Yellow Boat schreef :
Het lijkt op de foto trouwens alsof het eennogal oud roer is wat nog van massief hout is gemaakt.
Met multiplex/hechthout kan ik me zo'n moeie gladde breuk eigenlijk niet goed voorstellen.
Ik zou daarom in ieder geval een nieuw roer van hechthout of een ander merk kookwatervast multiplex maken.
Dat zal dan , ook zonder epoxy/glasweefsel bekleding al sterker zijn dan origineel.
Ad
Met alle respect; in géén geval een roerblad maken van multiplex! Waarom? omdat in het materiaal maar 50% van de plaatdikte naar één kant belast kan worden. Dus bij een gewenste roerdikte van plm. 40mm dus een dikte nemen van 80mm!
Uit eigen ervaring het volgende; toen ik 5 jaar geleden mijn boot ( Jaguar 25 ging halen in Workum ( met een nieuw roer meneer!! ) en eenmaal buiten it Soal wilde gaan zeilen op weg naar de overkant, brak binnen 1 ( ik zeg 1 !!! ) seconde het multplex roerblad van de boot. Resultaat? bijna aan de grond gelopen maar nog net op tijd ( voeren nét voorbij )door een bergingsbedrijf gesleept naar Hindelopen. Kosten? ik meen me te herinneren iets van € 1500,-- exclusief btw, dankuwelalstublieft. Dit werd overigens door m'n verzekering gedekt.
De kookwatervaste kwaliteit van het betreffende multiplex betreft overigens alleen de kwaliteit van de verlijming, en niets over de duurzaamheid van het materiaal.
Maar ik ben nogal handig met hout en heb toen van merbau ( hard, duurzaam en vreselijk taai en dat willen we toch? ) een perfect roer gemaakt wat er nog als nieuw uitziet en al heel wat krachten te verduren heeft gekregen.
Bezint eer je begint met een roerblad van 'multiplex'
Succes!
Cees
Edit; Maak gebruik van het aanbod van 'Roblisto' Dat klinkt goed tenminste, als het gemaakt kan worden van massief merbau ( of gelijkwaardig ) afwerken met epoxy etc. is dan echt niet nodig.