Hallo
Op zoek naar een eenvoudige polyester trailer sailer (genre Lanaverre, circa 16-17 ft.) die ik mee naar Schotland kan nemen viel mijn oog toevallig op een houten Corsaire (tweede helft jaren '60). Eigenlijk was ik niet van zin om een houten boot te kopen maar dit lijkt me zo'n charmant ding dat ik het toch in overweging wil nemen en even wil informeren over de specifieke aspecten van een houten boot.
De verkoper wist te vertellen dat het bootje telkens wat water maakt als het in het water gezet wordt, een euvel dat zou verdwijnen eens het hout "gezet" is. Nu wist ik wel dat dit het geval was voor natuurhout maar ben niet zeker of dit ook verwacht mag worden van multiplex vaartuigen zoals de Corsaire. Hij liet de boot gans het zomerszeizoen in het water liggen (Grevelingen), ik zou dit niet doen en hem telkens in en uit het water halen. In de eerste twee jaar zou ik niet meer dan twee tot drie weken zeilen (Schotse Westkust en Zeeland), daarna waarschijnlijk meer.
Hoeveel zwaarder is de onderhoudslast voor een houten (multiplex) boot vergeleken met polyester?
Twintig jaar geleden heb ik wat gevaren op 420 en catamaran maar nadien niet meer. Is een Corsaire een haalbare uitdaging?
Alvast bedankt voor elke raadgeving
Erwin