskosten, verschilt dat echt zoveel? En die benzinedampen, is dat echt zo'n groot aandachtspunt?!

In ieder geval bedankt!!!

Groetjes
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BB Motor of Volo saildrive mb50/2a 17 mei 2009 10:29 #71949

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Tja, ieder voordeel heeft zijn nadeel.

Een argument dat voor mij belangrijk was om te kiezen voor een inboard:

Om met golfslag behoorlijk op de motor te kunnen varen is een saildrive prettiger dan een aangehangen motor.

Onderhoudskosten zullen bij een inboard (vanwege de manchet) waarschijnlijk hoger zijn, maar dat hoeft niet per definitie. Als je twee keer je outboard naar een monteur brengt en je ook wat kwijt..

Wat zijn je argumenten die voor jou belangrijk zijn? betrouwbaarheid? uitstraling? handstart als nadeel? kun je de motor 's winters naar huis vervoeren? een eenvoudige 2-takt of duurdere 4-takt? financieel? sturen met de motor of met bowdenkabels in de kuip?

Als je ooit de complete motor (vanwege ouderdom?) wilt vervangen, is het dan mogelijk een vervanger te vinden voor een benzine inboard?

vragen, vragen vragen...

Zet jouw argumenten op een rij waarbij het financiele aspect en betrouwbaarheid zwaar wegen. Jouw argumenten bepalen jouw keuze
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BB Motor of Volo saildrive mb50/2a 17 mei 2009 11:00 #71952

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Martin geeft al een heleboel overwegingen. Het is inderdaad maar net waar jezelf het meest aan hangt. Om wat richting te geven. Als je veel op binnenwater vaart zonder al teveel golfslag zou een BB prima kunnen functioneren. Het voordeel van snel de motor kunnen wisselen voor onderhoud of bij problemen is dan echt heel prettig. Daar tegenover staat wel het stand by hebben van de motor dan wel een punt vaan aandacht is, oftewel je moet je motor dan wel in het water laten. Vaar je veel op ruw water, dan is een inboard weer makkelijker en prettiger. Je schroef zal dan namelijk minder snel boven water komen in golfslag. Ook kan een inboard prettig zijn als je veel in gebieden vaart waar je de motor startklaar stand by moet hebben.

Maar het is ook allemaal maar net wat je wilt en wat je gevoel erbij is. Vraag jezelf af hoe vaak je op de motor moet varen, dat helpt misschien ook in de gedachten. Maar als laatst, laat de motor niet de keuze voor de boot bepalen, dat is maar marginaal. Zoek een boot die je aanstaat, de motor zoals aanwezig is gewoon een gegeven waarmee je leert werken.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BB Motor of Volo saildrive mb50/2a 17 mei 2009 11:23 #71958

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
En die benzinedampen, is dat echt zo'n groot aandachtspunt?!

inboard-benzinemotoren moeten altijd een vonkvrije ventilator in de motorruimte hebben, en voor elke start MOET je de ventilator aan zetten.
Als je dat doet is er geen probleem, als je het niet doet is er de kans op een grote boem.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BB Motor of Volo saildrive mb50/2a 17 mei 2009 11:41 #71961

  • PieterM
  • PieterM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Beste Martin, Eric en T,

In ieder geval heel erg bedankt voor jullie snelle en uitgebreide reacties! Ik heb inderdaad bij ruw weer, bij mijn vorige bootje(Dehler varianta), vaak gehad dat de motor boven water kwam(Markermeer wk 7). Zeer irritant (en slecht voor de motor!). Maar ja, inderdaad...een boot moet ook "kloppen" en bij je passen, en als daar inderdaad een bepaald type motor bij hoort...
Bij een BB motor vind ik het wel weer zeer prettig dat je er "mobiel" mee bent en om deze in de winter naar huis mee te nemen. Aan de andere kant is het varen wel weer prettiger met een inboard.....

Nou ja, het gaat per slot van rekening om het zeilen!

Bedankt!!
Grtjs
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BB Motor of Volo saildrive mb50/2a 17 mei 2009 21:19 #72063

  • vrotogel
  • vrotogel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
Een aangehangen motor en aangehangen roer gecombineerd zorgt er voor dat het achteruit varen/sturen niet altijd even soepel loopt. Vaak hebben we onze buurman zien martelen met de bbm aan zijn FS22.

Wij hebben een FS25 waar de bbm in een bun recht voor het roer zit en dan geldt het weer minder.

