De flens op de foto met moer wordt o.a. door Yanmar toegepast, dat houd in dat er binnen ook een morse conus met spiebaan zit aan de as.
Draai de moer 3 slagen los en sla met een zware hamer de flens meestal met 1 hele harde klap los.
ja zo is het Ronk. Achter de borgmoer zit ook nog een rondel .
Alleen is die laatste suggestie van jou in de praktijk niet erg gelukt.
Eigenlijk bracht de poging van het loshameren van de flens wel een grappige (nou ja grappige, bijna ongelukkige) anecdote met zich mee.
Terwijl ik in de boot met de hamer op de flens zat te gutsen , klonk een hamerslag plots gans anders , ik was van mening dat de flens loskwam en daarom een, euh.....loskomend geluid produceerde. Eigenaardig wel , want ik had met stift een zwarte streep getrokken op de as (kwestie van nadien te weten tot waar de flens moet) en ogenschijnlijk was diezelfde flens nog geen millimeter verschoven.
De volgende tikken gaven hetzelfde losse geluid en ik zat er enigzins verward bij. Wat was dat toch , mijn gedachten gingen al naar de afstandhouder buiten op de romp, ...maar neen hoor , de as zat nog inline.
De laatste tik gaf het antwoord.
Plots buiten een geluid als een klok , en jawel hoor , je raadt het al, de schroef was van de as gedonderd.
Dat gaf meteen gemengde gevoelens, ten eerste was ik al enkele dagen bezig (nou ja ,zo tussendoor weet je) met de schroef proberen van de as te krijgen.
Ik had namelijk niet de gepaste poelietrekker van het benodigde formaat , en dacht een reuze dealtje te hebben gedaan om een kanjer van een poelietrekker van iemand over te nemen voor een schamele 5 Euro. Het is er één met 2 trekpoten, ...........ik heb een driebladschroef
De bedoeling was om, eens bekomen van het ' wat-een-oen-ben-ik-gevoel ' , van dat 2 potige exemplaar een 3 potige te maken van zodra ik wat tijd had.
Dan maar tussendoor met balkje en hamer wat tikken op de schroef geven, stil hopende dat die er op die manier zou af geraken .
Maar neen hoor, ik had bijgevolg deze taak al naar later op de agenda verschoven ifv de poelietrekker.
Dus terug naar de flens nu ,.... je probeert aan de andere kant van de schroefas een klusje te klaren en het draait uit op het afronden van een ander klusje enkele meters verder.
Maar zoals ik al zei, na het klokken-geluid stormde ik met gemengde gevoelens de ladder af (de boot staat op de kiel in winterberging weet je wel) met voor mijn ogen een beeld van een op het beton gapende schroef met één geamputeerd of ingekort schroefblad. Elke trede van de ladder (het zijn er wel enkele) dikte in gedachten de rekening met 50 Euro aan.
En dan de verlossing, vreedzaam lag mijn schroef op de rug breed glimlachend haast zeggend ..." had ik je daar zonet toch even bij de lurven " .
Een snelle controle bracht algauw de hartslag met 30 punten naar beneden.
Het was duidelijk, dit is niet meer voor herhaling vatbaar.
Maar goed , terug maar weer de flens , morgen , oops , vandaag , straks maak ik een alternatieve en korte poelietrekker die meer dan waarschijnlijk de job zal afronden.
Fotoverslag volgt dan alweer.
En voor ik het vergeet, ik moet ook nog een speciale bus maken om de watergesmeerde lager in de afstandhouder er uit te slaan.
Daarom moest de schroef er dan ook af.
Maak ik ook wel een apart verslagje van , want de reden waarom ik deze lagering moet vervangen wil ik niemand onthouden. Had ook weeral niet gemoeten of mogen zijn.
Beste groeten