Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Brandstof buitenboordmotor

Brandstof buitenboordmotor 08 aug 2006 13:15 #8976

  • Logical
  • Logical's Profielfoto
Wat gebruiken jullie als brandstof voor de buitenboordmotor ?

Zelf heb ik een oude 4 pk langstaart Johnson. De een zegt dat het mengsel olie benzine 1:50 moet zijn terwijl de ander 1:100 beweert. Ook in de discussie Euro95 of Super98 lijken de meningen verdeeld.

Daarnaast zouden de verschillende merken olie, speciaal bestemd voor buitenboordmotoren uiteraard, ieder een ander effect op de duurzaamheid hebben aldus sommigen.

Wat zijn jullie ervaringen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstof buitenboordmotor 09 aug 2006 16:13 #8986

Ik gebruik altijd Euro 95 met tweetakt olie van Goldhorn.

Dit werkt altijd goed, nooit problemen gehad, en de meeste mensen bij ons Euro 95 dan Euro 98 maar dat kan ergens anders ook anders zijn.
Ik gebruik 1 op honderd voor mijn buitenboordmotoren, maar andere motoren kunnen 1:50 zijn.
mazzel,

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstof buitenboordmotor 11 aug 2006 18:47 #8998

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
johnson en evinrude 4pk van ouder dan 2 jaar zijn allen 1 op 50 gesmeerd en dat kan met gewone euro 95. gebruik smeerolie voor buitenboordmotoren want die is anders dan voor bromfietsjes. Dit door de lagere tempersturen waar BBs op werken.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstof buitenboordmotor 14 aug 2006 09:15 #9010

  • Logical
  • Logical's Profielfoto
ok, ik doe normaal idd altijd 1:50 (met olie voor buitenboordmotoren), maar volgens sommigen rookt ie teveel ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstof buitenboordmotor 20 aug 2006 13:42 #9060

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
mijn 10 jaar oude evinrude rookt ook maar loopt ook altijd. 2takt is stinkbak maar wel betrouwbaar. Gewoon niet onnodig laten lopen in havens en sluizen.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstof buitenboordmotor 02 nov 2006 01:05 #10883

Je kunt het benodigde octaangehalte (95 of 98 ) gemakkelijk vaststellen voor je BB. Laat hem even werken met Euro95. Loopt het niet echt mooi rond en begint ie een wat rinkelend geluid te maken, dan is ie aan het pingelen zoals dat heet, wat betekent dat de brandstof door de compressie uit zichzelf ontbrand voordat de zuiger het bovenste dode punt (BDP) gepasseert is en de bougie de vonk afgeeft. Als je dit een uurtje of wat volhoudt dan heb je ook een pracht van een gat in je zuiger, en eventueel wat beschadigde naaldlagers in het krukas. (paar minuutjes na warm worden moet kunnen hoor).
Echter, ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet zeker weet, maar volgens mij hebben BB's lang niet genoeg compressie om te gaan pingelen, wat ze prima geschikt maakt voor een lager octaangehalte.

Qua olie : Sja, het zijn inderdaad geen brommers, dus als er speciale olie voor is, dan is het zeker wijs om die te gebruiken. In ieder geval kan het nooit kwaad.

Wat voor smeerverhoudingen je nodig hebt, Tja.. bel de fabrikant, dan weet je het zeker. Ik ben er ondertussen wel achter dat watersport handels er ook niet altijd verstand van hebben. Met 1 op 50 zit je altijd goed overigens, maar kan inderdaad wat stankoverlast geven.
Wat je zou kunnen proberen is een uurtje met 1:100 te varen en je motor in de gaten te houden. Begint ie wat rauw te lopen, dan weet je genoeg, en aangezien 1:100 niet echt bizar veel droger is dan 1:50 hoef je ook niet echt bang te zijn dat ie gelijk vastloopt. (Tenzij hij echt 1:50 moet hebben en je laat hem vol gas werken, dan smeek je gewoon om een vastloper)

Ik heb zelf het idee dat 1:100 voor de grotere (5PK+) motoren gebruikelijker is dan voor de kleinere, maar dat motortjes waarvoor 1:50 voorgeschreven is best op 1:75 schadeloos kunnen blijven draaien. Maar ook hier geldt : Better safe than sorry.

Overigens, om het half jaar de plakken kool van je zuiger af moeten bikken is ook een goede indicator dat je brandstof aan de vette kant is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.102 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl