Ik ben ook met zo'n klus bezig (maar nu even niet ivm de veels te lage temperaturen, zonder te stoken wordt het nu dof.)
Ik gebruik mahonie beits van Epifanes voor het nieuwe houtwerk wat ik maak (de trap die vergaan is door inwateren)
De lichtere sierlijsten doe ik met een of andere teak kleurige lak die als een dekkende beits verkocht wordt van de Action, kost bijna niks en lijkt best aardige kwaliteit, maar is eerder een gekleurde lak als een beits.
De sierlijsten zijn massief en heb ik tot op het hout kaal ivm beschadigingen.
Een test stukje die ik gedaan heb op een nog redelijk stuk van de vergane trap met 1 laag 50/50 verdund en daarna 2 lagen van die action reut blijkt goed watervast te zijn.
Het geeft een mooi glad oppervlak als van lak en blijkt bij 2 lagen de gewenste kleur te leveren. Daar gaat dus geen aflak meer over aangezien het binnen zit.
De mahonie beits van Epifanes op het multiplex wordt er 2x op gezet bij het nieuwwerk. dan is het op kleur van het bestaande maar dat zal je bij jou ff moeten testen op een vergelijkbaar stukje afzaagsel
Als ie op kleur is krijgt hij eerst 1 laag 50/50 verdunner/jachtlak en daarna 3 lagen gewoon.
De enkel opgeschuurde stukken multiplex gaan 2 lagen epifanes jachtlak als afwerking krijgen.
De beschadigingen (putjes) kleur ik in met een beetje mahonie beits en een penceeltje tot ze op kleur zijn, want ze er uit schuren maakt het vaak lelijker omdat je door het laagje fineer heen schuurt.
Daarna vul ik ze met lak tot de oppervlakte.
Tussen de lagen door schuur ik niet als deze er goed strak op staat. Lap verdunner er over en dan een nieuwe laag er over. is het niet strak dan schuur ik het eerst op tot het strak is met een fijn (220) schuurpapiertje onder de schuurmachine (festool direct aangedreven)
De helmstok krijgt echter alle restjes te verwerken van de jachtlak. Een laag of 7 zodat ie lekker glad aan gaat voelen en lang mooi blijft.