Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen stroom en toch een werkende stop knop?

Geen stroom en toch een werkende stop knop? 07 juni 2009 19:17 #74793

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2149
Vandaag wat start problemen met de motor gehad. Start accu zat bomvol en toch gaf de motor (Yanmar G20) geen enkele sjoege. Helemaal stil na omdraaien van sleuteltje.
Máár... als ik op de stopknop op het bedieiningspaneel drukte hoorde je heel duidelijk een harde klik ergens bij de motor!
Werkt zo'n stopknop dus zonder spanning? Lijkt me vreemd omdat het echt een geluid maakt alsof er een electrische schakeling omgaat.
Overigens bleek na wat beter vastdraaien van de zwarte accuklem dat alles weer werkte zoals normaal. Het was dus echt een spannings probleem.
Dat van die stopknop maakt me echter wel wat aan het twijfelen. Was er dan wel spanning aanwezig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geen stroom en toch een werkende stop knop? 07 juni 2009 19:29 #74795

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Wel spanning, geen vermogen. Dus wel genoeg om een relais om te schakelen maar door het slechte contact onvoldoende voor de startmotor.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geen stroom en toch een werkende stop knop? 08 juni 2009 18:52 #74904

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Je kunt de situatie van MGBGT testen met een lampje. Als je wel spanning hebt meet je met een multimeter gewoon je accuspanning dus ongeveer 12,5 v. Als je er een lampje tussen zet (neemt wel vermogen op) zal het niet fel gaan branden als er een gebrekkig contact is.

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geen stroom en toch een werkende stop knop? 08 juni 2009 20:24 #74925

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Poolklemmen dienen ten alle tijden vast te zitten, dat zie je maar weer.
En niet alleen vast, ze dienen de pool ook geheel te omvatten en er niet op de helft ongeveer op te zweven.
Ga niet slaan of tikken op de klem, dan verniel je de accu, draai de klem goed los en maak hem dan met een schroevendraaier tussen de lippen van de klem open zodat hij helemaal op de pool komt te zitten, en draai hem dan weer vast.
Denk om sluiting met je gereedschap :twisted: , is zo maar gebeurt.

Accu klem verbindingen met boutjes zijn het mooiste, maar niet altijd aanwezig.

Maar nogmaals, goed werkende instalatie staat of valt met goede verbindingen, en zeker in het vermogens circuit, het is niet alleen superstorinsgevoelig op deze manier, maar ook gevaarlijk, de overgangs weerstanden kunnen fik veroorzaken.

Ik spring hier even wat uitgebreider op in, ik zie in de praktijk te veel instalatie,s waar aan deze basis voorwaarde niet goed is voldaan, en meestal (niet altijd :P ) is dan de rest van de instalatie ook onder de maat.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geen stroom en toch een werkende stop knop? 08 juni 2009 21:34 #74947

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2149
Allen hartelijk dank voor de informatie! Vandaag heb ik alles eens goed bekeken en vastgezet.
De - pool (zwart) van de start acuu zat los. Als ik die geheel los maak dan doet de stop-knop het nog steeds! Er zit echter geen spanning op het start-deel.
Ik vermoed dat de stop-knbop het nog steeds doet omdat de - pool van de service accu wel aangesloten is.
In ieder geval: alles goed aangesloten en alles werkt weer als vanouds.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geen stroom en toch een werkende stop knop? 13 juni 2009 13:15 #75639

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 525
Dat lijkt op wat huiswerk. Het kan volgens mij niet direct de bedoeling zijn dat je motor is aangesloten op beide sets. Ik zou eens goed kijken of dit ook geldt voor de overige motorinstrumenten.

Evert Jan
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geen stroom en toch een werkende stop knop? 13 juni 2009 23:29 #75674

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2149
Hi Evert Jan,


Ik heb een schemaatje getekend van de situatie nu.
Of de rode draad op de startmoter zit weet ik niet zeker. Ik zie dat hij op de moter is aangesloten, ik neem dus aan dat dit de startmoter zal zijn.

Mijn gedachte was dat de rode draad van de start accu op de startmoter zit. De zwarte van de start accu, die normaal aangesloten is op de zwart van de service accu zat dus los.
De zwarte van de service maakt wel contact met de rest van het schema (dus met de moter).

Ik dacht dat hiermee verklaard zou zijn dat de stopknop zou kunnen werken.

Is deze wijze van aansluiten niet goed denk je?
Pieter

i529.photobucket.com/albums/dd...ansluitingenaccu.jpg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geen stroom en toch een werkende stop knop? 14 juni 2009 12:47 #75699

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 525
Zoals je het nu tekent zit het niet echt netjes.

Ten eerste mis ik een aantal zaken in je schema. Dat is een hoofdschakelaar voor de 12 volt gebruikers. Hiermee kan je bij het verlaten van de boot de stroomgebruikers uitschakelen.

De start accu zou in het ideale geval alleen worden gebruikt voor het starten van de motor en het voeden van de motorinstrumenten. In jouw schema lijkt het zo te zijn dat de instrumenten worden gevoed door de lichtaccu's.

Ik zie ook twee rode draden lopen naar iets dat in jouw verhaal dynamo/startmotor heet. Waarschijnlijk zijn dit twee aparte apparaten. De startmotor zit meestal aan de motor vastgemaakt en de dynamo zit er op een aparte steun bij en wordt met een snaar aangedreven. Het is belangrijk dat deze gescheiden zijn.
De dynamo maakt stroom die door het relaisblok wordt verdeeld over de beide accu's. Als de stroom van de dynamo ook direct naar een accuset gaat levert dat problemen op. Dat zou je dus moeten controleren.

Bij de lichtset lijkt het erop dat de stuurautomaat later is toegevoegd. In een net schema zou deze in de centrale verdeler zijn eigen zekering hebben.

Wat betreft de min aansluiting. De directe draad tussen beide minnen is niet direct slecht. Wel zou er een directe draad moeten lopen van de min van de startaccu naar een punt op de motor zo dicht mogelijk bij de startmotor.
Een dergelijke draad zou er ook moeten lopen van de service accu naar het zekeringenpaneel. Alle daarop aangesloten apparaten zouden dat moeten zijn met een plus en een min draad. Hierbij de zekering in de plus draad.

Als je moeite hebt met deze zaken haal er dan iemand bij met kennis en ervaring. De basisaansluiting van een stel accu's een scheidingsrelais en de basiszekeringenkast is iets waarbij je zaken behoorlijk fout kunt doen.

Evert Jan
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl