Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Volvo Stuffingbox / Gland

Volvo Stuffingbox / Gland 09 aug 2009 15:32 #82255

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Collega zeilers,

Mijn volvo stuffing box/Gland wordt in mijn ogen erg bij tijd en wijle erg warm. Nu is mijn vraag hoe warm mag deze worden.

Normaal heb ik begrepen dat je alleen bij het te water laten van het schip de stuffingbox even in moet knijpen totdat de lucht er uit is en hij gevuld is met water. Echter als ik dit door het seizoen heen doe komt er af en toe ook lucht uit. p.s. de Gland lekt niet en sluit derhalve goed af.

bijvoorbaad dank voor jullie reacties.

Geert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Stuffingbox / Gland 17 aug 2009 16:47 #83220

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Nog nooit iemand na het varen even gevoeld aan de Gland?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Stuffingbox / Gland 17 aug 2009 16:55 #83224

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7220
je zou denken dat als het warm word dat er dan toch ergens een flinke wrijving is.
heb je misschien fotoos?
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Stuffingbox / Gland 17 aug 2009 20:05 #83254

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
De stuffingbox van volvo is een gewone watergekoelde gland.
de ene keer is hij flink warmer dan de andere keer.
Daarnaast is het zo dat je voor het varen na de eerste tewaterlating van het seizoen de gland iets moet in knijpen zodat de verzamelde lucht kan ontsnappen. Echter als ik dit zelfde truckje door het seizoen heen doe komt er af en toe ook nog lucht uit. We gaan we vaak redelijk scheef maar 30 35 graden lijkt mij niet genoeg om de doorvoer vrij te zeilen zodat zich hier weer lucht in kan verzamelen. Toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

temperatuur stuffingbox 04 okt 2009 08:49 #92234

  • hexen
  • hexen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Kijk eens in de (online) catalogus van Allpa op blz 400. Daar staat een vergelijkbare schroefas afdichting.(Naar mijn idee zelfs fraaier dan de Volvoseal, omdat hij een ontluchtingsslangetje heeft èn een smeernippel om de afdichtingslippen te smeren). Er staat een verhaaltje bij over het temperatuurbereik: -10 tot + 80 graden Celcius. Buitenzijde zelfs -20 tot 140 graden Celcius. Ik vaar al zo'n 15 jaar met Volvo seal afdichtingen: nooit een probleem gehad. Wel controleer ik tijdens het seizoen af en toe even of er lucht in zit. Bij mijn vorige boot, waar een zeer korte schroefaskoker in zat, met een uithouder zo'n halve meter erbuiten, kon ik regelmatig wat lucht laten ontsnappen. Volgens mij kwam die er in tijdens het achteruit slaan, waarbij luchtbellen in het water ontstaan, die langs de romp naar het wateroppervlak stromen. Een kleine hoeveelheid luchtbellen verdwijnt daarbij in de schroefaskoker, die immers open toegankelijk is. Bij mijn huidige schip is de koker veel langer en bovendien bevindt het watergesmeerde lager zich aan het eind. De schroef zit er wel direct achter, maar op een of andere manier komt er veel minder lucht in.

G.J.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Stuffingbox / Gland 04 okt 2009 10:50 #92250

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Hier dezelfde gland. Al 12 jaar gebruiken we dezelfde en is ondertussen 1 x uit voorzorg vervangen. Ook hier regelmatig wat lucht eruit halen maar geen water binnen. Wordt handwarm. Hoeveelheid lucht neemt af bij voldoende dikke vetlaag tussen de as en de gland. Nochtans elke maand knijp ik er een keer in en elke keer voordat we een lang stuk gaan pruttelen.

Of het zo hoort weet ik niet maar het werkt.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Stuffingbox / Gland 04 okt 2009 11:29 #92254

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Dank dank dank...
voor jullie reacties dacht al bijna dat het topic was overleden.

goed te horen dat ook jullie regelmatig "ontluchten". Mij werd bij aanvang verteld dat dit alleen noodzakelijk was vlak na de tewaterlating en daarna niet weer. Dit blijkt derhalve niet correct.
Als ik hem voordat we gaan pruttelen ontlucht blijft hij ook bij mij handwarm. Doe ik dit niet dan worden de temperaturen bereikt welke hierboven zijn beschreven.
We gaan regelmatig 35 graden scheef maar ik kan me niet voorstellen dat we de schroefaskoker vrij varen :wink: desondanks ontlucht ik hem als we een tijdje gezeild hebben.
Lekken doet hij nooit.
Dus kennelijk, zo te horen, toch een "normale" situatie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Stuffingbox / Gland 05 okt 2009 15:07 #92413

  • hexen
  • hexen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Wanneer je regelmatig 35 graden scheef hangt, kan het best zijn dat er af en toe een golfdalletje langs je schroefaskoker voorbijkomt. Van korte duur weliswaar, maar naar mijn idee kan er daardoor dan toch best een beetje water uit de schroefaskoker lopen - en dus lucht erin. (Ook denk ik dat het langsstromende water op zo'n moment een zuigende werking heeft op de schroefaskoker, door de stroomrichting en de schuine stand van de koker.)
Hoe dan ook, de situatie verschilt natuurlijk per schip en het advies om alleen bij de tewaterlating te ontluchten zou in sommige gevallen wel eens tot problemen kunnen leiden. Gewoon af en toe controleren en zonodig ontluchten!

