zeehond schreef :
Dat het ongeluk aan een 'fout' in het hout te wijten zou zijn geweest lijkt me toch vreemd. Asgard II was 20 jaar oud bij het ongeluk. Waarom wreekt een rottig balkje zich pas na 20 jaar?
30 jaar zelfs, de Asgard II is van '81. maar dat is ook een van de redenen dat ik er zo door verrast ben. Wat eerder geschreven werd dat het wellicht hout van een reparatie is zou wellicht kunnen, ik hoop het eigenlijk want dat zou een hoop verklaren. Zeker gezien de weersomstandigheden waaronder het gebeurde.
Wordt er trouwens met deze wetenschap rekening gehouden met de bouw van Bleunose? Lijkt me lastig.
Dat is het moeilijke, je kunt er geen rekening mee houden omdat je het niet kunt zien. Wat telefoontjes naar diverse houtbouw instituten hebben me geleerd dat het "gezien" kan worden met een techniek die wat weg heeft van sonar. Hoe het precies werkt doen ze nogal vaag over, en het is nog redelijk nieuw.
Wij zitten vast aan destructief testen van stukken afval hout voor het controleren van de mechanische eigenschappen.
Vandaag de dag is het ongelofelijk moeilijk om mechanisch constant (hard)hout in grotere maten te krijgen. Het Angelique dat gebruikt is voor de Bluenose II moest helemaal uit Frans-Guyana aangevoerd worden.
De huid is trouwens van Douglas Fir gewoon uit Canada. Mede omdat hardhout zo moeilijk te verkrijgen is, zijn de spanten niet meer gezaagd maar gelamineerd uit gemiddeld 15 lagen van 5-20mm dik. Zeg maar koud gelamineerd hout.
De Bluenose is trouwens wel behoorlijk oversized gebouwd, maar deze is ook bijna 2x zo lang als de Asgard en weegt maar liefst 280 ton.
Mocht je intresse hebben in de bouw van de Bluenosee II, er hangen 3 webcams in de bouw hal:
www.novascotiawebcams.com/sout...ore/bluenose-ii.html
En ook op Youtube is er veel te vinden over de verschillende bouw stadia.