Verder heeft een bbm in mijn beleving (persoonlijk dus) bij dit formaat boten meer voor- dan nadelen tov een inboard. Mijn bbm weegt 45 kg en dat is voor de handigheid net iets te veel van het goede.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BB Motor of Volo saildrive mb50/2a 18 mei 2009 06:44 #72119

  • PieterM
  • PieterM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
mmmm....ja....ik heb daar zelf ook ervaring mee. Maar vind je je nou dat een inboard meer voordelen heeft of juist minder? Het lijkt erop dat je een inboard prettiger vindt (wendbaarheid, gewicht...)

Het zijn inderdaad boten die misschien net iets te klein zijn voor een inboard. Maar ja, wat is te klein?

In ieder geval bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BB Motor of Volo saildrive mb50/2a 18 mei 2009 07:57 #72138

Nog een duit in het zakje: diefstalgevoeligheid. Een buitenboordmotor is dankbare buit (zeker een nieuwe), met een inboard zie ik een dief niet zo snel weglopen...
Ik heb zelf ook iets tegen benzine-inboards, vanwege het explosie gevaar. Wat je bij een buitenboord ook kan hebben als je je tank niet op de goede manier opbergt natuurlijk.
Bij een Friendship 22 zou mijn belangrijkste afweging zijn de ruimte die een inboard in beslag neemt. Op schepen van die lengte is een buitenboord qua ruimte vaak wel het handigste. Ideaal is een bbm in een bun vlak voor het roer, dan combineer je de voordelen van beiden. Nadeeltje is dan wel weer het lawaai... Ik weet het van kleinere Etaps (20, 22, 23), daar maakt de bbm in de bun onaangenaam veel geluid, een motor aan de spiegel is dan weer gunstiger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BB Motor of Volo saildrive mb50/2a 18 mei 2009 08:52 #72154

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8095
Op het gebied van onderhoud zou ik toch echt voor een moderne buitenboord motor gaan. Zoals gezegd kan deze makkelijker naar de dealer gebracht worden ipv een monteur die naar je boot toe moet komen. Maar ook al hij ooit eens vervangen moet worden: bij een buitenboordmotor is dat een kwestie van een een nieuwe er aan hangen. Bovendien zijn deze ruimtschoots tweedehands verkrijgbaar. Bij een inboard is dit een heel project met benodigde expertise en dat behoorlijk veel geld kost. Vergelijk maar eens de nieuwprijzen van een buitenboord motor met een binnenboord en daar komen dan nog allemaal dingen bij kijken zoals fundatie aanpassen en dat soort dingen. Zeker omdat de meeste inboard benzine motortjes toch al weer een paar jaar achter de rug hebben, toch misschien iets om over na te denken.

En het beschreven explosie gevaar zou ik niet onderschatten. Ik had een lekkende dieselpomp van mijn inboard dat resulteerde in liters diesel in de bilge. Dat had ik echt niet met bezine willen hebben!

Op het gebied van wendbaarheid wint de inboard wel vaak weer, zeker met golfslag. Maar op mijn 18 voeter kon ik juist behoorlijk gekke stuurkunsten uithalen doordat je met een buitenboord motor ook kunt richten, naast sturen met het roer. Sowieso moet het met de wendbaarheid wel lukken met een buitenboordmotor op een 22 voeter lijkt mij. Alleen motoren bij hoge golven blijft problematisch al kun je met een langstaart en een verstelbare motorsteun ook wel aardig uit de voeten komen is mijn ervaring.

Ik zou bij dit formaat bootjes toch kiezen voor een buitenboordmotor. De voordelen die een inboard heeft tov een outboard wegen voor mij niet op tegen de nadelen. Bij een klein dieseltje zou de inboard wel meer wat voordelen hebben maar die vind je niet veel in de FS 22. Tenzij je heel vaak te maken hebt met motoren in hoge golven...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BB Motor of Volo saildrive mb50/2a 18 mei 2009 10:59 #72182

  • PieterM
  • PieterM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Beste Philip en Smoothoperator,

Super!! Jullie hebben wel mijn twijfels weggenomen, ik ga toch voor een buitenboardmotor. Mocht er echter een FS22 aangeboden worden die er top uitziet en wel een inboard motor heeft, dan laat ik hem keuren.
Ik ga wel voor een 4-takt langstaart, ik heb een kleintje van twee en ga toch niet met slecht weer het water op. Mocht het tijdens het zeilen slecht worden dan hoop ik met de langstaart het een beetje te overleven....Nou ja het zal wel gaan.

Het diefstal verhaal is wel een puntje, er is al een keer eentje van mijn Dehlertje gejat en daar had ik zo de balen van. Gelukkig wel weer vergoed door de verzekering, maar je gaat zo'n motortje kennen. Maar ja.

In ieder geval bedankt voor jullie reactie!!!! Echt super..

Ik moet nu nog de boot(FS22) eromheen vinden!! :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.133 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl