Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: BUKH 20 DV 20 m

BUKH 20 DV 20 m 14 nov 2009 19:39 #98602

Hallo,

Mijn zeilboot weegt 5500 kg. (westerly konsort)Met mijn motor haal ik vol gas net 4 knopen.
Mijn vraag is kan ik het schip iets sneller maken zonder al te veel kosten?

Andere schroef of iets met de motor? Er zit nu een twee blads schroef onder.


Ik wil nl. volgend jaar de Eems over en daar kan het wel 4 knopen hard stromen, tja......wil wel vooruit kunnen komen als het zeilen niet wil. :?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BUKH 20 DV 20 m 14 nov 2009 19:59 #98604

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Jouw boot zou met een Bukh (20 PK) 6 tot 7 knopen moeten kunnen halen. Als de motor voldoende toeren maakt (zie handboek), moet je het in de schroef zoeken. Steek je licht eens op bij een schroevenboer.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BUKH 20 DV 20 m 14 nov 2009 20:54 #98609

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
Je zou inderdaad harder moeten kunnen dan 4 knopen.

Maar behalve de motor en de schroef kan je ook nog een slippende koppeling of een aangegroeid onderwaterschip hebben.

Een bezoekje met je schroef en de boot, motor, en koppelings gegevens aan de schroevenboer is nooit verkeerd, die kan je in ieder geval vertellen of er iets niet klopt met de schroef.

Een aangegroeid schip is natuurlijk eenvoudig te zien.

Een slippende koppeling word vaak veroorzaakt door een slechte afstelling.

succes met zoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BUKH 20 DV 20 m 15 nov 2009 09:05 #98648

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Voordat je wat met de schroef gaat doen moet je controleren of je snelheidsgever juist aangeeft. De schroef opnieuw laten zetten zoals hij hoort te zijn of iets verzetten tenopzichte van de originele stand is daarna de goedkoopste oplossing.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BUKH 20 DV 20 m 16 nov 2009 12:11 #98814

Dit heb ik gevonden:

Maar wat betekent het?
De drie zal wel voor het aantal bladen staan maar de rest?




KONSORT
BUKH 20
2.5:1
25mm
14"
13"
2
RH



BUKH 20
2.5:1
25mm
15"
13"
3
RH
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BUKH 20 DV 20 m 16 nov 2009 13:15 #98818

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Bukh20 = de motor
2,5:1 = de reductie van de keerkoppeling
25mm = de diameter van de schroefas
14" = de diameter van de schroef
13" = de spoed van de schroef
2 = 2 bladsschroef

In het tweede rijtje staat dan 15" diameter bij een driebladschroef.

Alleen het RH kan ik niet plaatsen... :roll:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BUKH 20 DV 20 m 16 nov 2009 13:24 #98821

heel erg bedankt, maar reductie keerkoppeling?

kun je me dat in jip en janneke taal uitleggen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BUKH 20 DV 20 m 16 nov 2009 13:30 #98823

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
als de motor 2500 toeren maakt, draait je schroefas nog met 1000 toeren.

RH zou kunnen staan voor Right Handed, oftewel een rechtsdraaiende schroef.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BUKH 20 DV 20 m 16 nov 2009 13:41 #98825

dank je wel, hoe meet ik dat trouwens om te zien of dat ook zo is?

ik heb geen toerenteller en het schip staat nu in de loods
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BUKH 20 DV 20 m 16 nov 2009 13:52 #98829

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
@trotti: RightHanded... ja... die had ik moeten weten.... :oops:

@matoren: kijk even naar het type van de keerkoppeling dan kan je zo nagaan of het klopt. Type staat wsl wel op het plaatje op de KK. Waar heb je overigens de gegevens van de schroeven gevonden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BUKH 20 DV 20 m 16 nov 2009 13:57 #98832

gegevens gevonden op de westerly site
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BUKH 20 DV 20 m 16 nov 2009 14:03 #98834

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Tja, je hebt nu een 2-bladsschroef, als je die na laat meten dan weet je of de juiste eronder zit. In dat geval wordt een 14x13 geadviseerd, persoonlijk vind ik een drieblads 15x13 beter maar dat terzijde. Uit mijn hoofd is de reductie 2,5:1 die van de standaard keerkoppeling die bij de Bukh 20 hoort. Dus als die er nog op zit dan kan je de schroef laten meten en eventueel een andere kopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BUKH 20 DV 20 m 16 nov 2009 14:09 #98836

vraag van een leek:

diameter snap ik maar wat is de spoed?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BUKH 20 DV 20 m 16 nov 2009 14:17 #98840

ben er achter wat spoed is maar hoe in hemelsnaam meet ik die ?wat is de formule? hoe kom ik daarachter? :?: :?:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BUKH 20 DV 20 m 16 nov 2009 14:30 #98842

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
De spoed is de afstand die het schip naar voren beweegt bij één omwenteling. Kan je niet zomaar even meten, moet je door een deskundige laten doen. Soms staat het ergens in de schroef vermeld, slagletters ofzo maar anders moet je er iemand bij halen. En als je dan toch bezig gaat kan je ook meteen de aanschaf van een klapschroef of een vaanstandschroef overwegen. Kost wat meer maar scheelt weer tijdens het zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV 20 Westerly Konsort 21 nov 2009 21:49 #99932

  • Ronk
  • Ronk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Je moet een zo groot mogelijke schroef gebruiken die onder je boot past als je maar ca 4 a 5 cm ruimte boven de schroef en de romp over houd
dat zal in dit geval wel die van 15 inch zijn, maar als 16 eronder past zou ik die nemen, maar dan met 12 inch spoed (pitch)
Die geeft meer randement dan de kleinere en 3 blads op een Westerly geeft ook meer omdat de schroef direct achter de skeg zit en 1 blad steeds achter de skeg zit en dan niet genoeg water aanvoer krijgt bij een 2-blad.
Ik verwacht dat je met 3-blad 15inch diam x 13inch pitch hiermee makkelijk de rompsnelheid kan halen van 6 a 7 knopen, mits je motor natuurlijk in goede conditie is en de aangroei onder je schip niet te gek is.

gr, Ron
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BUKH 20 DV 20 m 22 nov 2009 00:20 #99950

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1260
Matoren,

Je kunt de schroef er ook afhalen. Met de gegevens en de schroef naar een specialist gaan. Die meten dan je schroef na, balanceren hem uit, zetten de spoed goed enz. Koste mij afgelopen zomer een klein veertig euro. (maar daarbij werd alleen de schroef nagemeten en de bladen een beetje geslepen, verder was hij goed). Is sowieso goed om af en toe eens te doen; een keer een blok hout tegen je schroef en hij is uit balans.
Vraag een prijsopgave voor de zekerheid.

Ik liet hem bij Bakker in IJlst slijpen: http://www.bakker-ijlst.nl/page.asp?id=3

Homme
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Bukh DV 20 Westerly Konsort 23 nov 2009 08:57 #100237

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Ronk schrijft:
Je moet een zo groot mogelijke schroef gebruiken die onder je boot past als je maar ca 4 a 5 cm ruimte boven de schroef en de romp over houd
dat zal in dit geval wel die van 15 inch zijn, maar als 16 eronder past zou ik die nemen, maar dan met 12 inch spoed (pitch)
Die geeft meer randement dan de kleinere en 3 blads op een Westerly geeft ook meer omdat de schroef direct achter de skeg zit en 1 blad steeds achter de skeg zit en dan niet genoeg water aanvoer krijgt bij een 2-blad.
Ik verwacht dat je met 3-blad 15inch diam x 13inch pitch hiermee makkelijk de rompsnelheid kan halen van 6 a 7 knopen, mits je motor natuurlijk in goede conditie is en de aangroei onder je schip niet te gek is.

gr, Ron

Je kan niet zomaar de maximale grootte onder een schip gooien, de diameter en spoed van een schroef zijn (ondermeer) afhankelijk van het vermogen van de motor, de reductie van de KK, de waterverplaatsing en rompvorm van de boot. Je kan niet zomaar stellen dat je de maximaal haalbare diameter kan kiezen, een goede schroef moet doorgerekend worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:BUKH 20 DV 20 m 23 nov 2009 09:23 #100250

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Vaak wordt wel van de grootst mogelijke diameter uit gegaan vanwege efficiëntie. Met de spoed wordt dan de schroef passend gemaakt voor het betreffend schip/motor etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:BUKH 20 DV 20 m 23 nov 2009 12:43 #100295

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1260
In mijn reply gaf ik aan dat je de schroef kunt laten controleren.
De specialist heeft tabellen die de optimale grootte van de schroef, de spoed enz bij elke motor.

Je kunt niet ongestraft een te grote schroef nemen. Je gaat je tuin toch niet met een grote kolenschep omspitten? :woohoo: Daar neem je een veel kleinere spade voor. Jouw vermogen is te klein om met de kolenschep de klei te bewerken. Het vermogen van jouw motor moet bij je schroef passen.

Homme
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:BUKH 20 DV 20 m 23 nov 2009 20:29 #100421

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Er wordt bij het bereken van een schroef altijd uit gegaan van de grootst mogelijke schroef.
De diameter zegt nml niets over over de te ondervinden weerstand van de schroef, de vergelijking van de schep gaat hier niet op. Met een spoed van 0 kom je bv niet vooruit.
De spoed bepaalt de weerstand niets anders, een te grote schroef is dus een schroef met te veel spoed, niet en te grote diameter. bij veranderen diameter wel de spoed aanpassen.

Naar aanleiding van het motorvermogen, koppelingsvertraging, max schroefas toerental, lengte waterlijn, type schip, diepgang en waterverplaatsing wordt de spoed berekent.

Hoe groter de schroef, des te hoger is het rendement ( minder schroefslip )

Om een berekening te maken mis ik de volgende gegevens:
opgegeven max toerental motor fabrikant
huidig max toerental motor met huidige schroef
lengte waterlijn
diepgang
max diameter te bereken schroef
Laatst bewerkt: 23 nov 2009 20:36 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:BUKH 20 DV 20 m 25 nov 2009 09:17 #100786

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Kijk hier eens,zelf berekenen van schroefgrootte.

www.vicprop.com/displacement_size.php

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:BUKH 20 DV 20 m 29 nov 2009 16:26 #101558

dank je Dennis! :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl