Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: motor schilderen

motor schilderen 12 okt 2009 09:52 #93511

Van de winter/voorjaar wil ik mijn motor schilderen aangezien er wat roestsporen opzitten.

Ik dacht zelf aan het grondig ontvetten (tips??) daarna zo goed als mogelijk het loszittende roest verwijderen en daarna schilderen met een hammerite achtig iets bv.. Misschien is een extra grondlaag nog goed maar volgens mij niet noodzakelijk. De verfkeuze heb ik nog niet bepaald maar uiteraard moet het reageren met roest. Ook moet het in zeker mate warmte bestendig zijn maar aangezien het een direct gekoeld motortje is, is deze hittevorming beperkt. Maar zat te denken aan een hitte bestendige hamerslag.

Het gaat hierbij niet om de schoonheidsprijs (dus maakt me niet druk om een klein beetje kleurverschil) maar de hoofdzaak is het stoppen van verdere roestvorming welke zich aan de onderkant van het blok aan het vormen is. Verder is er zo goed als geen roest aan de bovenkant van het blok en wat niet nodig is wil ik eigenlijk met rust laten.

Ik wil dit doen eigenlijk doen zonder het blok te demonteren. Maar misschien is het wel verstandig dit wel te doen. Overigens is er redelijk veel ruimte om het blok en kan de boven-, voor- en achterkant volledig vrijgemaakt worden. Tevens zou hij er theoretisch redelijk makkelijk uitgetakeld kunnen worden door 1 van de twee ingangen. Ik zal van het weekend een foto plaatsen van de zee van ruimte. Indien de motor verwijderd is kan alles ook het motorruim aangepakt worden.

We praten hier over een nanni diesel 15 pk (2.90) en het schip staat op de kant.

Graag jullie mening over het schilderen en de keuze:
Demonteren Ja/Nee
*postief beter bereikbaar
*mogelijke problemen (veel werk) tijdens montage ??

Alle tips en ervaringen zijn welkom.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor schilderen 12 okt 2009 10:06 #93514

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Als je de motor uit de boot kan takelen dan zou ik er voor kiezen om 'em meteen te spuiten. Even kijken of je via de Nanni-dealer een spuitbus verf kan regelen en klaar ben je. En zoals je zelf al aangeeft kan je dan meteen het motorruim aanpakken, twee vliegen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor schilderen 12 okt 2009 15:23 #93566

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6679
Verkijk je niet op de motortemperatuur, ook bij een direct gekoelde loopt de temperatuur van het blok flink op. Gewoon specifieke motorverf gebruiken, dan gaat het zeker goed. Waarschijnlijk wel te koop bij de Nanni-dealer, en anders even een revisiebedrijf vragen, of gewoon een automaterialenhandel als de kleur niet zoveel uitmaakt. Grondverf lijkt me niet nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor schilderen 12 okt 2009 15:46 #93572

Ik was overigens ook van plan om hittebestendige verf te gebruiken. Maar hieruit maak ik op dat bv een hittebestendige hammerite of iets dergelijks niet voldoende is (uiteraard alleen als de specs voldoende zijn)??? Maar ik zal in ieder geval eens bij de specialisten informeren.

Van het weekend maar eens kijken wat de takel mogelijkheden zijn. Is het mogelijk dit met twee vallen en wat spierkracht te doen ipv met een kraan? Het gewicht moet het probleem niet zijn (volgens mij ruim onder de 100 kg).
Schroefas moet er toch ook uit tbv vervanging achterlager.

Nu zit er vaak ook wat rotzooi in de koelkanalen mede omdat hij direct gekoeld is. Is dit het makkelijkste te verwijderen/verminderen dmv "spul" erin te gooien tijdens draaien of zijn er ook methodes voor omdat bij een gedemonteerde motor te doen. Ik wil dus eigenlijk niet mijn blok uit elkaar trekken (maar je weet maar nooit).
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor schilderen 12 okt 2009 15:59 #93574

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6679
Met een beetje googelen op het motortype moet het gewicht te achterhalen zijn, veel meer dan 100 kilo zal het niet zijn, inclusief keerkoppeling. Takelen met een takel in plaats van kraan moet ook wel kunnen dus.
Hittebestendige hammerite ken ik niet, vandaar mijn opmerking. Ik zou rekening houden met temperaturen tot zo'n 250 graden, in de buurt van het uitlaatspruitstuk.
Over spoelen van direct gekoelde motoren heb ik net een draadje hier zitten lezen, staat ook tussen de recente berichten. Met gedemonteerde motor kan natuurlijk altijd in een spoelbak, maar om alleen hiervoor je motor te demonteren lijkt me overbodig. Alleen nuttig bij een revisie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor schilderen 12 okt 2009 16:11 #93575

Ik heb het manual met het gewicht (ga ervan uit dat het erin staat) etc thuis liggen, maar heb het even niet bij de hand vandaar de ruwe schatting.

Uiteraard ga ik alleen voor een verf met de juiste spec's maar had het een tijdje geleden op een bus zien staan vandaar deze toevoeging.

Ik had het andere topic ook deels gelezen maar het kwam volgens mij niet echt naar voren hoe je evt op een wat minder drastische manier iets aan de eventuele aanslag kon doen. Waarschijnlijk hebben mindere middelen ook weinig zin aangezien het nogal hardnekkig is.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor schilderen 12 okt 2009 16:32 #93577

hammerite is goed spul, het heeft alleen 1 nadeel..... als het er eenmaal op zit kan je er ook nix anders meer opsmeren zonder eerst alle hammerite te verwijderen...... als de roest op een plek zit die niet echt heet wordt zou ik voor owatrol kiezen, prima roeststopper (kan ook door lak heen gemengd worden) en makkelijk overschilderbaar.... voor de uitlaatgedeelten zou je aluminiumpaint van epifanes kunnen gebruiken, kan goed tegen hitte en is makkelijk bij te werken, er trekt een aluminiumlaagje in het metaal.

succes!
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor schilderen 12 okt 2009 17:32 #93590

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
plastimo heeft spuitbussen met lak speciaal voor motoren. Helaas niet in Nanni-kleur

http://www.plastimo.com/catalogue/index.php?title=Plastimo : Zeil- en motorbootuitrusting - Elektriciteit&catid=10&LangID=6

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor schilderen 12 okt 2009 19:39 #93607

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 331
Hoi Julius,

Ik ken iemand die zijn motor (Honda Shadow VT 500C voor de duidelijkheid :!: ) met Hammerite antraciet-zwart heeft gespoten. En dan bedoel ik de wielen, de tank, het stuur, het motorblok; kortom alles. En dat zit er al jaren op. Af en toe een beetje bijspuiten. Schoonmaken = de tuinslang erop zetten en klaar is Kees.

Dus: ontroesten en dan Hammerite erop en je bent voor jaren klaar.

Groeten, Nick 8)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor schilderen 13 okt 2009 00:16 #93656

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
Motorverf mag in het algemeen niet zomaar over roest. Hammerite blijkt heel aardig te houden op automotoren (uiteraard niet op de hete delen zoals het uitlaatspruitstuk), maar dat is wel bij heel goed ontvetten, minimaal.

Vettigheid zoals owatrol of motorolie-zweterij is minder mooi maar doet het ook prima als anti-roest.

That said: ik zou me over roest op gietijzer niet druk maken. Eventuele plaatstalen delen (bij mijn Pentaatje de carterpan en het klepdeksel) wel even bijwerken, maar die zijn dan weer eenvoudig netjes roestvrij te maken dus daar kan motorverf op. Maar het gietijzer roest van jouw levensdagen niet van buitenaf door, zeker niet bij een buitenwaterkoeler.

Bij een revisie zou ik 'm eenmalig netjes maken (dan kan je er ook goed bij en je kunt de kale delen laten stralen en evt. coaten, mits het grit er HEEL goed uit gespoeld wordt), bij een ingebouwde motor zou ik me er niet teveel mee vermoeien.

Iets anders wat je tegen roest kan doen is zorgen dat de motorruimte droog en goed geventileerd is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor schilderen 13 okt 2009 07:37 #93682

Motorverf mag in het algemeen niet zomaar over roest. Hammerite blijkt heel aardig te houden op automotoren (uiteraard niet op de hete delen zoals het uitlaatspruitstuk), maar dat is wel bij heel goed ontvetten, minimaal.

Vettigheid zoals owatrol of motorolie-zweterij is minder mooi maar doet het ook prima als anti-roest.

That said: ik zou me over roest op gietijzer niet druk maken. Eventuele plaatstalen delen (bij mijn Pentaatje de carterpan en het klepdeksel) wel even bijwerken, maar die zijn dan weer eenvoudig netjes roestvrij te maken dus daar kan motorverf op. Maar het gietijzer roest van jouw levensdagen niet van buitenaf door, zeker niet bij een buitenwaterkoeler.

Bij een revisie zou ik 'm eenmalig netjes maken (dan kan je er ook goed bij en je kunt de kale delen laten stralen en evt. coaten, mits het grit er HEEL goed uit gespoeld wordt), bij een ingebouwde motor zou ik me er niet teveel mee vermoeien.

Iets anders wat je tegen roest kan doen is zorgen dat de motorruimte droog en goed geventileerd is.

Zeg jij nu lekker laten zitten en al die moeite besparen? Want zoals ik al zeg zijn de plaatstalen delen zover ik heb gezien niet aangetast en gaat het vooral om de onderkant van de motor. Of zeg je, als ie eruit is, is misschien een revisie wel goed (ongereviseerde motor van 25 jaar). Al denk ik dat dit behoorlijk in de papieren gaat lopen.

Echter wil ik ook de motorruimte schoonmaken en opnieuw isoleren en zit te denken over nieuwe motorsteunen. Maar dan kom je niet weg met eraf en terugzetten aangezien je dan nog moet uitlijnen etc (graag aanvullen wat er nog meer bijkomt!).

Over de nieuwe motorsteunen heb ik bij een specialist navraag gedaan en we kwamen toen op schudden en trillen. Zijn commentaar was nadat ik aangegeven had dat de motor meer schudden en vooral bij laag toerental:
Onder schudden versta ik het heen-en-weer gaan van de motorblok (lage frequentie); onder trillen versta ik een minder waarneembare repeterende, snellere beweging van de motor, waarneembaar door uw hand op de motorsteunen te leggen en te voelen of de steun in trilling is (bij hoog-frequente trillingen is dit lastig te voelen0.

Het lijkt er op dat de motor last heeft van oneenparigheid bij lagere toerental (is dit in het verleden ook zo geweest, of wordt het met de tijd erger); een andere mogelijkheid is een weinig lucht in de brandstof, d.w.z. te veel lucht om bijlagere toerentallen regelmatig te lopen en te weinig lucht om start/afslaan problemen te veroorzaken.

De motorsteunen lijken in ieder geval niet de oorzaak; met het ouder worden, wordt het rubber harder en staat de motor minder flexibel, maar laat wel meer trillingen door naar de fundatie.

Kortom ben ik er na dit commentaar niet uit of motorsteunen de oplossing is. Kunnen jullie je vinden in dit commentaar.

Ik doe overigens het meeste altijd zelf echter is een inboard motor redelijk nieuw voor mij. Dus dit is nog een gebied welke ik aan het verkennen ben maar wil het wel grotendeels in eigen hand houden.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor schilderen 13 okt 2009 19:42 #93802

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
Aan de onderkant kan ook plaatstaal zitten (carterpan), maar de gietijzeren delen schilderen is inderdaad vooral een cosmetisch klusje ; waarvan ik inderdaad zou zeggen : bespaar je de moeite.

Van revisie zeg ik: if it ain't broke, don't fix it. Dus niet preventief doen, zeker omdat een motor veelal maar een beperkt aantal keren gereviseerd kan worden (ivm beschikbare maatvoeringen van sommige slijtagedelen)

Je kunt eens kleppen stellen en daarna een compressiemeting doen ; als het resultaat te laag is ondanks kleppen stellen heb je een goeie kans dat de motor aan revisie toe is.

Compressieverlies is wel typisch iets wat je vooral in lage toerentallen (en koude start) merkt. Maar er zijn zoals je zelf aangeeft ook een boel andere oorzaken denkbaar voor slechte stationairloop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor schilderen 13 okt 2009 19:54 #93804

Koud of warm maakt overigens weinig uit qua trilling/schudden.

Het is ook niet de intentie om de motor te reviseren vooral door de kosten.

Nog advies qua voorkomen trillen/schudden.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor schilderen 14 okt 2009 07:46 #93846

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 13835
afgezien dat het voor je zelf wat voldoening geeft als de motor er weer netjes uit ziet, zal je voortaan sneller lekkages en andere narigheid ontdekken. het is de investering van een spuitbusje of twee wel waard. Zelf via de autohandel gehaald.
andere rigoureuze dingen niet doen als er geen klachten zijn.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor schilderen 14 okt 2009 10:05 #93858

afgezien dat het voor je zelf wat voldoening geeft als de motor er weer netjes uit ziet, zal je voortaan sneller lekkages en andere narigheid ontdekken. het is de investering van een spuitbusje of twee wel waard. Zelf via de autohandel gehaald.
andere rigoureuze dingen niet doen als er geen klachten zijn.

Heb altijd alles graag netjes en de argumenten die je aangeeft zijn inderdaad redenen om het te doen.

Maar ik heb dus wel klachten: overmatig trillen/schudden bij lage toeren. Maar wil alleen iets doen als het ook daadwerkelijk de klacht weghaald.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor schilderen 14 okt 2009 10:31 #93863

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
Dan is een goeie diagnose stellen vast geen optie, want dat haalt niet direct de klacht weg :-)

(het zal toch even zoeken worden waar het nu precies aan ligt ben ik bang... iets teveel mogelijkheden om ongezien van afstand het antwoord op een presenteerblaadje te geven!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor schilderen 14 okt 2009 10:50 #93865

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
De lage toerental-schud is, mijn inziens, niet op te lossen met nieuwe dempers. Het laag frequente gedrag wordt door de dempers niet anders.

Let wel op de dempers en hoe ze eruit zien. is het rubber nog mooi, geen scheuren, niet teveel deflectie als de motor erop staat, etc.
Als je een van die zaken ziet kan je alsnog overwegen om de dempers te vervangen. (zijn overigens de kosten niet hoor!)

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor schilderen 14 okt 2009 10:59 #93866

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
De lage toerental-schud is, mijn inziens, niet op te lossen met nieuwe dempers. Het laag frequente gedrag wordt door de dempers niet anders.

Let wel op de dempers en hoe ze eruit zien. is het rubber nog mooi, geen scheuren, niet teveel deflectie als de motor erop staat, etc.
Als je een van die zaken ziet kan je alsnog overwegen om de dempers te vervangen. (zijn overigens de kosten niet hoor!)

Groeten,
Globe_Trotti

ik vraag me af wat dit met schilderen heeft te doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor schilderen 14 okt 2009 10:59 #93867

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6679
Overigens zeg je ergens, dat je met nieuwe dempers moet gaan uitlijnen, maar dat is ook zo als je je motor tijdelijk weghaalt en op de oude dempers terugplaatst. Uitlijnen komt er dus sowieso bij kijken.
Voor je aan revisie gaat denken inderdaad eerst kijken wat je hebt, zoals Web zegt kleppen stellen en daarna compressie meten. Stationair toerental ook even meten en eventueel correct afstellen: als dat te laag staat krijg je dit ook.
Lekkages kan je vaststellen met een busje WD40 oid: loopt het toerental op als je brandstof-koppelingen natspuit, dan heb je lekkage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor schilderen 14 okt 2009 11:22 #93869

Het topic was iets uitvoeriger geworden ivm motor demontage en de daardoor evt uitgebreide mogelijkheden.

