Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 2-takt of 4-takt buitenboordmotor voor open zeilboot

2-takt of 4-takt buitenboordmotor voor open zeilboot 19 apr 2006 07:47 #7802

  • Push-Up
  • Push-Up's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
2takt is ook goedkoper, en ik zie eigenlijk geen reden om een viertakt te kopen. op een 3,5 pk zal het verbruik in iedergeval niet veel minder zijn als bij een 2takt.

gr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2-takt of 4-takt buitenboordmotor voor open zeilboot 22 apr 2006 10:05 #7840

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
4taktertjes zijn wat stiller en stinken minder. Maar vaar je weinig op de motor is een 2takter zeker zo handig. Goedkoper, lichter, en er kan gewoon minder aan stuk en hij kan veel beter tegen stil staan. Evinrude maakt nog steeds heel goede 2cilindertjes van 4pk. Maar achter een sailhorse is 2 pk al genoeg als het alleen een hulpmotortje is. Hoe minder vermogen hoe minder gewicht aan de kont.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2-takt of 4-takt buitenboordmotor voor open zeilboot 23 apr 2006 21:31 #7871

Ik heb zelf sinds een jaar of 5 een Suzuki 4 PK langstaart 2-takt motortje, en dat bevalt me prima. Ik heb nog geen onkosten gehad (wel ieder jaar een servicebeurtje) en het verbruik valt me enorm mee.
Ieder voorjaar als de boot van de winterstalling komt, loopt het motortje na keer trekken, kortom -> prima dingetje !
Ronald

Huidige schip:
- Sunfish

Ex schepen:
- Sunfish
- Estel
- Schakel
- BM16m2
- Trotter Pandora
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2-takt of 4-takt buitenboordmotor voor open zeilboot 24 apr 2006 05:16 #7872

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Inderdaad Ronald. Een 2takter kan je jaren stil zetten en dan start hij zomaar weer. Bij een 4takter moet je veel meer conserveren daar anders mn de kleppen blijven hangen en vast gaan zitten. Mijn 4 pk evinrude krijgt ieder najaar een nieuuwe olievulling inhet staartstuk en ik kijk de bougie even na en spuit dan gelijk wat olie in de cilinder en dat is het dan. In het voorjaar het stof eraf en hij doet het weer. Brandstofverbruik ligt op 2 liter per uur als ik flink doortuf. Een vergelijkbare 4 takter zou 1,5 liter verbruiken denk ik. Op de 20 vaaruren op de motor per jaar is dat dus 10 liter winst.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2-takt of 4-takt buitenboordmotor voor open zeilboot 25 apr 2006 08:06 #7901

  • Push-Up
  • Push-Up's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
toch nog zo veel joh, ik wist niet dat het zoveel was tjonge.

maar we zijn en blijven een zeilersforum dus motor uit, en zeilen omhoog. dat scheelt weer in de motoruren.

gr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2-takt of 4-takt buitenboordmotor voor open zeilboot 31 juli 2006 12:59 #8892

ik heb ook gehoord dat een 4takt erg veel trilt..

en dan heb ik ook nog een vraag, want denk dat dat ookwel belangrijk is: moet je een kortstaart of langstaart hebben op een open zeilbootje???? :?:

groeten en succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2-takt of 4-takt buitenboordmotor voor open zeilboot 06 aug 2006 20:06 #8947

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
kortstaart kan eigenlijk alleen acxhter rubberbootjes. Voor zeilboot altijd langstaart.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2-takt of 4-takt buitenboordmotor voor open zeilboot 07 aug 2006 15:37 #8961

  • pol
  • pol's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Kortstaart kan wel bij een lage open spiegel (ik bedoel niet helemaal open, maar zonder achterdek zodat je de klem op de rand zet) of als je een motorsteun hebt die je kan laten zakken. Dat laatste heeft niet mijn voorkeur, want het is weer een handeling extra als je de motor wil gebruiken.
Om de discussie over 2 of 4 takt nog wat ingewikkelder te maken :D : ik ben juist overgestapt van 2 naar 4 takt omdat ik die oliewalm zat was. Ook als de motor niet loopt ruik je het. Zit je midden op het water in de frisse lucht, denk je.... not!
Bovendien is het minder milieubelastend, maar hoe zwaar je daaraan tilt is ieders verantwoordelijkheid.
Mijn viertakter start altijd direct met een kort rukje, nog nooit problemen mee gehad eigenlijk....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2-takt of 4-takt buitenboordmotor voor open zeilboot 10 sept 2006 09:32 #9236

