Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 24 @12:00AM
ZF zomermeeting zuid
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Gebroken Roer

Gebroken Roer 19 mei 2013 15:26 #397798

  • mikeyP
  • mikeyP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 96
Hoi allemaal!

Ik zit met een probleem! Toen ik vanmiddag langs mijn bootje liep zag ik iets rood drijven... helaas was dit een hoek van mijn Roer....

Nu had ik een vraag hoe ik in goedsnaam mijn roer weer opnieuw ga maken met al die rare curves enzo erin... hoe krijg ik dat ooit voor elkander...

fotos zijn bijgevoegd ter illustratie...


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebroken Roer 19 mei 2013 15:29 #397800

is het verrot of is er iets tegen aan gevaren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebroken Roer 19 mei 2013 15:37 #397803

  • mikeyP
  • mikeyP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 96
Waarschijnlijk was er al een deel rot. Want toen ik hem uit het water had gehaald bewoog dit deel al een beetje en toen had ik er al epoxy tussen gedaan. vandaag heb ik mijn boot omgedraaid waarnaar het roer deels klein beetje tegen de grond kwam. waarschijnlijk is hij hierbij losgelaten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebroken Roer 19 mei 2013 17:11 #397825

mooi rond schuren en in de verf zetten,waarschijnlijk merk je het niet eens dat het stukje eraf is
groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebroken Roer 19 mei 2013 17:43 #397831

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4182
Ik denk dat je dat stukje wel kunt missen. Dus volg het advies van Pantaleimon. Als je het roer een paar weken binnen kunt laten drogen, zal de verf beter houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebroken Roer 19 mei 2013 17:44 #397832

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1254
Als het blad zo ver heen is dat een stuk(je) erin/eraan zetten geen optie is dan zul je iets nieuws moeten maken: op het Waarschippers forum zijn enkelen je al voor gegaan: als je daar gaat zoeken kom je heel veel nuttige informatie en tips tegen.

Maar misschien valt het allemaal wel mee:

zo te zien kun je je roer gemakkelijk eraf halen als je schip in het water ligt, dus wat ik zou doen:

vaststellen of dit zeer lokaal is (als in doorzeilbaar na een noodreparatie), of dat een deel van het roer rot is (als in niet mee doorzeilen).

roer eraf, met een schroevendraaier of iets dergelijks wat prikken rond de beschadigde plek, maar ook de rest van het roerblad.

Daarna heb je een idee van hoe veel van je roerblad rot is en of dit tijdelijke (en daarna definitief) reparabel is.

Daarna goed (als in heel erg goed) laten drogen (want multiplex watert vreselijk in rondom de beschadiging(en) en dan gaat rotterij gewoon door. Bovendien kun je op nat hout niet lijmen en schilderen.

Na drogen al het slechte hout verwijderen en een nieuw stuk(je) plaat erin lijmen (eventueel met schuine lassen als dit constructief nodig is), en goed opsluiten met bv epoxy.

Is het alleen op die ene plek waar het stukje eraf ging rot, dan zou je hier wat blad weg kunnen halen tot je op droog hout zit en dit direct afwerken met epoxy of iets anders waterdichts (wat pantaleimon ook zegt, maar dan dus wel eerst weghalen tot je op droog hout zit: anders rot je roer het hele seizoen door). Dan kun je daarna aan het einde van het seizoen een echte reparatie doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebroken Roer 19 mei 2013 19:22 #397862

  • mikeyP
  • mikeyP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 96
Voordat ik dit roer in de verf had gezet 2 weken geleden heb ik al gecheck of er iets rot was met een schroevendraaier. dat bleek niet zo te zijn.

dus dan maar jouw oplossing doen! Haal hem direct uit het water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebroken Roer 20 mei 2013 05:47 #397897

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2549
zo'n roer is makkelijk na te maken. Paar tientjes materiaal. Als je een middag langskomt met het oude roer dan ga je weer naar huis met een gezaagd en geschaafd nieuw exemplaar. Alleen nog even thuis afwerken met weefsel en epoxy.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebroken Roer 20 mei 2013 08:10 #397944

Het lijkt op de foto trouwens alsof het eennogal oud roer is wat nog van massief hout is gemaakt.
Met multiplex/hechthout kan ik me zo'n moeie gladde breuk eigenlijk niet goed voorstellen.
Ik zou daarom in ieder geval een nieuw roer van hechthout of een ander merk kookwatervast multiplex maken.
Dat zal dan , ook zonder epoxy/glasweefsel bekleding al sterker zijn dan origineel.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebroken Roer 20 mei 2013 11:02 #397991

Yellow Boat schreef :
Het lijkt op de foto trouwens alsof het eennogal oud roer is wat nog van massief hout is gemaakt.
Met multiplex/hechthout kan ik me zo'n moeie gladde breuk eigenlijk niet goed voorstellen.
Ik zou daarom in ieder geval een nieuw roer van hechthout of een ander merk kookwatervast multiplex maken.
Dat zal dan , ook zonder epoxy/glasweefsel bekleding al sterker zijn dan origineel.
Ad

Met alle respect; in géén geval een roerblad maken van multiplex! Waarom? omdat in het materiaal maar 50% van de plaatdikte naar één kant belast kan worden. Dus bij een gewenste roerdikte van plm. 40mm dus een dikte nemen van 80mm! :whistle:
Uit eigen ervaring het volgende; toen ik 5 jaar geleden mijn boot ( Jaguar 25 ging halen in Workum ( met een nieuw roer meneer!! ) en eenmaal buiten it Soal wilde gaan zeilen op weg naar de overkant, brak binnen 1 ( ik zeg 1 !!! ) seconde het multplex roerblad van de boot. Resultaat? bijna aan de grond gelopen maar nog net op tijd ( voeren nét voorbij )door een bergingsbedrijf gesleept naar Hindelopen. Kosten? ik meen me te herinneren iets van € 1500,-- exclusief btw, dankuwelalstublieft. Dit werd overigens door m'n verzekering gedekt.

De kookwatervaste kwaliteit van het betreffende multiplex betreft overigens alleen de kwaliteit van de verlijming, en niets over de duurzaamheid van het materiaal.

Maar ik ben nogal handig met hout en heb toen van merbau ( hard, duurzaam en vreselijk taai en dat willen we toch? ) een perfect roer gemaakt wat er nog als nieuw uitziet en al heel wat krachten te verduren heeft gekregen.

Bezint eer je begint met een roerblad van 'multiplex'

Succes!
Cees

Edit; Maak gebruik van het aanbod van 'Roblisto' Dat klinkt goed tenminste, als het gemaakt kan worden van massief merbau ( of gelijkwaardig ) afwerken met epoxy etc. is dan echt niet nodig.
Laatst bewerkt: 20 mei 2013 11:07 door Cees Schouten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebroken Roer 20 mei 2013 11:12 #397997

Toch worden er tot grote tevredenheid van veel zeilers roeren gemaakt van multiplex...
Epoxy matje er overheen.. dat heb je zo wie zo veel grotere sterkte.
Ik zou zeggen.. neem je roer mee naar roblisto en werk het thuis af met epoxy (en matten).. gaat vanzelf niet meer kapot.
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Hoefnix” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebroken Roer 20 mei 2013 11:19 #398002

ISO788 Hans schreef :
Toch worden er tot grote tevredenheid van veel zeilers roeren gemaakt van multiplex...
Epoxy matje er overheen.. dat heb je zo wie zo veel grotere sterkte.
Ik zou zeggen.. neem je roer mee naar roblisto en werk het thuis af met epoxy (en matten).. gaat vanzelf niet meer kapot.

'Veel zeilers'?? Noem eens 'veel' ( een paar is genoeg ) schepen welke met een multiplex roer zijn uitgerust, waarbij het multiplex voor de structurele sterkte zorgt? ( En dus niet als vulling )
Mijn verhaal niet gelezen??

Epoxymatjes? Daar heb ik nog nooit van gehoord! Wél van epoxy als lijm/vulmateriaal.

