Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: jumbo mahonie =door en door rood?

jumbo mahonie =door en door rood? 22 dec 2005 21:54 #6962

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 569
Ik heb nu van verschillende kanten verschillende verhalen gehoord over het bekende jumbo mahonie garant multiplex.

Op de stickers staat mahonie door en door rood .

Ene bron zegt de plaat is van door en mahonie ( en dus ook rood) andere bronnen zeggen de dekfineren zijn mahonie en de kernfineren zijn van een andere houtsoort met ook een rode kleur.

Wie weet hoe het zit en wie weet misschien waar die Jumbo multiplex vandaan komt? ( Niet waar je het kunt kopen maar door wie het geproduceerd wordt)

Ik heb ook het idee dat de platen Jumbo die ik vroeger heb gekocht minder gebrekjes vertoonden dan degene die ik recent na lang zoeken uit de stapel heb gekozen.

Duncan

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: jumbo mahonie =door en door rood? 22 dec 2005 23:56 #6963

beste Duncan,

"door en door rood" geld m.i. alleen voor de buitenkant!! 50% minder vet, ze hebben de helft van de eerdere inhoud in een kleiner potje gestopt. Ik weet het niet zeker maar als je het wel zeker wilt weten dan moet je een klein plankje (restmateriaal) gaan slopen en laagje voor laagje afpellen. 10 tegen 1 dat je dan occume tegenkomt.
Ik heb in Woodenboat (een amerikaans houtenbotentijdschrift) een artikel gelezen dat gaat over multiplex. En deze amerikanen hebben er verstand van!! al is dit niet altijd het geval. Het blijkt dat er diverse gradaties multiplex bestaan waar de consument geen weet van heeft.
Superkwaliteit = flawless, dus zonder noesten en reparatiestukken, ook in de binnenlagen. Je kunt je voorstellen dat dat serieus duur is. Hoe goedkoper het spul wordt, hoe meer er mee gerotzooit is, reparaties aan de binnenkant (inzetstukjes) waar noesten gezeten hebben. Aan de onderkant van de markt zit het allergoedkoopste spul, met zelfs reparatiestukken aan de buitenkant. Watervast verlijmd geldt dan alleen voor de gebruikte lijm, die is watervast, het hout hoeft dat niet te zijn.
Nu is de hamvraag wat je moet gebruiken voor je boot. Dit hangt grotendeels af van de plek en wat voor afwerking je denkt te gebruiken.
In pricipe kun je een boot bouwen van krantenpapier, zolang je deze maar doordrenkt van epoxy o.i.d.
Waar Jumbo vandaan komt weet ik niet maar je zou kunnen proberen om de leverancier te achterhalen via de bouwmarkt, groothandel, fabriek. Als je lang genoeg zeurt krijg je vanzelf de info waar je om vraagt.
Succes, Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: jumbo mahonie =door en door rood? 24 dec 2005 18:02 #6969

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Jumbo komt bij mijn weten uit Frankrijk en is een voortzetting van het Picus product dat tot in de 70er jaren in Eindhoven werd gemaakt en dat voor erg veel schepen in die tijd werd gebruikt ipv het veel duurdere hechthout. Volgens mijn houthandel is Jumbo net zo goed als hechthout alleen suprahecht is van een nog hogere kwaliteit en dat heeft te maken met de inwendige reparaties. In pricipe is het meeste multiplex voor de jachtbouw opgebouwd uit ocumee, wat een soort mahonie is. Mahonie-hechthout bevat meestal alleen de buitenste lagen van echt mahonie en de rest is ocumee. Volgens mij is ook suprahecht niet door en door mahonie, maar dat weet ik niet zeker. Zuid-Amerikaans mahonie is een erg schaars product geworden dank zei meneer Bruinzeel. Op zich is er niets mis met ocumee daar het ongeveer gelijke eigenschappen heeft als mahonie. De beroemde 12m2 sharpie werden er van gebouwd.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: jumbo mahonie =door en door rood? 25 dec 2005 23:05 #6971

Een correctie op het antwoord van Pieter en wat diverse wetenswaardigheden:

Voor zover ik weet zijn de termen 'hechthout' en 'suprahecht' handelsmerken van Bruynzeel waarmee ze hun 'multiplex' aanduiden. Hechthout is opgebouwd uit fineerlagen ocoumee, Suprahecht uit lagen mahonie. Ocoumee en mahonie zijn beslist twee verschillende houtsoorten, ocoumee is een stuk zachter en lichter dan mahonie. Bruynzeel beweerde dat haar suprahecht platen waren samengesteld uit Regina mahonie, maar volgens de kenners bij de Amsterdamse fijnhouthandel bestaat er geen mahonie-soort die 'Regina' heet, ik vermoed dus een Bruynzeel geheimpje.

Behalve de inwendige reparaties is ook de structuur (grof/fijn) van de tussenliggende lagen bepalend voor de kwaliteit en dus prijs. Bovendien gebruikte Bruynzeel verschillende kwaliteit toplagen, hogere kwaliteit had een dichtere structuur toplaag met mooie vlam. Van belang voor de blanke delen.

De manier waarop je een boom steekt of schilt is (mede)bepalend voor de structuur en kwaliteit van het fineer dat je overhoudt. Dat zie je ook terug in het multiplex dat je overhoudt en de verschillende kwaliteiten multiplex die ervan zouden kunnen komen.

Bruynzeel beweert overigens dat ze in watervast verlijmd multiplex dampdichte lijm gebruikt, dit betekent dat de penetratie van lak/epoxy nooit dieper is dan de bovenste fineerlaag! Dit verklaart ook waarom houtrot -veroorzaakt door een beschadiging van het vlak- zich niet uitbreidt naar dieperliggende lagen, vooropgesteld dat de lijmlaag intact.

Marcel - kwartton 'Tristan'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: jumbo mahonie =door en door rood? 27 dec 2005 10:14 #6975

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 569
Bedankt voor alle reacties.

Ik heb nu op een site gezien dat er twee kwaliteiten
Jumbo mahonie multiplex zijn:
Jumbo mahonie garant en Jumbo Marineply.
Het laatste is door en door mahonie ipv door en door rood.

Ik ben heel benieuwd wat het kost en hoe het eruit ziet.

Duncan

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.215 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl