Ik heb een friese eikenhouten open zeilschouw uit 1978, werf vd meulen sneek. Visersman uitvoering met een voor en achter plecht.
vier jaar geleden zijn er verschilende delen, door de bouwer, vervangen van het onderwater schip. nu heb ik nog meer vervangen, maar een heel lastige en ingrijpende klus heb ik tot het laast bewaard. Komt tijd komt raad dacht ik. maar intussen is het zover, ik moet verder. Het hout onder de mastspoor is niet zo best meer. Her voldoet nog wel kwa sterkte maar er zijn een paar plekjes die door het vlak heen gerot zijn en het moet niet erger worden.
Het idee is het hout zover als berijkbaar weg te schrappen/ steken, daarna te inpregneren met epoxy houtverzegeling (een zeer dunnen en hygroscopische oplossing) om het rotten te stoppen, de struktuur iets te verbeteren, een hechtlaag te vormen voor epoxy en daarna de gaten te vullen met vullende epoyhars.
Mijn zorg is dat niet te controleren is hoever de verzegeling er intrekt, niet weet of de rotting verder sal gaan. Ik weet niet of het hout daarna nog zal uitzetten zodat het vlak dat nu, na twee maanden binnen, naden vertoont van 3-7mm, voldoende uit zal zetten om weer waterdicht te trekken. Ook de zorg dat de rotting door zal gaan en ik over een paar jaar weer voor het zelfde dilemma zit houd me erg bezig. De mastspoor verwijderen betekend vrijwel het gehele vooronderschot betimmering met mastvoet, mastkoker en mastplank slopen en weer opnieuw aanbrengen. Wie kan er raad geven?