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
het grote voordeel van de johnson-evinrudes in de lage vermogens is dat het 2 cilinders zijn en daardoor lopen ze lekker rustig. Meeste merken hebben pas vanaf 6 of 8 pk een 2 cilinder. In de motorsport gold vroeger altijd: 4takt: veel herrie en weinig power en 2 takt: weinig herrie en veel power. Overigens is dat nu wat achterhaald.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2-takt of 4-takt buitenboordmotor voor open zeilboot 02 nov 2006 00:48 #10882

Een 4 takt heeft een aantal voordelen ten opzichte van een 2 takt.
- Schonere uitlaatgassen, je verbrand namelijk veel minder olie dan een 2 takt die olie in de brandstof nodig heeft voor zijn smering.
- Stinkt minder dan een 2takt. Immers, je verbrand veel minder olie dan een 2takt. Een lucht die overigens best in je kleding of je haar kan blijven hangen als je de wind in de rug hebt.
- Minder slijtage dan een 2takt. Een 4takt draait minder toeren dan een 2takt.

Een 4 takt heeft een groter aantal nadelen ten opzichte van een 2takt
- Zwaar, want er zitten veel meer onderdelen aan. Denk hierbij aan kleppen, stoterstangen, nokkenas etc. Omdat dit allemaal meegesjort moet worden door de motor (lees, in beweging gehouden worden) kan een 4takt technisch niet zoveel toeren draaien als een 2takt.
- Onrustige loop bij kleine cilinderinhoud. Om gewicht te besparen moet er ook op het gewicht van het vliegwiel bespaart worden, waardoor je eigenlijk zou kunnen stellen dat bij lagere toeren, zeg maar kwart gas, dat de zuigerschelheid behoorlijk extreem uiteenloopt tussen de verbrandingsslag -> uitlaatslag -> inlaatslag -> compressieslag. Hierdoor gaat zo'n ding schudden, wat op te lossen is met balansassen, maar ja, gewicht he. Je hebt niks aan een trilingsvrije BB als het water via je hek de zeilkuip in sijpelt. In combinatie met het hogere gewicht door genoemde extra onderdelen betekent dit meer gewicht wat aan je spiegel of beugels of steunen trekt en duwt.
- Onderhoudsgevoelig ! Ok, dit staat haaks op minder slijtage, maar hiermee bedoel ik dat je een 4takt regelmatig moet servicen omdat hij een open carter heeft. De kwaliteit van je motorolie is van groot belang voor de smering van de gehele motor, incl kleppentrein, zuigerveren etc. Soms (en bij auto's zeker) is de motorolie ook verantwoordelijk voor een belangrijk deel van de temperatuur distributie (lees : koeling en verwarming van de motordelen !)
Vanwege het open carter komt er ook koolresidu langs de zuigerveren in je motorolie (wat afgewerkte olie dus zo zwart maakt) wat slijtage veroorzaakt en je dus een oliefilter moet hebben etc.
- horizontaal gevoelig. Vanwege het open carter ten opzichte van een 2takt die een gesloten carter heeft, kan je een 4takt niet al te lang in schuine toestand zetten. Dit vanwege neerslaan van vervuiling en evt verstopping van oliekanalen. Je wilt niet weten wat je in je carterpan van je auto vind als je die eraf schroeft ! Ik zal het vertellen : een zwarte plak kauwgom van slechte kwaliteit. Een dikke sludge, en hoe ouder de auto, des te meer waar dit is.
- Minder eenvoudig te dempen door de het lagere toerental = lagere frequentie van het geluid = lastiger dempen. En een complexe uitlaat wil je niet op je BB hebben. Dat maakt hem LEO (Lomp en onhandig).
- Duurder dan een 2takt. Het is een complexere motor met meer onderdelen, dus hij is per PK gewoon duurder dan een 2takt.


Ik denk dat mijn pleidooi wel duidelijk is. Als ik jou was zou ik gewoon lekker voor een simpel 2taktje gaan. Betrouwbaar, eenvoudig en goedkoper, én last but zeker nog least : minder belastend voor de constructie van je boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2-takt of 4-takt buitenboordmotor voor open zeilboot 18 sept 2007 15:37 #21312

  • kees de zeiler
  • kees de zeiler's Profielfoto
Vaar al jaren met een zeer oude Yamaha 3.5 luchtgekoeld zonder vrijloop achter mijn Sailhorse.
Zou niet anders willen hebben.
Voordelen, betrouwbaar en licht van gewicht.
Nadeel, lawaai
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.280 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl