(volgens internet is dit de boot)
Dat is schrikken he? Dit is waar ik verliefd op ben geworden. Gelukkig is deze foto vanuit de verkeerde hoek geschoten... Let even op het alleraardigste detail: aan bb zijde is de boot versiert met groen, organisch materiaal (plant)
(de boot vanuit een andere hoek)
Deze foto geeft, denk ik, een beter indruk van het bootje.
De boot wordt mooi! Tenminste daar lijkt het nu op, maar dat gaat nog wel een bult werk kosten... Het basismateriaal is gelukkig nog heel behoorlijk!
(let op, de zwaarden en het roer hangen er niet meer aan, dus dat ziet er wat raar uit zo...)
Ik ben bezig met de boel kaal te halen. Aan de onderkant zat een teervervanger met daaronder epoxy. Aanvankelijk was mijn idee om naden te controleren en stukjes met epoxy te vullen, maar inmiddels ben ik zover dat ik alles aan de onderkant op het hout aan het verwijderen ben. Dat begon met een krabber en een fohn, maar nu ben ik aan het 'knallen' met een elektrische schaaf. Ik kan je vertellen, dat gaat lekker snel, maar ik word er helaas wel heel zwart van... Ik ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Nu blijkt dat de epoxylaag heel dunnig is, en dat die niet echt een functie had. Gelukkig schaaf ik nu kaal, want onder sommige stukjes epoxy zat wel vocht , inclusief groenige alg. Het hout daarboven was nog wel hard, niet rot. Ik denk dat ik er dus nog op tijd bij was.
(je kunt hier zien waar de hoge drukspuit het won van het rotte hout, gelukkig valt het mee als je de zwarte teerlaag weg haalt... oja, 4 jaar in het water geeft een schelpenlaag van ongeveer 2.5 cm...)
Aan de onderkant schaaf ik er nu ongeveer 1 mm. af, hou dus nu meer dan 2cm. hout over. Je kunt nu goed zien dat de vorige eigenaar her-en-der wat epoxy heeft gesmeerd, vaak niet meer dat 1 mm. dik. Op sommige plekken zit wat meer, maar dat is met een beitel goed te verwijderen. Daarna zal ik er nog eens met een frees overheen gaan, zodat ik echt op goed hout uitkom.
De boot heeft nu dus (en straks nog meer) enkele flinke happen waar ooit epoxy zat, maar het hout is gelukkig niet doorgerot. Er blijft genoeg 'vlees' over om epoxy in te plamuren of nieuwe stukken hout in te verlijmen.
Mijn idee is nu om de boel in de epoxy te zetten, maar eventueel zou een 1 componenten lak ook nog een mogelijkheid zijn, afhankelijk van hoeveel stukken hout in moet inzetten.
Als ik epoxy ga gebruiken, dan kan ik de gaten mooi dicht plamuren, wat makkelijker is dan overal stukken hout in te verlijmen.
Van een botenbouwer heb ik gehoord dat als zij oude boten in de epoxy zetten, ze dan alleen de buitenkant doen. Omdat ik toen nog niet van plan was zelf met epoxy te gaan werken heb ik verder niet doorgevraagd. Nu lees ik op het forum dat alleen de buitenkant in de epoxy wordt gedaan zodat het vocht nog uit de boot kan verdampen. Een nadeel is dat het hout dan nog kan werken, met als gevolg beschadigingen aan de epoxy. Als alternatief kun je dan ook de binnenkant in de epoxy zetten. Vaak wordt dat bij nieuwe boten gedaan. Bij mij wordt dat wat lastiger, omdat de boot aan de binnenkant in een soort beits staat, en omdat ik niet heel gemakkelijk bij alle hoekjes en gaten kan komen.
(bij de eerste bezichtiging dreven de planken in het regenwater in de kajuit...)
Mijn plan is dus om alleen de buitenkant in de epoxy met glasmatten te zetten, kleine gaatjes op te vullen met plamuur en grotere stukken met hout en plamuur. De binnenkant zou dan weer opnieuw in de beits kunnen of in de lijnolie. Graag zou ik willen weten of andere mensen dat ook hebben gedaan, en wat hun ervaringen zijn. En niet heel onbelangrijk, hoe lang gaat je boot nu al mee? Ik hoop namelijk dat ik door deze actie de boot voor nog voor een lange tijd te kunnen redden.