Het is btw sowieso verstandig om af en toe eens je motor-schroefasverbinding te inspecteren. Ik trof een keer een M10 moer aan onder mijn motor, die bleek van een van de keerkoppeling-flensbouten af te komen...

behouden vaart!

G.J.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Stuffingbox / Gland 05 okt 2009 16:21 #92437

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Dank voor deze extra inbreng.
ik inspecteer altijd de motor voor het starten inclusief de gland. Dit laatste daar ik een een paar keer een hete gland ben tegen gekomen na het afzetten van de motor en het dicht zetten van de afsluiter aan het einde van een tocht. Vind het prettig te vernemen dat het door het seizoen heen ontluchten van de seal een normale gang van zake is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Stuffingbox / Gland 06 okt 2009 07:50 #92570

  • Niekb
  • Niekb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Beste Groom,

Afgelopen week heeft onze monteur een afdichting van Allpa geïnstalleerd. Hierbij een slang aangebracht op het nippel t.b.v. de onluchting.
Normaal gesproken wordt deze gebruikt voor de water toevoer, maar in dit geval is het gebruikt voor de ontluchting. Het water komt wel genoeg binnen via de achterzijde.



Misschien iets voor de volgende keer als je de afsluiter gaat vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Stuffingbox / Gland 06 okt 2009 09:55 #92605

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Is inderdaad een optie.
Echter zoals het nu gaat gaat het goed. Ik wilde alleen weten of het normaal was.
p.s. ik vind de bevestiging van de ontluchtingsslang wat fragiel. Normaal dacht ik dat de norm was twee slangklemmen. Nu gaat dit amper op de aangebrachte ontluchtingsslang. Maar als hij er afknapt/floept heb je dat niet direct in de gaten... met alle gevolgen vandien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Stuffingbox / Gland 06 okt 2009 14:58 #92657

  • hexen
  • hexen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Beste Groom,

Afgelopen week heeft onze monteur een afdichting van Allpa geïnstalleerd. Hierbij een slang aangebracht op het nippel t.b.v. de onluchting.
Normaal gesproken wordt deze gebruikt voor de water toevoer, maar in dit geval is het gebruikt voor de ontluchting. Het water komt wel genoeg binnen via de achterzijde.



Misschien iets voor de volgende keer als je de afsluiter gaat vervangen.

Beste Niekb,

Heel verhelderend zo'n afbeelding tussen al deze tekst. Ik ga ook zoiets aanbrengen in mijn schip.
Echter het verhaal over het gebruik van de slang voor watertoevoer - zo staat het ook in de Allpa catalogus - heb ik nooit begrepen: als je schip tewatergaat loopt de schroefaskoker toch vanzelf vol met water? Een VolvoSeal moet je dan ontluchten, omdat de lucht niet weg kan. Maar bij dit systeem ontsnapt de lucht toch via de slang? Hoezo water toevoeren via de slang? Kan iemand dat toelichten?

En dan nog het volgende: ik zou de slang ruim, ja zeer ruim, boven de waterlijn ergens stevig aan een schot of zo bevestigen. Op de foto is niet te zien of dat hier ook het geval is...
De slang kun je dan overigens ook mooi gebruiken om dat constante irritante kleine beetje lekwater uit de beluchter le lozen. Een klein opvangbakje (trechtertje of zo eraan) en daar het water in laten druppelen.

G.J.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Stuffingbox / Gland 06 okt 2009 16:51 #92668

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
dat toevoeren van water is alleen nodig bij speedboten.
daar komt het gland te regelmatig boven water om dit anders te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Stuffingbox / Gland 06 okt 2009 20:18 #92718

  • frou frou
  • frou frou's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
ik vaar zelf een fc 10
deze heeft ook het zelfde lager met slang en is (geen speedboot)
maar heeft een brede spiegel waardoor met helling de as uit het water kan komen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo stuffingbox/gland 07 okt 2009 19:19 #92846

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3462
Beste lotgenoten,
Ook bij mij regelmatig lucht in dat ding. Waar echter niemand over praat is de smering van de waterkerende lipjes aan de binnenkant. Doe dat niet alleen bij de tewaterlating maar ook halverwege het seizoen. Wat dat betreft lijkt mij de Allpa een stuk makkelijker. Dat zal overigens nog wel even duren voor ik die aanschaf want die Volvo gland gaat zeker 20 jaar mee. Zit er nu 12 jaar op. Overigens ook nog een opmerking over het ene slangklemmetje. In feite is dit ook een huiddoorvoer. Die moeten van de verzekering toch altijd? van twee klemmen zijn voorzien.
Goet, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Stuffingbox / Gland 19 nov 2009 21:32 #99515

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Ik zou deze draad terug even willen oppikken zodat geen ander topic over hetzelfde item moet worden gemaakt, kwestie van het forum overzichtelijk te houden.

Ik had ondermeer graag de gland van mijn schroefas willen vervangen , derhalve dien ik de schroefas te demonteren van de flens om de gland te kunnen verwijderen natuurlijk. Ik vroeg me af hoe ik het beste de flens van de as verwijder (wellicht poelietrekker) , maar waar ik me meer zorgen om maak is hoe de flens weer ver genoeg op de as te krijgen nadat de gland werd vervangen.



Kwestie van niet het risico te lopen dat op een later tijdstip bij het varen de as van die flens afgeraakt.
Heeft iemand ervaring met dit soort klusje , en zo ja, hoe gaat men dan best te werk in deze ?

Bedankt voor de reacties en beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Stuffingbox / Gland 20 nov 2009 19:39 #99727

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
ik zou niet meteen met een poelitrekker in de weer gaan, want hoe krijg je hem er dan weer op?

Op de foto is geen klem oid te zien, maar zit er op de andere zijde niet iets wat je nog moet loshalen??

eerst nog even goed bestuderen, is er bijvoorbeeld bij de leverancier van de motor meer info te vinden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Stuffingbox / Gland 21 nov 2009 09:59 #99813

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Hallo Frans,

de as zit vast mbv een borgmoer.



iets overbelicht maar toch duidelijk te zien he.

Zoals ik reeds eerder zei, ik weet niet aan wat me te verwachten bij de scheiding van as en flens. Gaat dat vlot of zijn die dingen op elkaar geperst ?
Ik kan me wel moeilijk voorstellen dat in de beperkte ruimte van een jacht ( ook al staat die open op de werf) er al teveel poespas wordt gemaakt om as en flens aan elkaar te krijgen.
Trouwens, wanneer je weet dat volvo een regelmatige vervanging van de gland suggereert dan kan de as/flens karwei toch niet al te moeilijk zijn toch.
Maar het schaadt niet wanneer je wat feedback krijgt van mensen die dit klusje al uitgevoerd hebben nietwaar.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Stuffingbox / Gland 21 nov 2009 15:15 #99862

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
aha dat maakt het een stuk duidelijker.
Je hoeft je geen zorgen meer te maken over het terugmonteren van de flens.

Borgmoer losdraaien met een dopsleutel, de flens kan je tegenhouden door een stuk staal tussen de in de flens gestoken bouten te steken. Hiervoor oude bouten gebruiken!
De borgmoer volledig uitschroeven.
Hierna met de hand of een poelietrekker de flens eraf trekken.

Terugmonteren is de flens weer op de as schuiven en hierna de borgmoer er weer opdraaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Stuffingbox / Gland 21 nov 2009 16:03 #99865

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Hoi Frans,

ik lees nu net jouw reactie en heb er inmiddels al wel aan bezig geweest. De flens geraakt helaas niet meteen van de as af. Ik maak morgenvroeg een gepaste ' flenzentrekker ' en probeer de siamese tweeling alsnog te scheiden.
Met een poelietrekker ging het in de beperkte ruimte niet al te best.
Foto's volgen.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Stuffingbox / Gland 21 nov 2009 17:03 #99872

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Alternatieve poelietrekker. Een contraflens maken met schroefdraad waar je de bouten in draait. Ruimte laten voor een drukbus tussen contraflens en de as en je trekt zo je flensbus er af. Wel om en om aantrekken voor gelijkmatige belasting.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Stuffingbox / Gland 21 nov 2009 17:12 #99875

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3462


Interessante doch mij onbekende constructie. Heb zitten fantaseren wat er onder die moer zit. Toch geen conische ring? De flens zelf moet dan tegen een borst op de schroefas zitten en uiteraard ook conisch zijn uitgedraaid. Is dan een beetje de omgekeerde bevestigingsmethode van een schroef. Maar ook als het een gewone rechte ring is kan ik me een dergelijke constructie voorstellen. Als de moer is verwijderd zit er dan ruimte tussen ring en schroefdraad en is er een spie zichtbaar?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Stuffingbox / Gland 21 nov 2009 17:31 #99883

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Mag aannemen dat er nog een spiebaantje of iets dergelijks in zit. Alleen de moer om alles op z'n plaats te houden lijkt me niet verstandig.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo stuffingbox / Allpa seal 21 nov 2009 19:55 #99904

  • Ronk
  • Ronk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Het nut om water toe te voeren is om het rubber achterlager schoon te spoelen, vooral als je vast bent gelopen en achteruit slaat komt er zand tussen de schroefas en het rubber lager wat extra slijtage veroorzaakt.
Bij water injectie kan er dan geen vuil en zand tussen het lager en de as komen.

