Je kunt het benodigde octaangehalte (95 of 98 ) gemakkelijk vaststellen voor je BB. Laat hem even werken met Euro95. Loopt het niet echt mooi rond en begint ie een wat rinkelend geluid te maken, dan is ie aan het pingelen zoals dat heet, wat betekent dat de brandstof door de compressie uit zichzelf ontbrand voordat de zuiger het bovenste dode punt (BDP) gepasseert is en de bougie de vonk afgeeft. Als je dit een uurtje of wat volhoudt dan heb je ook een pracht van een gat in je zuiger, en eventueel wat beschadigde naaldlagers in het krukas. (paar minuutjes na warm worden moet kunnen hoor).
Echter, ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet zeker weet, maar volgens mij hebben BB's lang niet genoeg compressie om te gaan pingelen, wat ze prima geschikt maakt voor een lager octaangehalte.
Qua olie : Sja, het zijn inderdaad geen brommers, dus als er speciale olie voor is, dan is het zeker wijs om die te gebruiken. In ieder geval kan het nooit kwaad.
Wat voor smeerverhoudingen je nodig hebt, Tja.. bel de fabrikant, dan weet je het zeker. Ik ben er ondertussen wel achter dat watersport handels er ook niet altijd verstand van hebben. Met 1 op 50 zit je altijd goed overigens, maar kan inderdaad wat stankoverlast geven.
Wat je zou kunnen proberen is een uurtje met 1:100 te varen en je motor in de gaten te houden. Begint ie wat rauw te lopen, dan weet je genoeg, en aangezien 1:100 niet echt bizar veel droger is dan 1:50 hoef je ook niet echt bang te zijn dat ie gelijk vastloopt. (Tenzij hij echt 1:50 moet hebben en je laat hem vol gas werken, dan smeek je gewoon om een vastloper)
Ik heb zelf het idee dat 1:100 voor de grotere (5PK+) motoren gebruikelijker is dan voor de kleinere, maar dat motortjes waarvoor 1:50 voorgeschreven is best op 1:75 schadeloos kunnen blijven draaien. Maar ook hier geldt : Better safe than sorry.
Overigens, om het half jaar de plakken kool van je zuiger af moeten bikken is ook een goede indicator dat je brandstof aan de vette kant is.