dag Mathijs,
Wat leuk dat je een echte houten Pampus hebt aangeschaft!
Ik schrijf onderstaand verhaal op basis van mijn 33-jarige ervaring als scheepstimmerman/scheepsrestaurateur.
Als ik naar je foto's kijk, dan zie ik een volstrekt normaal verschijnsel: nadat de boot is dichtgemaakt door breeuwen en/of kitten en/of stopverf smeren en/of plamuren, is het hout uitgezet toen de boot te water ging.
Zo is de inhoud van de naad naar buiten geperst. Geeft niks, dat is normaal.
Dat er stukken verf afgevallen zijn, kan twee oorzaken hebben: 1. het was hard materiaal zoals plamuur, dat de beweging van de ondergrond niet kon volgen. Dan kan het geen kwaad dat het er afgevallen is, want het is tamelijk zinloos om een naad in een houten boot te plamuren. 2. Er was geen hechting tussen de verf/antifauling en de ondergrond, bijvoorbeeld doordat er stopverf in de naden was geprakt. Stopverf is op lijnoliebasis, en daar hechten veel moderne smeersels niet op. Ook dat is geen probleem, want waar lijnolie zit daar rot het niet.
Ik begrijp dat je de romp gladder wilt maken.
Hoe zou ik het aanpakken? Met een bosje vlijmscherpe(!) driehoeksschrappers alles schrapen. Dat is een leuk klusje, kost een uurtje. Dan is het hout mooi kaal. Even heel licht naschuren met een schuurblokje en papier K80, of met een excentermachientje met K60/80. Niet te zwaar schuren!!!want daar wordt je moe van en de boot lelijk.
Kijk kritisch naar de naden. Afhankelijk van de naadvorm en -constructie zal er misschien wat gebreeuwd moeten worden, of met stopverf gevuld, of eventueel gekit. (Nooit siliconenkit!)
Als er serieuze deuken, butsen of beschadigingen zijn, probeer dat dan op te lossen met nieuw hout, eventueel halfhoutjes. Plamuren is vrij zinloos, want te hard.
Er is al heel wat over gediscussieerd, maar mijn mening is: gebruik geen epoxy op een bestaande boot.
Nadat het hout en de naden zijn voorbehandeld, kan er een coating overheen. Als je boot vaak uit het water gaat, is antifauling niet echt nodig.
Wat je er ook opsmeert: gebruik geen harde producten. Ik zou zelf kiezen voor een product op chloor-rubberbasis, want flexibel en erg gemakkelijk in onderhoud.
Je hoeft niet bang te zijn voor rotterij van onderen af, want hout dat onder water zit rot niet.
Zorg wel voor goede ventilatie aan de binnenkant. Leg, na het zeilen, de buikdenning open.
Sterkte, en veel plezier met je prachtige boot!
Wim.