Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: vaanstand / klapschroef prop

vaanstand / klapschroef prop 22 apr 2006 20:48 #7852

  • meyerink
  • meyerink's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 101
Enige tijd ben ik bezig me te orienteren op een klapschroef of vaanstand prop. ipv mijn vaste drie-blad onder een 740, uiteraard voor meer snelheid, maar ook omdat de schroefas meedraaid, en ik niet weet of dat echt kwaad kan bij een hurth keerkoppeling, bijvoorbeeld slijtage? Het gaat trouwens om een inboard, 15 pk vetus 2 cylinder, met schroefas en geen saildrive. Graag zou ik wat meningen/ ervaringen willen horen van mensen die een klapschroef of vaanstand prop hebben. Mij lijkt een klapschroef erg kwetsbaar, blijft vermogen in de achteruit ook voldoende, of verdient een vaanstand prop de aanbeveling?

Alvast bedankt,

Jules
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vaanstand / klapschroef prop 23 apr 2006 09:19 #7856

  • Seasick
  • Seasick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 44
Hoi Jules,

toen wij onze 900+ kochten zat er een 2 blads klapschroef onder die bij lange na niet in staat was het schip te stoppen. We hadden zelfs de indruk dat na 8 a 9 bootlengtes alleen de weerstand van het water er de oorzaak van was dat we stil kwamen te liggen. En een herrie dat ie maakte!
Na een net zo'n herrie producerende vaste 2 blads schroef, welke het stoppend vermogen ietwat, maar nog lang niet voldoende, verbeterde; we lagen toen na zo'n 6 lengtes stil, zit er nu een 3 blads vaanstandschroef onder waar we bijzonder tevreden over zijn. Niet alleen het stoppend vermogen is drastisch - binnen 2 lengtes liggen we nu stil - verbeterd, ook de herrie onder het vlak is verdwenen. Onder zeil is het helemaal perfect. Voor ons gevoel lijkt de snelheid met een factor 2 te zijn toegenomen.
Overigens; een meedraaiende schroef is niet echt nodig en om inderdaad slijtage te voorkomen kun je, onder zeil, de keerkoppeling in z'n achteruit zetten. Je hebt dan wel meer weerstand.

met vriendelijke groet,

Peter SJ Huberts
W900+ Petrel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vaanstand / klapschroef prop 23 apr 2006 09:55 #7859

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
vorig jaar meegeweest op een tupperware 34voeter. Daar zat een 3blads gori klapschroef onder. Dat ding stopte als een F1 auto. Maar oudere ervaringen met een 2 blader klapper waren uiterst negatief. Het heeft volgens mij ook te maken met schroefdiameter en plaatsing want met mijn huidige BB-tje met een kleine schroef heb ik achteruit niets in te brengen terwijl met mijn vorige motor met werkschroef en navernante overbrenging ik direct stil lag en dat bij gelijk vermogen.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vaanstand / klapschroef prop 24 apr 2006 19:40 #7896

  • meyerink
  • meyerink's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 101
Bedankt voor alle reakties,
Is mijn vermoeden dan toch juist dat ik dan mijn schroef het beste door een drieblad vaanstand prop kan vervangen, of zijn de negatieve ervaringen met een 2-blad klapschroef metname aan een verkeerde diameter en spoed te wijten? Ha Peter, we hebben een aantal jaren geleden in dezelfde hal in Groningen gelegen (paperclip). Je had toen net volgens mij die drieblad vaanstand prop eronder gezet. Goed om te horen dat dat goed bevalt. Heeft iemand inmiddels ervaring met die kunststof kiwi-props? (ook een vaanstand prop, maar de bladen komen onafhankelijk van elkaar in de vaanstand voor eventuele asymetrische water-stromingen langs de prop als ik het goed begrepen had)

Groet,
Jules
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vaanstand / klapschroef prop 25 apr 2006 12:48 #7903

  • Seasick
  • Seasick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 44
Weet je Steef Ton,

Ik heb me na het winnen van de jaarprijs 1986 van de WSV Lauwersoog nooit zo druk gemaakt over of het nu wel of niet zo verstandig was de schroef vast te zetten.
Feit was wel dat de schroefas, gland en keerkoppeling aanmerkelijk minder heet werden dan voorheen.
Waar ik me echter zorgen over maak is wanneer het stoppend vermogen van een zeilboot vergeleken gaat worden met die van een F1 race-auto.
Onnodig aan te voeren dat in die catagorie ontzettend veel misgaat.
Een vaanstandschroef is echter te allen tijde in het voordeel, omdat de bladen zich omdraaien en de schroef vooruit en achteruit dezelfde spoed en vorm van de bladen heeft.
Het stoppend vermogen wordt dus bepaald door de reductie van de keerkoppeling.
Bij een klapschroef blijft de stand van de bladen hetzelfde en die is dus per definitie ongunstiger.
Daarbij ging ik uit van een noodstop van volle kracht vooruit, tot stilliggen.
Niet van het al bijna stilliggen voor een kade of steiger.

Groetjes,

Peter SJ Huberts
W900+ Petrel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vaanstand / klapschroef prop 26 apr 2006 19:22 #7924

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
remmende werking van schroeven is groots, vooral van vaste 3 bladers. In de 70er jaren onder een Pion ook de vaste 3 blader vervangen voor een 2 blads klapper en dat scheelde 1 tot 2 knoop met een beetje wind. Alleen achteruit was een drama: niks F1, zelfs geen eend maar flintstone.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.253 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl