Ik heb een houten Vaurien ( v/d Stad, 18349), die zoals nu blijkt minder goed onderhoud genoten heeft dan noodzakelijk. Ik heb de boot al een paar jaar en ik heb er ook onderhoud aan gedaan, maar nooit alle oude lagen verwijderd. Alles leek goed, althans goed genoeg voor hoeveel ik er mee zeilde.
Toen ik de boot vorige zomer uit het water haalde viel mijn de verkleuring van de bodem op (van binnen uit), tussen het blok van de grootschoot en de spiegel in. Toen ik wat beter ging kijken, bleek het multiplex niet meer stevigheid te hebben dan een natte krant; gevolg, een gat boven de kielbalk. Het multiplex is boven de kielbalk over bijna de helft van de boot aangetast door water. Het lijkt er een beetje op of het water van binnen uit de bodem heet aangetast. De kielbalk is alleen ook niet meer "je-van-het". Op sommige plaatste is het hout zachter en rond de spijkers en schroeven die in de kielbalk zitten lijkt het hout rottig (lees: Zacht, (vochtig), vezelig). Er is door een vorige eigenaar hier al een keer aan opgevuld, maar niet goed genoeg.
Ik wil gaan proberen het stuk bodem met het karton multiplex te gaan vervangen. In
een ander topic over bodemonderhoud las ik dat je het beste tot aan de zijkant kunt vervangen, wat in mijn geval dus inhoud de hele achterste helft van de bodem. Geluk hierbij is dat de bodem op de kielbalk rust, en dus niet in een groef valt ofzo.
Dan rijst bij mij de vraag; Waarom niet de hele bodem vervangen?
Omdat ook de kielbalk wat zwakke plekken vertoont, moet ik die misschien ook vervangen...
Zo'n groot onderhoud heb ik nog niet eerder gedaan aan een houten boot. Misschien dat iemand mij op weg kan helpen.
Hoe pak ik de dingen aan?
Alleen de bodem vervangen?
Of ook de kielbalk?
Is een van beide voorgevormd? (ik denk de kielbalk.)
Er zijn ook een soort zelflozers gemaakt in de spiegel, horen die in een vaurien?
Weet iemand waar ik een eventuele bouwtekening zou kunnen krijgen?
Veel vragen, hopelijk veel antwoorden.