Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ruggerini start niet altijd in 1x

Ruggerini start niet altijd in 1x 25 mei 2009 22:10 #73149

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Gek hoor. Normaal gesproken stap ik aan boord, draai de startsleutel om en mijn Ruggerini 9.9 start meteen, ook al is de accu bijna leeg. Soms doet ie het niet in een keer, dan moet ik eerst de gashendel op 50% zetten en dan de motor starten. Dan slaat ie ook meteen aan en is er niets aan de hand. Maar ik heb liever dat ie direct de eerste keer al aanslaat.

Ik kan geen reden bedenken waarom de motor dit gedrag zou vertonen. Het lijkt vaker voor te komen nadat een van de kinderen de motor gestopt heeft, dat kost behoorlijk wat kracht en duurt dus eventjes. Maar verder heb ik er nog geen patroon in kunnen herkennen. Bij koud weer en koude motor starten zonder gas betekent dat ie aanslaat, even pruttelt en dan weer afslaat, dat lijkt me gewoon een temperatuurprobleempje. Maar een (relatief) warme motor die niet in een keer start? Geen idee waar ik moet zoeken. Ideeën?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruggerini start niet altijd in 1x 25 mei 2009 22:18 #73152

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Intermitterende problemen met een dieselmotor hebben veelal te maken met niet genoeg doorlatende filters, danwel water ergens in het systeem. Schoonmaken die handel, start bij de bodem van je tank, blaas de leiding door, check je filters. Met die toegevoegde biodiesel van tegenwoordig zullen we met z'n allen vaker dit probleem tegenkomen, omdat we niet zoveel op de motor varen. Diesels kunnen niet tegen vervuiling, check maar eens op de verfijning van verstuivers.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruggerini start niet altijd in 1x 25 mei 2009 22:27 #73160

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ruggerini 9 pk diesel.
Aan de brandstofaanvoer heb ik zelf ook wel gedacht, maar ik vind het zo vreemd dat ik dat ding kan laten revven wat ik wil, als ie maar een keer loopt. Daarmee lijken mij aanvoerproblemen eigenlijk niet meer van toepassing, de flow komt gewoon goed op gang tenslotte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruggerini start niet altijd in 1x 26 mei 2009 08:45 #73192

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Ik moet mijn motor (Hydromarin DM12) altijd met iets gas starten, anders start hij niet. Even gloeien, starten, lopen...........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruggerini start niet altijd in 1x 26 mei 2009 09:04 #73194

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6161
Ik ken deze motor niet in detail maar zit er een koudstartinrichting op de brandstofpomp en wordt die gebruikt ?? Is de afstelling (stationair en stopkabel) in orde ??

mvg Jutter.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruggerini start niet altijd in 1x 26 mei 2009 09:16 #73198

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Deze motor is extreem simpel. Er is geen voorgloeimogelijkheid of koudstartinrichting (wat dat is weet ik niet eens ;)), gewoon sleutel omdraaien en lopen. Het brandstofverbruik is lekker laag, enige nadeel aan deze motor is het getril maar dat hoort gewoon bij dit soort motortjes (hoge toeren). Over de afstelling van de stopinrichting kan ik niets zeggen, behalve dat er nogal veel kracht nodig is om de stopknop eruit te trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruggerini start niet altijd in 1x 26 mei 2009 09:34 #73202

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6161
Misschien blijft die stopkabel wat hangen doordat de kabel wat te zwaar loopt. De brandstofpomp leverd dan minder (of niet voldoende) brandstof. Een koudstart knopje op de brandstofpomp zorgt ervoor dat deze bij starten extra veel diesel inspuit. Zit op bijna alle dieselbrandstofpompen maar is vaak een verborgen knopje wat ingedrukt moet worden voor starten. Weet niet of dat bij Ruggerini ook zo is. Voorgloeien is alleen nodig bij voorkamer motoren, die hebben te weinig compressie verhouding om voldoende ontstekingstemperatuur te ontwikkelen bij koude motor. Dit wordt gedaan om de dieselklop te verminderen. Direct ingespoten diesels hebben geen voorgloei nodig maar ontwikkelen door hogere compressieverhoudig voldoende temperatuur om te ontsteken.

mvg Jutter.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruggerini start niet altijd in 1x 26 mei 2009 10:07 #73206

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Klinkt plausibel, dat van de stopkabel. Ik zal hem eens nalopen, al is het maar om mijn dochters rol van motorhulpje te veraangenamen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruggerini start niet altijd in 1x 26 mei 2009 11:07 #73215

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Als een diesel niet direct wil starten,is er wat aan de hand. Zowel Intruder als Jutter kunnen gelijk hebben maar allereerst zou ik je brandstoftoevoersysteem nalopen en je verstuivers laten testen.

Zoek het probleem niet altijd bij de motor - maar kijk ook eens naar de kwaliteit van de brandstof. Een direct ingespotendiesel is gevoeliger voor brandstofkwaliteit dan een indirect ingespoten machine. Soms zit er veel water of vuil in dieselbrandstof, afhankelijk van het merk dat de pompbediende in je tank tapt.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruggerini start niet altijd in 1x 28 mei 2009 21:06 #73803

check even de staat van je accu's. KOmt het voltage na meten onder de 12 volt, dan is de kans groot dat ze op/stuk zijn.

Starten wordt dan erg moeilijk omdat ze niet echt meer een piek tijdens het starten kunnen leveren...

Dit klinkt mij het meest logisch in de oren, omdat je aangeeft dat je accu's wel eens leeg zijn en omdat je het voorheen niet had. Zet je bijvoorbeeld veel electrische apparaten aan en gaat starten dan nog moeilijker of gaan er apparaten helemaal uit, dan zijn het waasrschijnlijk je accu's.
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruggerini start niet altijd in 1x 28 mei 2009 21:14 #73805

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik heb Dennis niet gehoord over het rondslaan van de motor tijdens starten. Probleem zit dus toch in brandstof. (Dieselmotor!)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl