Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Klapschroef of vaanstandpropellor?

Klapschroef of vaanstandpropellor? 24 juni 2009 16:56 #77142

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
ZF-ers!

Is iemand die kan vertellen wat op dit moment de beste keuze is?
Max Prop?

(met de zoekfunctie vond ik niets)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef of vaanstandpropellor? 24 juni 2009 17:19 #77147

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Max Prop? Jazeker! Of Gori ......
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef of vaanstandpropellor? 24 juni 2009 19:01 #77175

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
vorige boot had ik een Wisco 2-blads klapschroef (lijkt op de Gori).
Met voldoende motorvermogen goed te doen.
Nu een 2-blads maxprop. Duidelijk meer vermogen in de achteruit. Wel vaak moeite met de vaanstand: als je hard en lang vooruit gevaren hebt (of na lang stilliggen) draait ie toch vaak mee. Te verhelpen met vooruit/achteruit schakelen (stilstaande motor), en met smeervet.
Als geld geen rol speelt: de 3-blads volvo klapschroef kopen!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef of vaanstandpropellor? 24 juni 2009 20:32 #77211

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2851
Even checken over het meedraaien van de maxprop bij Capolavoro:
Zet je de motor volgens het boekje uit met de schroef in zijn werk, om pas na enkele minuten de keerkoppeling in neutraal te zetten?

Bij mij draait de maxprop alleen mee, als ik de motor per ongeluk uitzet met de keerkoppeling vrij. De weerstand van de (meedraaiende) schroef is dan te gering om de waterstroom de bladen in verticale positie te laten duwen.

Heel plezierige schroef trouwens. Heel langzaam achteruit manouvreren gaat ook prima.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef of vaanstandpropellor? 25 juni 2009 05:48 #77275

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Arcadia, Marti,

ik zet al zeilend de motor in de achteruit en dan uit.
afzetten met de gashandle in de vooruit leidt tot meedraaien, evenals in de vrij.
Het hangt erg van de zeil-snelheid af; als het 5 knopen + gaat dan komt ie wel in de vaanstand, bij 2 knopen vaak niet. Dan zet ik weer de motor aan, ga 7 knopen, en dan achteruit en uit.....
Dit jaar vaak nodig; deze winter in het water gebleven, niet gesmeerd.....
groet
thomas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef of vaanstandpropellor? 25 juni 2009 15:09 #77329

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2851
Ik heb me laten vertellen dat onder water smeren ook gaat. Ik veronderstel dat je dan wel een duikuitrusting moet hebben.
Maar ook heb ik me laten vertellen dat een jaartje overslaan geen kwaad kan.
Met het laatste heb ik wel ervaring, met het eerste niet.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.101 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl