Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe herstel rotte plek in romp van schakel?

Hoe herstel rotte plek in romp van schakel? 04 apr 2013 18:48 #385351

Dag iedereen,

Ik wil me graag even voorstellen aangezien ik nieuw ben op het forum. Mijn naam is Jochem en ik ben sinds 1 maand eigenaar van een schakel 2314. Vorig jaar met veel plezier in een Flits rondgevaren in de Biesbosch en een lang weekend in de Sneekweek. Heerlijk!

De houten schakel ziet er goed uit maar heeft op de romp een haarscheur zitten en deze heb ik voorzichtig kaalgekrabt. Nu blijkt hieronder een harde laag plamuur te zitten met daaronder rot hout.

Hoe zou ik dit het beste kunnen herstellen?

Alvast bedankt,

Groetjes,

Jochem


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe herstel rotte plek in romp van schakel? 05 apr 2013 03:57 #385388

HAllo Jochem

Het beste is om het rotte deel + extra rand eromheen volledig weg te zagen. Als de omliggende randen kaal zijn en goed droog zijn kun je een stuk plaat (zelfde als waar je schakel van gemaakt is) op maat maken en deze met 2C lijm inlijmen. (wel de lijmvlakken afschuinen voor maximale lijmoppervlak)
Daarna met name de buitenkan goed vlak schuren, een laagje epoxy erop met als het kan een vliesmatje (binnen en buiten). Als de epoxy met de vliesmatjes uitgehard zijn weer netjes schuren en aflakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe herstel rotte plek in romp van schakel? 05 apr 2013 09:38 #385483

Het is denk ik wel te herstellen door een nieuw stuk hout er in te steken. Lees de klassenregels er wel eens goed op na, zodat je nog wedstrijden kan varen na de herstelling...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe herstel rotte plek in romp van schakel? 05 apr 2013 10:00 #385492

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6733
Jochem, als je niet zo'n handige timmerman bent, doe het dan zo: al het rotte hout ruim weghalen zodat een gat ontstaat met een rechthoekige vorm ( rond kan ook); daarna aan de binnenkant een iets groter stuk dun multiplex lijmen ( overlap 2 cm); daarna in het gat een passend stuk multiplex lijmen met verdikte epoxy. Tenslotte alles glad schuren en lakken of vernissen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe herstel rotte plek in romp van schakel? 05 apr 2013 10:11 #385496

Rond heeft voorkeur op vierkant ivm spanningen in de hoeken !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe herstel rotte plek in romp van schakel? 05 apr 2013 17:36 #385591

Alvast bedankt voor de reacties.

Ik ben op zich wel handig maar heb weinig ervaring met houtbewerkingen.

Voor mezelf heb ik nog geen wedstrijden in gedachte maar het is een goede tip om rekening met de klassenregels te houden. Zal er eens even op googlen.

Wat voor 2C lijm/epoxy kan ik het beste gebruiken? Wellicht dat er iemand goede ervaringen heeft met een bepaald merk/type.


groetjes,

Jochem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe herstel rotte plek in romp van schakel? 05 apr 2013 18:38 #385624

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Jochem2314 schreef :
Wat voor 2C lijm/epoxy kan ik het beste gebruiken? Wellicht dat er iemand goede ervaringen heeft met een bepaald merk/type.

Ik heb zowel met West System, Wilsor als Polyservice epoxies gewerkt. Beviel mij even goed. Kwestie van de juiste verhoudingen goed afwegen en vuller toevoegen.

Ik werk de laatste tijd met Polyservice expoxies en katoenvezel als vuller om lijm te maken. Voor een kleine klus hebben ze dat in een koker zitten en dat is wel handig
Poly-mix koker

Ik heb geen aandelen, maar ben wel erg tevreden over de winkel in Amsterdam.
Groet, Ambro
Laatst bewerkt: 05 apr 2013 18:39 door Minim.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe herstel rotte plek in romp van schakel? 06 apr 2013 03:49 #385673

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Met Polyservice geen ervaring, met Wilsor en West wel: West Systeem vind ik veel beter werken. Die jongens van West Systeemverkopen ook meerdere soorten verdikker (katoen, maar ook polyester slijpsel in verschillende diktes (groftes)) en dat werkt erg fijn..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe herstel rotte plek in romp van schakel? 06 apr 2013 04:41 #385682

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2847
Hoi Jochem,

Als je wat meer in het Noorden woont kun je ook naar Firma Duursma in Wolvega: die heeft alles wat je nodig hebt, ook in kleine hoeveelheden.

Misschien ten overvloede, maar als je met epoxy gaat werken, zorg dan goed voor je eigen veiligheid: het is naar spul, dus neem je maatregelen. (google op "epoxy veiligheid" en je vindt alle info wel).

Overigens heb ik zelf een Schakel gehad, en veel ervaring met reparatie/restauratie van (hecht)houten schepen, dus ik wil best eens met je meekijken naar het probleem. (als het niet al te ver van Friesland vandaan is).

Succes!

Robert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe herstel rotte plek in romp van schakel? 06 apr 2013 20:14 #385855

Ik heb wat hout weg gefreesd (zie de foto) met een Dremel. Nou zie ik daar een aantal nieten zitten. Is dat origineel of zijn die aangebracht om het plamuur beter te laten houden?



Ik heb ook nog 2 foto's gemaakt van in de boot. Daar waar de duimstok ophoud zit aan de onderkant het gat, hier lijkt alles er goed uit te zien...



Ps ik woon in Brabant, voor mij is de Biesbosch m'n vaargebied...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe herstel rotte plek in romp van schakel? 07 apr 2013 04:57 #385878

Je komt bij de aanhechting van de kielbalk. Ik denk dat waar de spijkers/nieten zitten er weer vers hout zit, aan de zijkanten zie ik nog rottigheid, je moet dus in de lengterichting meer weghalen.

Ik weet verder niet hoe een schakel gebouwd werd, maar de nieten zouden best de huidverbinding kunnen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe herstel rotte plek in romp van schakel? 07 apr 2013 05:45 #385888

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6733
Als dit het gat is, waar je advies over wilt, dan is het inzetten van een nieuw stuk met daar achter een extra plaatje geen optie. Zo te zien kun je er niet goed bij vanaf de binnenkant. Kijk eens of je een flink stuk vanaf de buitenzijde kunt weghalen, dan is inzetten van een nieuw stuk wel een optie. Aan de binnenkant ( afhankelijk van wat daar zichtbaar wordt) misschien toch een plaatje of anders glasvlies met epoxy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe herstel rotte plek in romp van schakel? 07 apr 2013 06:30 #385895

jerry schreef :
Als dit het gat is, waar je advies over wilt, dan is het inzetten van een nieuw stuk met daar achter een extra plaatje geen optie. Zo te zien kun je er niet goed bij vanaf de binnenkant. Kijk eens of je een flink stuk vanaf de buitenzijde kunt weghalen, dan is inzetten van een nieuw stuk wel een optie. Aan de binnenkant ( afhankelijk van wat daar zichtbaar wordt) misschien toch een plaatje of anders glasvlies met epoxy.

Ik wil niet gaan zitten zeuren over woorden, maar met epoxy gebruik je glasweefsel en niet glasvlies. Dat is voor polyester. Weefsel bestaat uit haaks op elkaar staande draden; vlies uit allerlei draadjes die kriskras over elkaar liggen, i.m.o.

Grt, Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe herstel rotte plek in romp van schakel? 07 apr 2013 10:06 #385938

ik zou het rotte eruithalen
en het geheel vullen met epoxy en glasbubbels.
Dan is het schuurbaar en het word sterk.

De nieten die je ziet dat is de bevesteging van de huidplaten
op de kielbalk.

Mijn schakel heeft een nieuw voordek nodig maar ik weet niet of deze de moeite waard is.
nr 451 is het dus bouwjaar zou '64 moeten zijn.

Groeten Dyon.
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe herstel rotte plek in romp van schakel? 07 apr 2013 18:07 #386067

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Het rot zit toch in de bodemplaat net langs de kiel van watervast verlijmd multiplex, als ik het goed zie en goed begrijp.
Die bodemplaat loopt tot het midden van de kiel door, dus onder de ijzeren strip (daar zit de naad tussen de platen aan bakboord- en stuurboordzijde).

In multiplex kan rottigheid heel leuk doorkankeren. Vooral vocht dat tussen de lijmlagen is gekomen. Als het naast de RVS strip rot is, is het eronder ook rot, vrees ik.
Plaatselijk repareren heeft alleen zin als werkelijk alle ellende weg is gehaald.
Daarom denk ik dat je de boot op de kop moet leggen. Strip er af. Ruim kaal halen, zodat je de bodemplaat goed kunt onderzoeken. Alle rot hout eruit (heel ruim). Ik ga er van uit dat je dan door het multiplex heen bent, helemaal of bijna (op 1 laagje na, aan de binnenkant.

Als je een houten boot wilt houden, moet er nieuw hout in, zoals De Optimaal o.a. al schreef. Ik zou dan nieuw stuk multiplex (bij een kleiner rot deel, of eventueel een nieuwe plaatdeel, net wat je wilt, erin lijmen (ik zou dat met epoxy doen). Met een schuine las. Over het verlijmen van multiplex met een schuine las staan meerdere berichten op de site.

Als je het niet belangrijk vindt dat de boot helemaal van hout blijft (ik heb de klasseregels niet nagelezen; heb je een geldige meetbrief?), kun je een nieuw stukje bodemplaat lamineren met glasweefsel en epoxy. Eventueel tegen het laatste laagje multiplex aan de binnenkant als mal, als dat niet rot en droog is (anders hecht de epoxy niet; of het laatste fineerlaagje alleen als mal gebruiken en na uitharden van het laminaat wegsteken en vervangen door nieuw fineer, dan lijkt het van binnen helemaal een houten boot gebleven).

Ik maak me zorgen over de bodemplaat aan de bakboordzijde, omdat het hout naast de kielbalk vanaf ongeveer je duimstok naar voren donkerder lijkt. Dat lijkt een flink grotere vlek. Is dat van doorrotten van buiten/onder uit, of van inwateren van binnen uit, of lijkt dat alleen maar donkerder op de foto?
Hoe nat is het hout, en tot hoever is het nat (kun je meten met een vochtmeter).
Kortom: hoe groot is je probleem?

Mijn schakel is geschroefd met bronzen schroeven; daar zaten geen nieten in.
Wat zijn het voor nieten? Ik mag aannemen roestvrijstalen.
Zitten ze alleen op de plek van het plamuur, of ook elders waar de bodemplaat in de binnenkielbalk is gehecht (Daar zaten bij mij om de 8 cm schroeven).
Groet, Ambro
Laatst bewerkt: 07 apr 2013 18:09 door Minim.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe herstel rotte plek in romp van schakel? 07 apr 2013 19:29 #386099

  • Fjord
  • Fjord's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 79
Jochem,

Jammer van al die krammen anders kon je na verwijderen van de rvs strip met een bovenfrees met geleider aan de slag en elke keer een laagje,netjes, weghalen. Dan had je er gewoon weer, dunner multiplex in kunnen lijmen.
Lijkt zo op de foto allemaal niet zo ernstig. Inderdaad al het rotte weghalen, laten drogen, impregneren met injecteer epoxy en vullen met ingedikte epoxy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe herstel rotte plek in romp van schakel? 08 apr 2013 05:08 #386130

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6733
Geheel eens met het advies van Minim! Doen zo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe herstel rotte plek in romp van schakel? 09 apr 2013 19:44 #386799

Hoi, weer even tijd gehad voor de schakel.

Deze ligt nu op z'n kop. Ik heb een stuk weg geschuurd.Het lijkt erop dat de rottigheid ontstaan is door schade op de kielbalk (van buitenaf.) Op een plek was zelfs de aluminium strip samen met het hout ingedeukt. Op diverse plekken hebben ze dat met dun plamuur bijgewerkt. En juist daaronder zit nu het zachte hout. (op 2 plekken). De rvs nieten zie je over de hele kielbalk lopen dus ik ga er vanuit dat dat de methode was om de huid vast te zetten.

Ik wil graag een houten boot behouden en ga daarom een nieuw stuk multiplex met schuine las erin zetten. Moet daarvoor nog wel even een goede schuurmachine regelen.

Verders zie ik op de bodem de aftekening zitten van diverse schroeven. Als je erop drukt zie je het bewegen. Enkel het schroefgat zelf erom heen is hard. Is dit normaal? Een schroef kops even helemaal vrijgemaakt, met een priem peuter je zo het zachte materiaal weg. Hoe zou ik die het beste weer kunnen opvullen?





Tof, dat er zoveel reacties zijn!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe herstel rotte plek in romp van schakel? 10 apr 2013 18:19 #387079

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Jochem2314 schreef :
Verders zie ik op de bodem de aftekening zitten van diverse schroeven. Als je erop drukt zie je het bewegen. Enkel het schroefgat zelf erom heen is hard. Is dit normaal? Een schroef kops even helemaal vrijgemaakt, met een priem peuter je zo het zachte materiaal weg. Hoe zou ik die het beste weer kunnen opvullen?

Wat beweegt er nu precies en is er zacht: plamuur op de schroef, een houten dopje op de schroef, de schroef zelf of het multiplex rond de schroef?
Wat voor schroeven zijn het? Waar komt het probleem van?
Bij Waarschepen van bepaalde jaren is sprake geweest van een schroevenprobleem: in plaats van bronzen of RVS schroeven heeft de werf in de romp een tijd schroeven gebruikt die gingen roesten. De roest drukte op een gegeven moment het houten dopje op de schroef of het plamuur weg, met inwatering als gevolg. Op het waarschippersforum en de site van Steef Site Steef over schroeven is het nodige te vinden over het vervangen van roestende schroeven.
Als het multiplex ter plaatse van een schroef (die in een spant is gedraaid, neem ik aan) beweegt en daar zacht is, zou dat aan het rotten kunnen zijn omdat het ingewaterd is.

Ik heb mijn schakel in 2007 overigens kaal gemaakt met een verfföhn en scherpe schrapers (van Bahco). Dat beviel mij persoonlijk beter dan schuren.
Voor het maken van eens schuine las zou ik overigens een schaaf gebruiken, maar een goede beitel of een schuurmachine kan ook.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe herstel rotte plek in romp van schakel? 23 apr 2013 07:12 #390389



De laatste werkzaamheden zijn hierboven op de foto te zien. Korte tijd hierna heb ik een ongelukje met mijn hand gehad en het herstel duurt een paar weken :( :( waardoor de reparatiewerkzaamheden nu even uitgesteld moeten worden...
Wat beweegt er nu precies en is er zacht: plamuur op de schroef, een houten dopje op de schroef, de schroef zelf of het multiplex rond de schroef?
Wat voor schroeven zijn het? Waar komt het probleem van?

Het plamuur op de schroef is erg zacht en kun je zo met een schroevendraaier weg peuteren. De schroef is van messing. Enkel het gat boven de schroef is van zacht materiaal, rond het gat is het hout keihard. Ik durf niet te zeggen wat nu de oorzaak is, misschien is er in het verleden een verkeerde plamuur gebruikt? Je ziet op de bodem op veel plaatsen de schroeven zitten met een ronde aftekening waarvan sommigen al zijn gescheurd en anderen kun je met je nagel indrukken zodat de lak een beetje beweegt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe herstel rotte plek in romp van schakel? 23 apr 2013 10:16 #390435

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6733
Ik denk dat de plamuur niet geheel waterbestendig is. Gelukkig zijn de schroeven van messing en is het hout rondom niet rot. Advies: uitpeuteren ( waar nodig) en afsmeren met verdikte epoxy, daarna gladschuren en verven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe herstel rotte plek in romp van schakel? 23 aug 2013 17:46 #429607

he he, drukke tijd achter de rug... Weekje naar Friesland bij Heeg geweest, dat was genieten!

Net voor de echte zomer is het me gelukt om het bootje te water te laten. Dit na meer dan 200 zachte schroefgaten leeg te peuteren en opnieuw te plamuren met epoxy lijm. Het rotte stuk is geheel verwijderd en opgevuld met een schuine las hechthout. Goed verlijmd met expoxy lijm en vlak geschuurd.
Op advies van de Epifanes helplijn het onderwaterschip 2 maal met Multi marine primer geverfd. (in de praktijk zijn het er 3 lagen geworden) Daarna 2x afgelakt met een witte 1 component polyurothaan lak van Epifanes.

De lak heeft in Friesland een volle week in het water gelegen en heeft zich goed gehouden! Ben dik tevreden.

Ik wil iedereen bedanken voor zijn/haar advies.

Groetjes,
Jochem









Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.313 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl