heesterman schreef :
Ik heb toen voor het eerst een kajuitboot op de kant moeten hozen. In de paar dagen dat de ramen los in de kajuit zaten en de instrumenten afwezig waren is er iets van 50 liter water naar binnen geregend.
Dat begrijp ik dus even niet, als je de ramen er af schroeft dan gooi je toch een goedkoop dekzeiltje van de bouwmarkt over de kajuit heen?
Verder kun je er, om de hoeveelheid condens een beetje vooruit in te kunnen schatten, van uitgaan dat hoe sterker de afkoeling is, des te meer condens er komt. Dus als het een dag 12 graden is maar het koelt 's nachts tot 1 graad af, dan heb je 's nachts en 's ochtends meestal meer condens dan als het van 8 tot 4 graden afkoelt. Uiteraard afhankelijk van de luichtvochtigheid. Het is ook even wennen dat je met bewolkt (en dus een hogere luchtvochtigheid) weer meer last van condens hebt dan met zonnig weer. Als het helder is dan koelt het 's nachts immers heel rap af. De afkoeling aan het eind van de dag kun je wat vertragen/uitstellen door er een dekkleed overheen te hangen (ten koste van genoeg licht om bij te werken), maar dat kun je er weer beter afhalen zodra je naar huis gaat omdat het de volgende ochtend weer de ventilatie en daardoor het opdrogen van je boot vertraagt.
Zorg er voor dat je boot zo staat dat er 's ochtends al vroeg de zon op kan staan zodat de condens een beetje bijtijds weg is. Voor het opdrogen van de condens kan hij beter in de volle wind staan, voor het lakken en opdrogen van de lak natuurlijk liever niet.
De eerder genoemde werktjden van 11 u tot 15 u zijn idd OK, mits je schilderwerk niet om 14 u al in de schaduw komt en er al condens op komt voordat je de lak droog is...