Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: smeren van kleppen inboard motor

smeren van kleppen inboard motor 02 aug 2009 11:46 #81468

zit met een vraag

ik had de hele tijd olie staan in en fles wat ik dan weer in een olie spuit deed om mijn kleppen te smeren ( sabb 8 pk )
nu is deze zo goed als op en was ik dus op zoek naar andere olie hiervoor
nergens konden ze me echter helpen

nu mijn vraag
kan ik met de olie die ik in mijn blok doe ook de kleppen smeren????
of is dit echt andere olie????

hoor het graag vandaag nog want morgen ochtend 06.00u ga ik richting sneek en heb nog net genoeg olie in oliespuit om morgen door te komen.
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: smeren van kleppen inboard motor 02 aug 2009 14:49 #81474

  • Rijn-Rat
  • Rijn-Rat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 471
ik heb een kennis met hetz4elfde blok.

en officieel hoort het via een kousje op je tuimelaars te druppen, en dan drupt dat op je kleppen, dat is de orginele manier, maar ik weet natuurlijk niet of het bij jkou nog orgineel zit.
ik weet niet of u wel eens met een aanhanger van een berg afgesprongen bent, maar dat vergeet je niet zo gauw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: smeren van kleppen inboard motor 02 aug 2009 15:09 #81479

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Louter uit nieuwsgierigheid:
hoe komt het dat je zo vaak moet smeren, is dat eigen aan het type motor of zoiets?
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: smeren van kleppen inboard motor 10 aug 2009 15:14 #82354

antwoord op de 2 vorige vragen / reacties

bij mij zit boven op kleppendeksel een soort potje met klepje
dit klepje optillen dan verschijnt er een soort iniemienie trechtertje waar de olie ingespoten moet worden
dit is orgineel van blok

waarom ik iedere 10 uur moet smeren????
wet jij het dan wet ik het ook :D
maar in de handleiding van het blok staat dat het ieder 10uur moet, dus dan doe ik dat maar.

verder ben ik er uit dat ik de zelfde olie kan gebruiken die ik in mijn blok doe.
de olie komt uitenindelijk ook in mijn blok terecht
heb ik me laten wijsmaken
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: smeren van kleppen inboard motor 10 aug 2009 15:28 #82356

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Vijftiger jaren design, zoal niet voor WWII in petroleum uitvoering. Zwaar, solide, en vrijwel onverwoestbaar. We zijn nu wel 60 jaar verder...... :wink:
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: smeren van kleppen inboard motor 10 aug 2009 16:02 #82360

Volgens de handleiding van de sabb:

De oliepot boven op de motor moet dagelijks gevuld worden met smeerolie
DIT IS ZEER BELANGRIJK!

Bovenstaande is een letterlijke quote, ook de hoofdletters
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: smeren van kleppen inboard motor 13 aug 2009 19:25 #82738

  • Hub
  • Hub's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Ik heb dezelfde SABB en mij is het volgende gebeurd.
Volgens de voorschriften vulde ik altijd het potje met motorolie SAE 30, de olie die ook voor het blok wordt gebruikt. Op een gegeven moment maakte de motor bij een startpoging drie slagen en zei toen PLOF. Daarna wilde hij niet meer lopen en maakte een geluid van een fors lekkende klep. Monteur erbij gehaald en die ontdekte dat de uitlaatklep hoogstwaarschijnlijk beschadigd was en de klepsteel scheef. Na demontage is dat inderdaad gemeten en geconstateerd.
Bij controle van het oliepotje bleek dat de olie vrij snel wegliep door een gaatje in het midden maar niet terecht kwam waar het moest komen nl. op de tuimelaars van de kleppen, precies boven de klepstoterstangen en de kop van de klepstelen.
De klepstelen zijn daardoor lang ongesmeerd gebleven en spatolie komt niet zo hoog. Daatdoor zijn de stelen schraal geworden en daardoor is deze schade ontstaan.
De kleppen zijn vervangen, klepzetels geschuurd en het beroemde potje met de " kleppenlikkers" heb ik toen aangepast. Er zitten nu vier koperen pijpjes aan die boven de vier punten hangenvan de tuimelaars. Door de pijpjes heb ik pijpenragertjes getrokken waardoor de olie nu druppelt. Werkt prima.

Groeten, Hub
het kriebelt constant...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: smeren van kleppen inboard motor 14 aug 2009 11:31 #82831

oh ok

lijkt me ook goed om te weten.
mijn motor doet het dan wl prima en geen gekke geluiden

maar ik snap niet wat jullie bedoelen met oliepotje
op mijn kleppendeksel zit idd een potje met daarin een pijpje

in MIJN handleiding staat echter dat ik daar om de 10 uur 10 druppels moet ingooien
en dat doe ik tot nu toe al jaren
als de olie er naast loopt en dus in het "potje" komt blijft dit er gewoon in staan en gaat nergens heen
een doekje er indoen zo dat deze het op zuigt is de enige remedi dit weg te krijgen

dus its beat me wat jullie bedoelen

die verdomde handleidingen ook he :? :?
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: smeren van kleppen inboard motor 14 aug 2009 13:10 #82839

  • Hub
  • Hub's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Oorspronkelijk zat op mijn kleppendeksel ook een potje met een pijpje in het midden. Daar zat vroeger een lont in en dit lont hevelt de olie over door het pijpje in de kleppenruimte.
Van een sloopblok heb ik een ander potje gedemonteerd waar dit pijpje niet inzat maar alleen een gaatje. Via dit gaatje loopt de olie dan naar de vier genoemde smeerpunten. Om dit geleidelijk te laten gaan heb ik die ragers erin gedaan. Als ik mijn potje vul dan loopt dat in ongeveer drie uurtjes langzaam leeg. Mijn monteur heeft me vriendelijk doch dringend verzocht, dit motortje lekker te verwennen en dus iedere rit even te voorzien van een pompje olie. Het zijn de kosten niet.

De reparatie die ik twee berichten geleden heb beschreven heeft me uiteindelijk met nog meer uitgebreid onderhoud wel euro 600,00 gekost. Nieuwe kleppen, koppakking, nieuwe zuigerveren en schraapveer,afstelling, olieverversen enz.

Groeten, Hub
het kriebelt constant...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: smeren van kleppen inboard motor 14 aug 2009 15:06 #82857

Als ik het hele draadje zo bekijk, kom ik tot de slotsom dat waarschijnlijk ook in mijn(ons) potje/trechterje waarschijk ook een lontje (pijpenrager) hoort. Dat maakt de hele constructie een stuk logischer.

De olie die er nu in komt, ik vul het potje tot de rand, loopt redelijk snel weg, maar is kennelijk voldoende om het geheel draaiende te houden tot nu toe.

Nu echter de kennis van het lontje aanwezig is, heb ik een probleem doorgaan op de oude voet of een pijpenrager er insteken voor een meer geleidelijke smering.

Ervaring :oops: heeft geleerd dat teveel olie door het trechtertje tijdelijk blauwe luchten geeft. Loopt kennelijk via de klep in de cylinder

groeten rene.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: smeren van kleppen inboard motor 14 aug 2009 15:51 #82862

ga eens een fototje maken en hier proberen te posten
misschien dat jullie mij aan de hand hiervan iets meer didelijkheid kunnen geven

nu krijg ik het spaansbenauwd omdat ik dan denk dat het bij mi niet goed zit
maar zoals ik al zei ik pomp er iedere tien uur 10 druppen olie in en motor loopt als een zonnetje
en zoals ik al zei als het potje bij mij vol zit omdat er gemorst wordt blijft dit er instaan en loopt het niet weg zoals jullie zeggen
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: smeren van kleppen inboard motor 14 aug 2009 18:16 #82887

@danny

Wat wij eigenljk doen is hetzelfde, jij doet 10 druppels, ik gooi het potje vol waarvan een deel, vrijwel direct, door het buisje naar beneden loopt en net als bij jou een deel achterblijft.

In beide gevallen hebben we geen motor problemen.

Als het toepassen van een pijperager een betere geleidelijke smering geeft is dat misschien wel het overwegen waard. Dat is nu het dillema.

Nu het het toch over olie hebben om de hoeveel uur vervangen jullie, sabb eigenaren, de olie in het carter.

groeten Rene
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: smeren van kleppen inboard motor 20 aug 2009 15:38 #83719

  • Hub
  • Hub's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Bij deze een kort fotoverslag van hetgeen hier boven besproken is:





Groetjes, Hub
het kriebelt constant...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: smeren van kleppen inboard motor 20 aug 2009 16:15 #83727

hallo hub

bedankt voor het plaatsen van de foto's
een heel stuk herkenning op de foto's

MAAr als ik naar de foto kijk genaamd reservoir open zie ik verschil

in het gat wat je daar ziet staat er bij mij dus een rechtopsaant buisje/pijpje
dat aan de bovenkant war breder uitloopt
dit buisje/pijpje komt bijna tot aan het dekseltje

zoals ik al zei loopt bij mij dus de olie niet door


ik kan mij herrineren van de binnenvaart waar ik om de 2 uur de kleppen moest smerren als we naar boven gingen ( rijn richting basel )
dat de kleppn op mde motor niet afgedekt waren en ik dus met n olie spuit rechtstreeks op de kleppen/veren moest druppelen

maar zoals al gezegd ik vaar nu al bijna 7 a 8 jaar rond met mijn sabb en doe dus om de 10 uur netjes druppelen
tot nu toe loopt de motor als een zonnetje ( behalve dat hij wel ens wil afslaan in een noodmonuurvre achteruit slaan ) ( ja ook niet goed weet ik maar das een ander euvel )

maar nu ik het zo nog eens nalees en zie twijfel ik toch aan de constructie van hte pijpje
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: smeren van kleppen inboard motor 20 aug 2009 17:00 #83732

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Archeologische bijzonderheden......... :)
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: smeren van kleppen inboard motor 20 aug 2009 18:54 #83753

  • Hub
  • Hub's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Deze is uit 1967 maar ook oudere motoren van dit type zijn er ook nog volop. Een genot om te horen, te vertroetelen en te onderhouden.
Een poos geleden de waterpomp gereviseerd. Een mooi project met allerlei grote "archeologische" ontdekkingen. Zelfs schelpjes zaten er in de plunjerpomp. Mijn sloep heeft vroeger voor de Engelse kust gevaren bij de Marine.

Hub
het kriebelt constant...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: smeren van kleppen inboard motor 20 aug 2009 21:58 #83804

idd het is idd een genot om te horen
als je harley geluid mooi vind, loop je hier ook wel warm van

als mijn motor in zijn vrij staat en langzaam loopt kun je gewoon de slagen tellen

ook het NET iets minder dan een liter diesel per uur is een leuke bijkomstigheid
als je genoeg drinkt op een dag kan je van je statiegeld tanken 8) 8)

trouwens hub
ik weet niet of het jouw motor is op de afbeelding???
anders heb ik nog wel een orgineel hendeltje liggen waar op de foto een bout door zit

ik hoor het wel
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: smeren van kleppen inboard motor 20 aug 2009 22:27 #83807

  • Hub
  • Hub's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Het is mijn SABB. Dat handletje is de bediening van de kleppenlichter. Die heeft vroeger bij de vorige eigenaar heel erg verkeerd afgesteld gestaan waardoor deze handle "danste" en rinkelde. De klepsteel sloeg bij iedere omwenteling tegen de kleppenlichter. Deze is toen uiteindelijk helemaal stukgerammeld, inclusief het balletje.
Ik heb wel interesse in het origineel. Stuur s.v.p. een een PB, dan kunnen we e.e.a. regelen.

Overigens vernieuw ik iedere najaar, voordat de motor winterklaar gemaakt wordt, de olie. Eerst lekker warm, dan verversen, inclusief het filter. Het zijn de kosten niet maar oh zo belangrijk. Ik maak redelijk veel vaaruren aangezien deze motor in een sloepje staat.

Heb trouwens ook de originele Nederlandse en Engelse handleiding van deze SABB. Onderdelen zijn ook nog goed te verkrijgen bij ALPA.

Hub
het kriebelt constant...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: smeren van kleppen inboard motor 20 aug 2009 22:49 #83809

ik ga morgen als ik thuis ben ( nu op werk )
even zoeken naar het hendeltje

ook ik maak vele draaiuren met mijn motortje omdat ik nog steeds rondvaar als motorschip met mijn domp

ook ik vervang ieder jaar mijn olie en filter
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: smeren van kleppen inboard motor 25 aug 2011 17:28 #216967

  • esprong
  • esprong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Veel te laat antwoord maar je SABB zal zeer waarschijnlijk nog lekker pruttelen..
Eigenlijk kom je twee soorten kleppendeksels tegen op de SABB 8PK (type H) en SABB 10PK (type HG).
Met het kleppen dekseltje op de laatste foto's kan je niets fout mee doen, gewoon zorgen dat er altijd wat motorolie in het 'potje' staat tijdens het motoren, via de buisjes met 'pijpenstoppertjes' lekt er olie op je klepstoters.
Het kleppendeksel wat jij hebt is beetje een ander verhaal ...
Je moet evengoed zorgen dat er motorolie in het 'potje' zit om de klepstoters te smeren, dus NIET in het kleine buisje/trechtertje in het midden.
Dat kleine trechterje in het midden is om de de motor te starten bij (heel) koud weer.
Dus als het bijv vriest kan je (rustigaan) 6 shots met motorolie in dat trechtertje spuiten, via een koperen buisje loopt de motorolie direct op je inlaatklep.
Hierdoor wordt je compressie meteen hoger waardoor de motor makkelijker start (bij koud weer).
Als dat niet werkt kan je ook nog aan de voorkant van de kop de gloeipit er uit draaien en wat motorolie (4 shots) rechtstreeks op de zuiger spuiten ... nog meer compressie! (note als de motor een lange tijd heeft stilgestaan dit zowiezo een goed idee is!
Verder kan je zo'n SABB ook startten met start-lontjes etc ... heerlijk die antieke techniek.
Wel blijven verwennen met olie en vet zo'n motor, gaat 'ie heeeeeellll lang mee! ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl