Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vernieuwen houten stootrand

Vernieuwen houten stootrand 10 mei 2016 20:16 #734008

  • mordice
  • mordice's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
De houten stootrand op onze Samourai MK1 (1981) is helemaal rot. Jaren geleden heeft een andere Samourai-opknapper hierover ook een vraag gesteld, maar met deze antwoorden kan ik toch niet goed uit de voeten.

De stootrand is meteen de opsluitrand van het dek en dus ook de rand waarop de kikker, de staaldraden van de mast en het hekwerk is bevestigd. In de oorspronkelijke vraag/bericht wordt gesuggereerd om een meranti balk met de juiste vorm te laten frezen en dan zelf om de boot heen te buigen. Zoals in de bijlagen te zien is is de dikte en hoge van het hout daarvoor in mijn visie helemaal niet geschikt. Ik ben bang dat dit toch gedaan moet worden door een specialist, maar wie kan dat?

Of denk ik toch te ingewikkeld?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen houten stootrand 10 mei 2016 20:25 #734020

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7041
Als je het profiel in tweeëen deelt en laat frezen of schaven, buigt het waarschijnlijk wel goed. Delen in een liggend deel en een staand deel, dat je dan ook nog wat boller kunt maken, zodat het meer een schuurlijst wordt. Weer aan elkaar bevestigen met epoxy met katoenvezel.
Als je het wilt laten doen, neem dan eens contact op met een jachtwerf. Er zijn er genoeg die dit kunnen. Lijkt mij een dure grap.
Laatst bewerkt: 10 mei 2016 20:29 door jerry. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen houten stootrand 20 mei 2016 15:54 #736916

  • mordice
  • mordice's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Met jouw idee hebben we diverse houtbewerkers gesproken en eigenlijk allemaal geven ze aan dat is geen optie is. De reden is de dikte (of zo je wil de hoogte) van het profiel. Omdat de stootrand niet veel te houden heeft (het hekwerk is deels tegen de zijkant van de boot gemonteerd en rust alleen maar op de stootrand, en de mast stagen zijn door de stootrand heen geboord en komen uit in het polyester van de boot) zijn we op zoek naar een andere oplossing. We zijn nu aan het navragen bij een rubber bedrijf die op maat allerlei oplossingen/ toepassingen kan maken. De vraag is of materiaal dit hard genoeg is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen houten stootrand 20 mei 2016 16:32 #736928

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6652
Wat voor houtbewerkers heb je gesproken?
Het lijkt me eerlijk gezegd niet moeilijk voor iemand die ook gewend is om boeisels voor houten platbodems te buigen, maar het hout zal waarschijnlijk wel gestoomd en/of gebrand moeten worden.
Alternatief kan je het geheel nog met epoxy opbouwen uit dunnere latten, die je staand verwerkt. Beginnen tegen de opbouw en naar buiten werken. Zo was het dolboord van de reddingsloep van mijn ouders ook opgebouwd, en dat was vrij makkelijk te vervangen.
Laatst bewerkt: 20 mei 2016 16:32 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen houten stootrand 20 mei 2016 16:35 #736929

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6249
het zit er nu ook op, dus het moet kunnen
zitten er nu dwarsnaden in?
dat is ook een manier, per lengte van zeg 1,5 meter een lat een beetje rond in model van de boot zagen
die latten zet je aan elkaar met een schuine las met lijm, of recht met een kitrand
blijft wel een klus
Ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen houten stootrand 20 mei 2016 17:35 #736942

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7041
tcdehoog schreef :
het zit er nu ook op, dus het moet kunnen
zitten er nu dwarsnaden in?
dat is ook een manier, per lengte van zeg 1,5 meter een lat een beetje rond in model van de boot zagen
die latten zet je aan elkaar met een schuine las met lijm, of recht met een kitrand
blijft wel een klus
Ton
Dat is ook mijn mening. Maar goed als je niemand kunt vinden om het voor je te doen, kun je beter een ander materiaal zoeken. Ik heb even voor je geggoegeld op "stootrand boot" en dan zie je tientallen oplossingen, waaronder metalen met rubber die makkelijk te buigen zijn. Die waren er niet toen jouw bootje werd gebouwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen houten stootrand 20 mei 2016 17:51 #736948

  • mordice
  • mordice's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Hmm, met name die verticale latten, spreken me wel aan! Maar ook de kortere stukken zagen klinkt niet ondoenlijk. Nu ik jullie reacties zo zie lijkt het steeds minder een probleem, maar het zal best een hele klus worden Als geld geen probleem is is het trouwens ook eenvoudiger. We zouden ruim 2000,- neer moeten leggen voor een stootrand van hout (die dan misschien gestoomd is?), maar dat is de boot niet waard!

Even wachten hoe de rubberboer reageert...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen houten stootrand 20 mei 2016 18:33 #736964

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Er is een mogelijkheid om dunne lagen hout in de vorm vast zetten en iedere laag verlijmen tot je de juiste dikte stootrand bereikt heb.
Eventuele rondingen of wat dan ook kan over het algemeen met een frees en en ander hout machine of gereedschap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen houten stootrand 20 mei 2016 18:48 #736971

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6652
Dat is wel serieus geld ja. En niet nodig als je het mij vraagt.
Lastigste is, dat je liggende lat moet worden gebogen in de richting waar hij het dikste is, maar op zich kan je een houten lat best in de ronding van je boot buigen.
Dat gaat overigens met lange stukken makkelijker dan met korte, en met lichtere houtsoorten makkelijker dan met serieus hardhout. Dat laatste moet je echt stomen om het buigzaam te maken.
In de korte stukken zie ik niet zoveel: je ronding is alsnog te groot om uit te zagen, en omdat het korte stukken zijn gaat het buigen veel zwaarder. Liever dunner, dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen houten stootrand 20 mei 2016 21:08 #737014

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1198
Flexiteak heeft een pvc schuurlijst in het assortiment. Heb ik bij een folksboot al eens gebruikt als vervanger van de houten schuurlijst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen houten stootrand 20 mei 2016 21:53 #737030

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Ik zie het probleem niet zo. Het is best een aardig plankje, maar zo dik is het nu ook weer niet.

De ronding die je moet maken is over een grote lengte met een enorme radius. Gewoon vastzetten op een einde en om de 50cm vastzetten. Dat hout buigt wel mee. Je kan ook in het midden beginnen, maar dan is het laatste eindje wat lastiger.

Desnoods in twee delen het profiel opbouwen en ter plekke verlijmen. Zo heb ik het eens gedaan op de Dutch Dandy, maar terwijl we er mee bezig waren merkten we dat het vast ook in 1 deel had gekund.

2000,-- is pure diefstal.
Laatst bewerkt: 20 mei 2016 21:54 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen houten stootrand 20 mei 2016 22:26 #737036

koko schreef :
2000,-- is pure diefstal.
2000,-- is ik heb er geen zin in, maar als het dan toch moet ...
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen houten stootrand 21 mei 2016 06:21 #737056

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6249
apae oppert stomen
dat kan ook, vroeger hebben mijn vader en ik nieuwe spantje in een vlet gezet
in een rioolpijp met een hogedrukreiniger latten gekookt, ik meen een half uurtje
eruit halen en dan in 1x in de ronding duwen
1 minuut wachten en je bent te laat
is ergens op ZF een draadje over

maar diverse dunne buigzame latten over elkaar zetten, en die verlijmen, of diverse korte stukken lijkt mij makkelijker
kan je het profiel niet wat simpeler maken, gewoon rechthoekig?
Ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen houten stootrand 21 mei 2016 09:39 #737114

Google eens op buigen en stomen van hout.
Dan vind je genoeg handleidingen bijv.:
www.af.nl/voorraad/massief/hou...hniek/buigenvanhout/
www.halfhout.nl/hout/hout-buigen-tips-tricks-2/
Er zijn ook video's van.
Maar een PVC pijp geeft problemen want daarin kun je echt niet veel verder gaan dan 50-60 graden alders wordt de pijp zacht.
Neem liever een stuk stalen pijp van een of andere oudijzer handel.

Overigens werden dat soort stootranden meestal van teak gemaakt en dan is die genoemde prijs eerder goedkoop te noemen.
Misschien gaat het dan goedkoper met Iroko wat net zo duurzaam is ( weet alleen niet of dat met stoom te buigen is) of eventueel eiken wat in ieder geval goed met stoom te buigen is en ook duurzaam is.
Ad
Laatst bewerkt: 21 mei 2016 09:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen houten stootrand 21 mei 2016 16:08 #737182

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18217
Ik denk net als Koko dat dit in Meranti prima zelf te doen is, ook zonder stomen. In teak wordt het erg duur, dus dat zou ik gezien de leeftijd an de boot niet doen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen houten stootrand 21 mei 2016 16:18 #737186

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Met Amerikaans eiken kan je met een stomen een prachtige buiging maken.
Lang geleden een houten boot gerenoveerd waar bijna alle spanten rot waren.
Dit gedaan met een plaatstalen bak met deksel en een gaspijp met 1 mm gaatjes er ingeboord.
Werkt uitstekend.
Wel snel werken anders kan je het eiken niet meer buigen
Teak mits dun genoeg gaat ook wel lukken.
Je kan het eens proberen om het koud te buigen.
Zoek eens naar hoe ze vroeger schepen bouwen.
Met de gangen werd de ene kant nat gemaakt en de andere kant werd boven een vuur gehouden en zo trekt het hout krom.
Laatst bewerkt: 21 mei 2016 18:00 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen houten stootrand 21 mei 2016 16:19 #737189

Verkijk je niet op Meranti want dat is meestal lang niet zo duruzaam als teak , Iroko of europees eiken.
Kijk maar eens hier bij duurzaamheidsklassen.
www.houtdatabase.nl/infobladen...ersus_toepassing.pdf
Vandaar dat ik Iroko noemde maar ook Robinia ( wat vaak als tuinhout wordt verkocht) en merbau zijn een betere keuze dan meranti.
Zelfs western red cedar zou wat beter zijn vandaar dat gevelbetimmeringen daar vaak in uitgevoerd worden) maar dat is waarschijnlijk te zacht voor dit doel.
Ad
Laatst bewerkt: 21 mei 2016 16:21 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen houten stootrand 21 mei 2016 16:21 #737192

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Yellow boot was mij voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen houten stootrand 21 mei 2016 16:22 #737193

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6652
Originele stootrand was meranti, volgens de TS.
En dat is aanzienlijk geodkoper dan teak. Maar zelfs met teak vind ik 2000 wel een heel stevig bedrag. De Fijnhouthandel vraagt momenteel maximaal 10.000 euro per kuub voor teak, en zoveel gaat er echt niet in dat stootrandje...

[edit]AF is gestopt met meranti vanwege de kwaliteit, en adviseert nu Sipo mahonie als alterntief (ik gebruik zelf op Apae sapeli mahonie overigens). En dat kost ongeveer 1/5 van de teak-prijs.[/edit]
Laatst bewerkt: 21 mei 2016 16:29 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen houten stootrand 21 mei 2016 16:51 #737200

Iroko(=kambala) is ook ongeveer 20% van de prijs van teak en bijna even duurzaam en wordt bijv. ook op i.p.v. teakdekken gebruikt.
Ook qua kleur lijkt het wel op teak.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen houten stootrand 21 mei 2016 18:21 #737223

Mahonie profiel buig je er echt zo op.

een stuk van 1.5 m dat buigt niet echt lekker, maar 7 meter is echt een eitje.

Op mijn pion ook moeten doen voor het houten dek, paar spanbandjes, en GEEN haast hebben, en dat is misschien het belangrijkste :woohoo:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen houten stootrand 21 mei 2016 19:00 #737233

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3457
Jeroen-pion schreef :
Mahonie profiel buig je er echt zo op.

een stuk van 1.5 m dat buigt niet echt lekker, maar 7 meter is echt een eitje.
Maar de spanning in je hout blijft wel hetzelfde.

Op mijn pion ook moeten doen voor het houten dek, paar spanbandjes, en GEEN haast hebben, en dat is misschien het belangrijkste :woohoo:
Wat heeft het buigen van een lat met haast te maken?

Mordice, is het schetsje (eerste foto bijlage) precies zoals de aansluiting romp/dek is uitgevoerd of zit er aan de romp nog een flens waarop het dek is vast gekit (of gelijmd)?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen houten stootrand 21 mei 2016 20:13 #737261

zeekraal schreef :
Jeroen-pion schreef :
Mahonie profiel buig je er echt zo op.

een stuk van 1.5 m dat buigt niet echt lekker, maar 7 meter is echt een eitje.
Maar de spanning in je hout blijft wel hetzelfde.

Op mijn pion ook moeten doen voor het houten dek, paar spanbandjes, en GEEN haast hebben, en dat is misschien het belangrijkste :woohoo:
Wat heeft het buigen van een lat met haast te maken?

Probeer het maar eens even snel, spreek ik je daarna wel weer :laugh: ;)

Heb denk ik bij mijn Pion al heel wat hout gebogen, en kan je melden, hout houd niet van geweld, dan heeft het de eigenschap om te breken.

Maar ja na 40m2 dek plaat buigen en uhm 18 meter mahonie buigen klets je maar wat :P
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen houten stootrand 22 mei 2016 08:07 #737341

Het is toch echt wel logisch dat je met de hand een lange lat makkelijker kunt buigen dan een korte met dezelfde straal.
De kracht op het hout is uiteraard hetzelfde maar de kracht die je zelf daarvoor moet uitoefenen aan het eind van de lat is uiteraard bij een lange lat een stuk minder vanwege de veel grotere hefboom.Daarom boe je bij een lange lat ook oppassen want je oefent al snel teveel kracht uit waardoor de lat zal breken. Bij een korte zal dat niet zo gauw optreden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen houten stootrand 22 mei 2016 14:04 #737480

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3457
Yellow Boat schreef :
Het is toch echt wel logisch dat je met de hand een lange lat makkelijker kunt buigen dan een korte met dezelfde straal.
Beweer ik dan ergens dat dat niet zo is?
De kracht op het hout is uiteraard hetzelfde.........
Precies, en dat schreef ik ook (ik neem aan dat je bedoeld dat het voor de spanning in het hout tpv de kromming geen verschil maakt)
Daarom boe je bij een lange lat ook oppassen want je oefent al snel teveel kracht uit waardoor de lat zal breken. Bij een korte zal dat niet zo gauw optreden.
Als een korte lat bij een bepaalde kromming breekt zal die ook breken als je die zelfde kromming er in trekt als de lat veel langer is.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl