Ook ik heb mijn kajuit-zijkanten gefineerd, dat waren 2 mm Sipo-mahonie stroken, het verwerken is goed bevallen en geeft een mooi resultaat. Ik heb gelijmd met (verdikte) epoxy, dan heb je wat tijd en zit het niet meteen vast. Bovendien zuigt het fineer een deel van de epoxy op, als je nadien van buiten ook een laagje dunne epoxy zet is je fineer door-en-door geconserveerd. Laat gerust een laagje epoxy tussen de te verlijmen vlakken zitten, pers niet alles er uit, beide oppervlakken zuigen de epoxy weg en als de laag te dun is houd je alleen vulstof over als 'lijm' wat niet bevordelijk is voor de verbinding.
Gebruik een voldoende dikke persplaat uit één stuk om het fineer er strak op te krijgen. Ik heb gewerkt met 10mm meranti-multiplex en dat beviel goed. Je hebt een beperkt aantal klem-punten (achter, voor-schotje en om je ramen), de kracht van je lijmklemmen moet dus goed verdeeld worden, neem daarom geen spaanplaat oid, dat verdeelt de kracht niet genoeg. Wees slim en leg tussen je fineerlaag en persplaat een dun laagje plastic, bijv. opengeknopte komo oid, anders lijm je de persplaat aan het fineer vast.
Ik werk met epoxy altijd ver onder de 15 graden want Nederland+winter, maar stook de boot een paar dagen lang van binnenuit warm met een elektrisch kacheltje en dek het buiten af met een plastic zeil om de warmte vast te houden. Niet optimaal, maar het lijkt voldoende. Een te koude epoxy hardt niet goed uit, je houdt recidu over aan het oppervlak waar je later last van krijgt ivm hechting van je lak.
Gebruik altijd een blanke lak met goed UV filter, epoxy kan nl. absoluut niet tegen UV, als je lak het niet filtert zal je epoxy-geïmpregneerde fineerlaag snel vergelen. Ik heb Poly-urethaan lak met UV filter gebruikt, bevalt prima, maar ook conventionele lakken zouden volgens mij moeten voldoen.
Zo maar wat wenken, leuke klus, succes.
Marcel Wigman
Kwartton "Tristan"