Groet,
Cees
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebroken Roer 20 mei 2013 11:50 #398011

  • mikeyP
  • mikeyP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 96
Hoi allemaal! Ik heb veel van jullie info gelezen en heb er voor gekozen om momenteel het stuk te repareren met stalen pennen en epoxy. Aangezien ik mijn bootje net voor veel geld tot leven heb gebracht moet ik roeien met de riemen die ik heb dus ga eerst proberen te repareren en daarna wil ik zeker het aanbod van rob aannemen als ik een nieuwe ga maken richting de winter.

Gr mikey
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebroken Roer 20 mei 2013 12:06 #398021

Cees Schouten schreef :
ISO788 Hans schreef :
Toch worden er tot grote tevredenheid van veel zeilers roeren gemaakt van multiplex...
Epoxy matje er overheen.. dat heb je zo wie zo veel grotere sterkte.
Ik zou zeggen.. neem je roer mee naar roblisto en werk het thuis af met epoxy (en matten).. gaat vanzelf niet meer kapot.

'Veel zeilers'?? Noem eens 'veel' ( een paar is genoeg ) schepen welke met een multiplex roer zijn uitgerust, waarbij het multiplex voor de structurele sterkte zorgt? ( En dus niet als vulling )
Mijn verhaal niet gelezen??

Epoxymatjes? Daar heb ik nog nooit van gehoord! Wél van epoxy als lijm/vulmateriaal.

Groet,
Cees

Wie spreekt er over epoxymatjes??

Ik schreef: Epoxy (en matten)

Ik ben overigens wel benieuwd naar meer verhalen van multiplex roeren die direct op de eerste trip afbreken omdat multiplex totaal ongeschikt is als roermateriaal zoals jij schrijft..

Voor waarschip roeren wordt het veel gebruikt zie ik op het waarschippers forum bijvoorbeeld.. niet eens in matten en epoxy afgewerkt.
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Hoefnix” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebroken Roer 20 mei 2013 12:34 #398030

Multiplex is prima te gebruiken als roer materiaal.
Alle 1200 kolibri 560's varen er al sinds de 60-er jaren mee rond even als de meeste waarschepen.

Multiplex is in verschillende vormen en verhoudingen te krijgen. Soms ligt zelfs wel 70% van het hout in de juiste nerf richting. Als je een roer opbouwd uit lagen dun multiplex (6 of 8mm) dat je zelf op elkaar lijmt, dan heb je zowieso al het meeste hout in de juiste richting liggen.
Maar je hebt ook sterkte nodig over de lengte van roer. Omdat er torsie belasting op een roerblad losgelaten word. Met massiefhout heb je vervorming over de lengte van je roer wat je niet hebt bij multiplex.

Daarnaast word 100% van de buigbelasting van een roer opgenomen door de buitenste 10% van de dikte. Als je die lagen in de jusite richting hebt liggen ben je al klaar. Je zou het roer zelfs hol kunnen maken (of van schuim) en je bent nog voldoende sterk.

Je moet het uiteraard wel goed conserveren, met name als je een roerkoning hebt, en waar deze in het blad zit. Daar moet je een goede flexibele afdichting met het hout hebben. Als je dit fout doet rot een roer erg snel weg.

Een hechthouten roer/multiplex roer is veel sterker dan een roer van schuimkern met polyester bekleding zoals je op 90% van alle zeiljachten ziet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Laatst bewerkt: 20 mei 2013 12:39 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebroken Roer 20 mei 2013 12:36 #398031

ISO788 Hans schreef :
Cees Schouten schreef :
ISO788 Hans schreef :
Toch worden er tot grote tevredenheid van veel zeilers roeren gemaakt van multiplex...
Epoxy matje er overheen.. dat heb je zo wie zo veel grotere sterkte.
Ik zou zeggen.. neem je roer mee naar roblisto en werk het thuis af met epoxy (en matten).. gaat vanzelf niet meer kapot.

'Veel zeilers'?? Noem eens 'veel' ( een paar is genoeg ) schepen welke met een multiplex roer zijn uitgerust, waarbij het multiplex voor de structurele sterkte zorgt? ( En dus niet als vulling )
Mijn verhaal niet gelezen??

Epoxymatjes? Daar heb ik nog nooit van gehoord! Wél van epoxy als lijm/vulmateriaal.

Groet,
Cees

Wie spreekt er over epoxymatjes??

Ik schreef: Epoxy (en matten)

Ik ben overigens wel benieuwd naar meer verhalen van multiplex roeren die direct op de eerste trip afbreken omdat multiplex totaal ongeschikt is als roermateriaal zoals jij schrijft..

Voor waarschip roeren wordt het veel gebruikt zie ik op het waarschippers forum bijvoorbeeld.. niet eens in matten en epoxy afgewerkt.

je schrijft; 'Epoxy matje er overheen.' ;)

En m.b.t. de hechthouten roeren van ( o.a. ) de waarschepen is het zo dat de roerkoning en andere, in het hart van het roer ingelamineerde metalen onderdelen, de krachten opvangen over zowel de x en de y as van de constructie. Maar daar vroeg ik niet om.

Ik vroeg ( en zo is mijn roer, alswel dat van de TS, uitgevoerd )om roeren waarbij multiplex de structurele stérkte bepaalt van het roerblad. En die voorbeelden heb je me niet kunnen geven.
Toeval dat verschillende waarschepen problemen hebben met hun roer, en nieuwe roeren moeten laten maken? Wat weer te maken heeft met rottingsverschijnselen van het multiplex.

En betreffende je vraag of er meerder gevallen bekend zijn van afgebroken multiplex roeren; nee ik ken ze verder niet omdat een beetje kennis van materialen ( en toevallig gaf ik daarin les op een HBO bouwkunde instelling ) leert dat de buigsterkte van multiplex maar hooguit 50% bedraagt van een massief stuk hout ( over de lineaire as )

Een verstandig ontwerper past dus geen multiplex roeren toe zónder additionele versterking. Het roer onder mijn schip was dus ook niet origineel en door de verkoper goedbedoeld vervangen door een ( enkelvoudig ) multiplex copie.



Groet,
Cees
Laatst bewerkt: 20 mei 2013 12:44 door Cees Schouten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebroken Roer 20 mei 2013 12:54 #398041

  • mikeyP
  • mikeyP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 96
Cees ik wil niet heel vervelend zijn maar hij heeft nooit getypt epoxy matje eroverheen maar als je naar boven scrollt stuurt hij: "Epoxy (en matten)" dat waren zijn exacte woorden.

Ook heeft bijna niemand het hier over enkel alleen multiplex gehad. allemaal praten ze ook over het bewapenen met glasmatten of ander soort mat. Hierdoor zou je eventueel wel de sterkte krijgen die jij bedoeld.

Jouw informatie is wel handig maar niet als je gewoon een quick fix zoekt...

verder heeft het ook geen zin om verder te gaan met deze discussie... ik wordt er niet veel wijzer van namelijk van hoe ik dit eventueel beter op kan lossen dan mijn huidige besluit.
Laatst bewerkt: 20 mei 2013 12:55 door mikeyP.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebroken Roer 20 mei 2013 13:03 #398045

En epoxy en normale glasmatten gaat niet. :ohmy:
Alleen epoxy en glasweefsel. ;)
Ad
Laatst bewerkt: 20 mei 2013 13:03 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebroken Roer 20 mei 2013 13:11 #398048

  • mikeyP
  • mikeyP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 96
Niet? Waarom niet dan eigenlijk? Sorry krijg straks pas mijn nieuwe werken met kunstoffen boek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebroken Roer 20 mei 2013 13:16 #398051

mikeyP schreef :
Cees ik wil niet heel vervelend zijn maar hij heeft nooit getypt epoxy matje eroverheen maar als je naar boven scrollt stuurt hij: "Epoxy (en matten)" dat waren zijn exacte woorden.

Ook heeft bijna niemand het hier over enkel alleen multiplex gehad. allemaal praten ze ook over het bewapenen met glasmatten of ander soort mat. Hierdoor zou je eventueel wel de sterkte krijgen die jij bedoeld.

Jouw informatie is wel handig maar niet als je gewoon een quick fix zoekt...

verder heeft het ook geen zin om verder te gaan met deze discussie... ik wordt er niet veel wijzer van namelijk van hoe ik dit eventueel beter op kan lossen dan mijn huidige besluit.

De discussie is inderdaad uitgelopen op een wel/niet en waarom hoe toe te passen van multiplex waarbij, ( en dat gaf ik al eerder aan ) mijn primaire advies aan jou was ( dus in jouw specifieke geval ) geen roer te maken van multiplex, maar van gewoon massief hout, zoals je nu ook al hebt. Repareren van dat massieve roer is dus een prima zaak. succes!

m.b.t. 'epoxy matten' dat staat er toch echt een keer. ;)

Groet!
Cees
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebroken Roer 20 mei 2013 13:17 #398052

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2787
mikeyP schreef :
Niet? Waarom niet dan eigenlijk? Sorry krijg straks pas mijn nieuwe werken met kunstoffen boek

In gewone glasmat zit een bindmiddel, die epoxy niet opneemt.
Het bindmiddel zorgt er voor dat de glas draden aan elkaar plakken anders zou je geen weefsel hebben maar losse hoopjes glasdraden.

Een weefsel heeft dit niet, bestaat uit langere glasdraden die in elkaar zijn gevlochten.
Laatst bewerkt: 20 mei 2013 13:20 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebroken Roer 20 mei 2013 13:18 #398054

  • mikeyP
  • mikeyP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 96
Hahaha klopt ja, maar is wss gewoon een mis typ geweest
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebroken Roer 20 mei 2013 13:26 #398060

Ha Eric!

Klopt wat je schrijft over de mogelijkheden van multiplex, maar dan wel als je dat specifieke multiplex zélf kunt samenstellen en dus niet, zoals de gewone handige jongen, afhankelijk bent van wat de bouwmarkt/houthandel in het programma voert.

Maar mijn advies was primair gebaseerd op het bestaande ( aangehangen ) roer van de TS , zonder additionele versterkingen.
Een roer precies zoals dat ook achter mijn Jaguar 25 hangt.

Groet!
Cees
Laatst bewerkt: 20 mei 2013 13:28 door Cees Schouten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebroken Roer 20 mei 2013 13:31 #398064

  • mikeyP
  • mikeyP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 96
@Henk

natuurlijk! daarvoor dien je toch lamineerhars te gebruiken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebroken Roer 20 mei 2013 14:49 #398126

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2549
nu bouw ik al negen jaar roeren. Soms op verzoek van de nieuwe eigenaar van gewoon bouwmarkt multiplex. Het is handig het multiplex niet te beschouwen als onderdeel wat bijdraagt aan de breeksterkte. Ik zie dat meer hetzelfde als schuim. Het is makkelijk in model te krijgen, verkrijgbaar in verschillende diktes en epoxy hecht er uitstekend op.

Dus: roer maken van multiplex. In dit geval een aangehangen roer waar geen metaalwerk in zit: middagje werk.
Dan een laag weefsel er om. Idd geen matjes, maar mooi geweven glasdraden. Het is mij mog niet gelukt één draad uit een weefsel met de hand stuk te trekken. Laat staan het hele weefsel.
Dan een laag diagonaal geweven of keeperweefsel er om. Dat werkt lekker rond de hoeken en dient er vooral om het multiplex te beschermen tegen vocht.

Heb je twee lagen weefsel van afdoende dikte levert dat een roer op waar je bij wijze van spreken met de auto overheen kan rijden. Als de schroef van de BB er tegenaan komt dan springt de verf er af maar de epoxy, laat staan het weefsel, beschadigd niet. En met 5,5 kn op een zandbank lopen aan de wind op de wadden geeft ook al geen reactie.

Onder mijn clever zit nu negen jaar een hout-epoxy roer. Die heeft al het nodige meegemaakt en is nog in uitstekende staat.

Kosten van een roer als dit in hout, weefsel en epoxy komen zo rond de 7 tientjes. Dan nog even verven want epoxy kan niet tegen zonlicht.

Gr Rob
Laatst bewerkt: 20 mei 2013 14:54 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.332 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl