Ik lees vandaag voor het eerst in deze site, en dus over de eiken punter van Willem de Vries en de problemen met droge planken en rotting in het hout.
Ik hoop dat ik de site op de goede wijze gebruik.
Zelf heb ik ook een eiken zeilbootje, een friese zeilschouw van 6,40m. En geloof me ze ziet er uit als een goudhaanje!
Twee maanden geleden heb ik haar uit het water gehaald om de onderzijde schoon te maken en de lekkage, die deze zomer optrad, te verhelpen. Om een langverhaal wat korter te maken: door dat er nog water in de boot stond toen ik haar in de takels hing, vond ik de lekkage plaatsen gemakkelijk, het waren er 5. Allen op de overgang tussen vlak en gangen, niet zichtbaar voor het ook! Na reinigen en schrappen van het onderwatrschip vond ik ook een klein slecht plekje. Ik beslot het uit te hakken tot het gezonde harde hout. Het werden er twee en klein werd groot, 1 slechte vlak/bodemspant werden er 4 en nu, twee maanden later, waarvan ik er in totaal een dag of 5 aan echt heb gewerkt, heb ik naden tussen de bodemplanken van 2 tot 7 mm, waar het jein(?)koort/katoen bijna uitvalt.
Inmiddels heb ik het gehele vlak binnen en buiten minisieus gecontroleerd, nog twee ingerotte rotte spatjes van de onderste gangen gevonden en ingeboet en de rotte delen van het vlak direct onder de mastvoet voor het laast bewaard. Alle nieuwe delen heb ik nog los en ik bekijk nu hoe ik deze het best kan bevestigen. Ik heb er inmiddels een bijna 1 kg spijkers en schroeven uitgehaald! Over het vervangen van de spuikers heb ik inmiddels al kontact gehad met de timmerman van de scheepsbouwer.
Enkel dingen zijn mij duidelijk:
:arrow: :arrow: Waar je rot hout constateerd zit nog meer.
:arrow: Aansluitend hout is vaak ook meer of minder aangetast.
:arrow: Waar veel spijkers en schroeven zitten is het hout waar in is gespijkerd ook slecht.
:arrow: Hout dat gedeeltelijk is aangetast krimt meer dan hout dat nog echt gezond is.
:arrow: Als slecht hout droog is is het een stuk harder dan wanneer het nog nat is en lijkt dus eerder gezond.
:arrow: Droog rot hout is veel slechter te lokaliseren dan nat hout en het dus slecht te constateren tot hoever het rot is.
:arrow: Vaak is de opervlakte (bij spansjes) nog gaaf door de ingetrokken cabolineum en teer maar is het er onder verrot.
Ik zit nu in dezelfde situatie als Willem: wat vervang ik, waarmee vervang ik en waarmee conserveer ik, wat is er nog voldoende om te handhaven, kan ik iets met epoxy, gebruik ik elastische kit en tot waar.
Vier jaar gelden heb ik haar gekocht, is ze op de kant geweest en er zijn twee spantbalken van het vlak vervangen, twee ondereinden van de gangspantjes ingeboet en is de mastkoker ingekort en voorzien van een extra mastbalk om het ingekote stuk netjes aan te vullen.
De planken van het vak zijn goed met uitzondering van de plaats onder de mastspoor. Ik heb al een spantje van de mastspoor afgeklooft omdat ik het spantje er eronder niet vertroude, en terecht. Als ik die plaats kan conserveren zodat het niet slechter wordt, de gaten hestel met epoxy en het spantje terug zet, eventueel vol in de epoxy, ben ik spekkoper en hoef niet het gehele voordekfront, de mastkoker en mastplank met alle aangesloten betimmeringen te verwijderen.
Ik heb inmiddels inpregneer epoxy en epoxyhars gekocht en het eerste expirement uitgevoert op een van de verwijderde en rotte spantbalkjes en afgezaagde einden, om te zien hoever het intrekt en wat er met het rotte hout gebeurt.
Het slechte hout blijft slecht te zacht maar wel iets beter dan het was. het hout zwelt niet door het inpregneren met epoy, wat gelijk mijn eerste probleem vomd. Zwelt het hout na inpregneren nog in het water? Als dat niet zo is krijg ik de naden niet meer dicht. Het vlak was dicht in het water!
Terug naar Willem:
Heb je de tijd, de ruimte, vindt je een oude eikenhoutenboot met de spanten leuk heb je niet veel geld, o(f het er niet voor over), zou ik niet de plantebak oplossing kiezen. Als je wilt zeilen en niet timmeren kan je beter een andere boot nemen.
Eiken of grenen maakt volgens mij voor niet veel verscvhil voor het vlak, behalve dat eiken harder is.
De planken zullen veel uitzetten in het water, als je de naden breeuwt met jutten, katoenkoort of gewoon katoenen lappen (kan ook prima) zal het weer sluiten. De scheuren zijn ontstaan door de krip van de zeer brede planken en de bevestihing aan de spanten, die dit tegen wil gaan. Ook de scheuren zouden gebreeuwd kunnen worden. Het kromtrekken komt door droging en zal weer over zijn nadat het hout weer nat is. Als je de planken goed nat maak en met oude handoeken nat houdt kan je de bevestiging door spijkers of schroeven verbeteren. Dat nat houden zou ik doen voor het breeuwen, en pas breuwen als de naden 5-6 mm zijn. Ik denk teminste, ook aan de foto's te zien, dat ze nu wel 1, soms wel 1,5 cm zullen zijn. Spijker of schroef alleen niet in de zelfde gaten. Die moeten worden opgeboord (rot hout rond het gat verwijderen) en dicht geslagen met houten pennen die bij nat worden zullen zwellen. De slechte rand op de overgang tussen vlak en gang zou ik er afzagen en er een strook van 20 tot 50mm van vervangenen verlijmen aan de naastliggende plank. Zaag al het slechte hout er af, ook al is het breder, het is het zelfde werk. Gebruik constructie lijm die watervast is, let daar op, waterbestendig is niet het zefde als water vast.
Ik zou de dubbele bodeme er (tijdelijk) uithalen om goed te kunnen zien hoe de spanten zijn. Ongetwijfeld zijn die op het vlak en zeker aan de koppen (gedeeltelijk) verrot.
Het breuwen van de overgang vlak en gang zal het moeilijks worden denk ik. Ik zit met het zelfde probleem, temeer bij mij daar de lekkage zat, hoewel de naad er bij mij niet zo grof uitziet als bij jou, maar na opentrekken met een driehoekschrapper tot op gezond vast hout, wel (onregelmatig) grof geworden is. Ik denk dat ik het ga kitten met sikaflex kit. Wel erg goed kaal schrappen/ zagen tot op gezond vast hout en inpregneren. Misschien moet je van de gang ook een rand afzagen en vervangen door gezond hout, zo strak mogelijk aansluiten en inzagen om een evenwijdige breeuw of kit naad te verkrijgen. De spanten kunnen er aan de buitenzijde nog strak uitzien en hart aanvoelen. Kijk verder en prik met een scherpe priem, en ook bij gezond hout zodat je weet hoe het moet voelen.
Een heel verhaal maar dat is dan ook nadat alle teksten van en aan jou heb gelezen en na mijn ervaringen aan mijn eigen boot.
Door mijn vak heb ik ook nogal wat ervaring met hout, maar op een boot onder water, is nieuw voor me. Hoewel ik drie jaar geleden ook het onderwateschip heb behandeld en op enkele plaatseen kleine reparaties met stukjes eikenhout heb gemaakt. Overgens is het zelfs bij de bouw van boten normaal dat er stukken werden in gezet bij kwasten van twijfelschtige kwaliteit.
Als iemand ervaring heeft met epoxy en de krimp en het uitzetten van het hout van het onderwaterschip hoor ik dat graag. Cees