Je hebt gelijk dat hij ook weer uitgelijnd moet worden alleen ga ik er wel vanuit dat je wat eerder in de buurt zit van de juiste waardes.

Ik zal de kleppen nauwkeurig stellen, misschien een compressie meting doen/laten doen, toerental controleren lekages controleren etc. Alleen moet een compressie meting met een warme motor gebeuren en op de kant wordt dit met onbelast draaien volgens mij niets. Dus dat misschien pas in het voorjaar na te waterlating.

edit: Nu de motor zo goed mogelijk afstellen en "oplappen" volgend jaar een seizoen de tijd nemen om alles goed te beoordelen en dan indien noodzakelijk vervolg maatregelen treffen
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor schilderen 14 okt 2009 12:49 #93873

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
De lage toerental-schud is, mijn inziens, niet op te lossen met nieuwe dempers. Het laag frequente gedrag wordt door de dempers niet anders.

Let wel op de dempers en hoe ze eruit zien. is het rubber nog mooi, geen scheuren, niet teveel deflectie als de motor erop staat, etc.
Als je een van die zaken ziet kan je alsnog overwegen om de dempers te vervangen. (zijn overigens de kosten niet hoor!)

Groeten,
Globe_Trotti

ik vraag me af wat dit met schilderen heeft te doen?

Niets, maar er werd ook een vraag gesteld over de dempers, vandaar!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor schilderen 14 okt 2009 20:07 #93930

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Even een ander punt:

Als ik bij het bekijken van een boot een motor zie die mooier is dan bij zijn leeftijd past en het blijkt dat ie geschilderd is dan krijg ik enorme vraagtekens boven mijn hoofd en even later gaat er drieduizend euro of meer van de prijs af die ik bereid ben te betalen.

Het is net als een houten boot die van binnen geschilderd is in plaats van blank gelakt, er kunnen dingen mee verbloemd zijn. Ik wil een eerlijke motor zien als ik een boot koop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor schilderen 14 okt 2009 20:37 #93936

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Och , TS wil hem schilderen om verdere roestvorming te stoppen. Dat mag hij toch wel?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor schilderen 15 okt 2009 07:24 #93962

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Sven, die redenering gaat dan ook op voor de buitenkant, voor stalen boten... overal voor. Ik vind 'em ook een tikkie.... krom.. :roll:

Maar verder zal ik het wel onthouden als argument om bij een eventuele volgende boot de prijs te drukken natuurlijk, zo ben ik ook wel weer... :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor schilderen 15 okt 2009 08:21 #93970

Even een ander punt:

Als ik bij het bekijken van een boot een motor zie die mooier is dan bij zijn leeftijd past en het blijkt dat ie geschilderd is dan krijg ik enorme vraagtekens boven mijn hoofd en even later gaat er drieduizend euro of meer van de prijs af die ik bereid ben te betalen.

Het is net als een houten boot die van binnen geschilderd is in plaats van blank gelakt, er kunnen dingen mee verbloemd zijn. Ik wil een eerlijke motor zien als ik een boot koop.

Deze beredenering lijkt me inderdaad een beetje krom. Kortom als een motor roest en dit wil je tijdig stoppen zou je dit niet aan moeten pakken maar door laten roesten?

Al zou dit argument wel op gaan (je moet er wel vanuit gaan dat het netjes gebeurd met juiste omstandigheden, voorbereiding, verf etc). De komende jaren wil ik nog wel met deze boot varen dus is het vooral voor mijn eigen gemoedsrust en absoluut niet voor die van een ander.

Overigens ga ik ervan uit dat aan mijn bootje straks bijna niet meer te zien is dat ze al 25 jaar oud is net zoals bij mijn vorige. Overigens ben ik met het argument van een houten boot wel eens maar als de vorige eigenaar foto's van het onderhoud kan overleggen etc hoeft dit geen minpunt te zijn.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl