Ik ben er voor 99% zeker van dat de zwaardkast los gescheurd is van de kielbalk.
Die naad vol laten lopen met “wat dan ook” zal misschien voor 1 zeiltochtje resultaat hebben maar dan is het weer lek.
Eerst een paar vragen.
Zit er een extra lat in de hoek tussen onderkant zwaardkast en kielbalk , waar zaten die glasmat versterkingen precies en zaten die los toen je die verwijderd hebt?
Dat van die lat weet ik niet meer. Ik heb heeeel lang geleden een Spanker gebouwd en weet niet meer of die lat standaard op de tekening stond of dat ik die er later heb ingezet. In het laatste geval kun je raden waarom.
Reparen van binnen uit zal heel lastig zijn. Bovendien als je de naad niet van uit de zwaardkast dicht maakt zal daar altijd water in blijven zitten.
Als er inderdaad een lat zit, ter verbreding van het oppervlak waarmee de kast aan de kielbalk zit, en die naad is open (overtuig je daar van door de kielkast stevig heen en weer te duwen en te kijken of je de lijmnaad niet open en dicht ziet gaan) zou ik de boot op zijn kop leggen en de kielbalk rondom de opening tot op het (kopse) multiplex van de zwaardkast weg frezen/zagen/hakken. In de breedte, afhankelijk van de breedte van de lat, een cm of 4 en in de lengte iets van 10 cm. Dit gat weer, volgens en bepaald patroon, opvullen met latten die je dus op die mannier weer goed aan de kielbalk en de zwaardkast kunt lijmen. Een karweitje dat natuurlijk met enige precisie gedaan moet worden maar goed te doen is. Helemaal afhankelijk van je handvaardigheid.
Als over komt wat ik bedoel, je onderzoek van de lijmnaad bevestigd wat ik denk en je ziet het zitten, wil ik wel wat schetsjes maken hoe je het in detail moet/kunt aanpakken.