beste Duncan,
"door en door rood" geld m.i. alleen voor de buitenkant!! 50% minder vet, ze hebben de helft van de eerdere inhoud in een kleiner potje gestopt. Ik weet het niet zeker maar als je het wel zeker wilt weten dan moet je een klein plankje (restmateriaal) gaan slopen en laagje voor laagje afpellen. 10 tegen 1 dat je dan occume tegenkomt.
Ik heb in Woodenboat (een amerikaans houtenbotentijdschrift) een artikel gelezen dat gaat over multiplex. En deze amerikanen hebben er verstand van!! al is dit niet altijd het geval. Het blijkt dat er diverse gradaties multiplex bestaan waar de consument geen weet van heeft.
Superkwaliteit = flawless, dus zonder noesten en reparatiestukken, ook in de binnenlagen. Je kunt je voorstellen dat dat serieus duur is. Hoe goedkoper het spul wordt, hoe meer er mee gerotzooit is, reparaties aan de binnenkant (inzetstukjes) waar noesten gezeten hebben. Aan de onderkant van de markt zit het allergoedkoopste spul, met zelfs reparatiestukken aan de buitenkant. Watervast verlijmd geldt dan alleen voor de gebruikte lijm, die is watervast, het hout hoeft dat niet te zijn.
Nu is de hamvraag wat je moet gebruiken voor je boot. Dit hangt grotendeels af van de plek en wat voor afwerking je denkt te gebruiken.
In pricipe kun je een boot bouwen van krantenpapier, zolang je deze maar doordrenkt van epoxy o.i.d.
Waar Jumbo vandaan komt weet ik niet maar je zou kunnen proberen om de leverancier te achterhalen via de bouwmarkt, groothandel, fabriek. Als je lang genoeg zeurt krijg je vanzelf de info waar je om vraagt.
Succes, Hedzer