Ik vrees echter dat het simpelweg verven van het onderdek niet zal volstaan. Verder zitten er ook honderden schroeven muurvast in die de plankjes vasthouden. Hout weghalen zou dus willen zeggen ook meteen onderdek "uitslijpen" en nieuwe platen inlassen. Oneffenheden wegwerken, primer en 2C verf. Een werk waarmee je in een loods een hele winter/zomer bezig bent, me dunkt. Kostenplaatje daarbij wordt dan werkgerief, loods standplaats, kraankosten, vervoerskosten van/naar de loods (is er geen dicht bij huis), staalplaten, lasser werkuren, plamuur, primer, 2C verf,...
Je zit meteen weer goed voor een aantal decenia mits het nodige onderhoud wordt uitgevoerd, maar in het licht van de huidige renovatiewerken die al nodig zijn om de boot gewoon presentabel en zeilklaar te krijgen kies ik hier toch graag voor de paar 100€ aan kit.
Het is waar dat het gek werk is om dubbel te doen, maar vandaar dus dat ik met deze thread wat overzicht hoopte te krijgen op hoe dat wegroesten juist plaats vindt. Als ik het binnendringen van water kan elimineren en op die manier het roestproces zodanig kan vertragen dat er weer een paar jaar plezier inzit zou dat geweldig zijn. De miserie hiermee is dat het gewoon onmogelijk lijkt om het onderdek te controleren... Moest op een of andere manier duidelijk te krijgen zijn dat het onderdek nog in redelijke staat is zou ik natuurlijk kiezen om het hout gewoon te slopen...