De flens op de foto met moer wordt o.a. door Yanmar toegepast, dat houd in dat er binnen ook een morse conus met spiebaan zit aan de as.
Draai de moer 3 slagen los en sla met een zware hamer de flens meestal met 1 hele harde klap los.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Stuffingbox / Gland 22 nov 2009 04:41 #99957

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
De flens op de foto met moer wordt o.a. door Yanmar toegepast, dat houd in dat er binnen ook een morse conus met spiebaan zit aan de as.
Draai de moer 3 slagen los en sla met een zware hamer de flens meestal met 1 hele harde klap los.




ja zo is het Ronk. Achter de borgmoer zit ook nog een rondel .
Alleen is die laatste suggestie van jou in de praktijk niet erg gelukt.

Eigenlijk bracht de poging van het loshameren van de flens wel een grappige (nou ja grappige, bijna ongelukkige) anecdote met zich mee.
Terwijl ik in de boot met de hamer op de flens zat te gutsen , klonk een hamerslag plots gans anders , ik was van mening dat de flens loskwam en daarom een, euh.....loskomend geluid produceerde. Eigenaardig wel , want ik had met stift een zwarte streep getrokken op de as (kwestie van nadien te weten tot waar de flens moet) en ogenschijnlijk was diezelfde flens nog geen millimeter verschoven.
De volgende tikken gaven hetzelfde losse geluid en ik zat er enigzins verward bij. Wat was dat toch , mijn gedachten gingen al naar de afstandhouder buiten op de romp, ...maar neen hoor , de as zat nog inline.
De laatste tik gaf het antwoord.

Plots buiten een geluid als een klok , en jawel hoor , je raadt het al, de schroef was van de as gedonderd.
Dat gaf meteen gemengde gevoelens, ten eerste was ik al enkele dagen bezig (nou ja ,zo tussendoor weet je) met de schroef proberen van de as te krijgen.
Ik had namelijk niet de gepaste poelietrekker van het benodigde formaat , en dacht een reuze dealtje te hebben gedaan om een kanjer van een poelietrekker van iemand over te nemen voor een schamele 5 Euro. Het is er één met 2 trekpoten, ...........ik heb een driebladschroef :oops: :oops: :oops:

De bedoeling was om, eens bekomen van het ' wat-een-oen-ben-ik-gevoel ' , van dat 2 potige exemplaar een 3 potige te maken van zodra ik wat tijd had.
Dan maar tussendoor met balkje en hamer wat tikken op de schroef geven, stil hopende dat die er op die manier zou af geraken .
Maar neen hoor, ik had bijgevolg deze taak al naar later op de agenda verschoven ifv de poelietrekker.

Dus terug naar de flens nu ,.... je probeert aan de andere kant van de schroefas een klusje te klaren en het draait uit op het afronden van een ander klusje enkele meters verder.
Maar zoals ik al zei, na het klokken-geluid stormde ik met gemengde gevoelens de ladder af (de boot staat op de kiel in winterberging weet je wel) met voor mijn ogen een beeld van een op het beton gapende schroef met één geamputeerd of ingekort schroefblad. Elke trede van de ladder (het zijn er wel enkele) dikte in gedachten de rekening met 50 Euro aan.
En dan de verlossing, vreedzaam lag mijn schroef op de rug breed glimlachend haast zeggend ..." had ik je daar zonet toch even bij de lurven " .
Een snelle controle bracht algauw de hartslag met 30 punten naar beneden.
Het was duidelijk, dit is niet meer voor herhaling vatbaar.


Maar goed , terug maar weer de flens , morgen , oops , vandaag , straks maak ik een alternatieve en korte poelietrekker die meer dan waarschijnlijk de job zal afronden.
Fotoverslag volgt dan alweer.

En voor ik het vergeet, ik moet ook nog een speciale bus maken om de watergesmeerde lager in de afstandhouder er uit te slaan.
Daarom moest de schroef er dan ook af.
Maak ik ook wel een apart verslagje van , want de reden waarom ik deze lagering moet vervangen wil ik niemand onthouden. Had ook weeral niet gemoeten of mogen zijn.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl