boarderbas schreef :
Crashacties vermijden....tja...als dat kon, was die crashactie niet nodig....een typisch walstaand uitmuntend stuurman commentaar.
Ik heb even het eerdere verhaal over het restaureren van het roer gelezen. In dat licht snap ik nog steeds niks van "begonnen met pindakaas en geëindigd met yoghurt", maar dit terzijde. Het klonk aanvankelijk nogal als iemand die wat epoxy betreft van toeten noch blazen (sic) wist.
Er is dus wel degelijk met dunne epoxy begonnen en pas daarna is er met dikkere mengsels gewerkt.
Het blijft jammer dat je de gelegenheid niet te baat hebt genomen om meteen een paar lagen keperweefsel in de aangebrachte lagen op te nemen. Voor een uitstekend en beschadigingsgevoelig onderdeel als een roer een must, naar mijn idee.
Hoewel ik tegenwoordig eigenlijk op geen enkel oppervlak, dat in het zicht blijft en beschadigd zou kunnen worden, alleen maar epoxy smeer. Van één laagje glasweefsel wordt zo'n afwerking zó veel sterker, dat het bij mij min of meer standaard is geworden. Dan pas wordt de buitenhuid ècht min of meer onderhoudsvrij.
Desondanks is het bij de gevolgde werkwijze niet zo aannemelijk dat de blazen door vocht uit het hout worden veroorzaakt, tenzij het opgezette systeem lekt. Dat kan eigenlijk alleen langs de roerkoning of door beschadigingen van de epoxylaag.
Blijft over osmose-achtige reacties tussen vocht en niet uitgeharde bestanddelen van de epoxy. Als er met oplosmiddel is gewerkt om de epoxy te verdunnen (bij veel epoxy-primers is dit usance) dan is zo'n laag ook niet meer echt dampdicht.
Ik zou checken hoe diep de blazen zitten. Reiken ze echt tot het hout, dan is het devies alsnog: alles eraf. Zitten de blazen tussen de lagen, dan kun je plaatselijk repareren.