Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: nordson

nordson 10 juli 2009 19:49 #79360

  • nordson
  • nordson's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
besten,

Ik ben hier nieuw en om maar meteen met de deur in huis te vallen. Ik ben ook een vreemde eend in de bijt. Zonder gelijk geblockt te worden hoop ik dat jullie me toch op weg kunnen helpen.

www.flickr.com/photos/39137435...6554/in/photostream/

Misschien helpt het als ik zeg dat vroeger veel gezeild heb:-)

Anyway. WIj hebben een Nordson jaren 60 motorboot. Deze is helemaal van hout en een lust voor het oog. Echter linksachter begint deze zwart te worden. De reden hiervan is, HOUTROT! Nou wil ik het zelf repareren.

Door met een klein cirkelzaagje (dremel ofzo) het rotte hout los te zagen en het er met een beiteltje van de onderlaag te tikken. Daarna nieuwe mahoniehouten plankjes erin en dan vernissen.

Klinkt makkelijker dan het zal zijn maar is het mogelijk??? Ik ben redelijk technisch maar dit is echt nieuw voor me!!
x
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nordson 10 juli 2009 20:13 #79366

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
Dat klinkt gemakkelijk, maar is het niet.

Overigens: Welkom hier.
Als je belooft met je speedboot nooit zeilers te pesten wordt je waarschijnlijk ook niet geblokt.
Elders op dit forum zijn diverse restauratieprojecten te volgen.
Praat verder eens met Polyservice in Amsterdam omdat deze operatie niet zonder het gebruik van epoxy is aan te bevelen. Zij weten daar alles van.
Anders koop je hun werkboek.
Veel succes met je vragen en de restauratie.

Groet,
Rakadam
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nordson 10 juli 2009 20:19 #79368

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Je kunt op een nette wijze een langwerpig deel uit de romp halen en een nieuw mahonie (neem wel de juiste mahonie, de Swietenia) deel inlijmen, dan in de vorm schaven/schuren etc. 't is goed te doen maar kost tijd en moeite zoals rakadam al zegt.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nordson 10 juli 2009 21:56 #79378

  • nordson
  • nordson's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
nee ik pest watersporters nooit. Tenzij er een leuk meisje in de boot lijkt te zitten. Dan wil ik wel eens wat dichter bij komen:-)

anyway. Dank voor jullie antwoorden. Nog een vraagje. Is houtrot stopper iets? Kleurt dat het hout? Want dan ga ik het morgen even kaal schuren, smeer ik het vol en vernis ik het weer. Dan is kan ik even verder. Of is dat alleenhandig bij dekkende verven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nordson 11 juli 2009 08:29 #79395

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Is houtrot stopper iets? Kleurt dat het hout?
Dan moet je wel al het aangetaste hout weghalen tot je bij het gezonde hout bent, er mag geen rottigheid achterblijven.

Of het zo fraai is moet je zelf bepalen, misschien kun je de boel 'houten' maar er gaat uiteindelijk niets boven een mooi gelakt stukje echt hout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nordson 11 juli 2009 09:45 #79400

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5200
kun je er geen stuk uitfrezen? en dan een nieuw stuk er in lijmen. De epoxy van polyestershoppen.nl is hier ook prima voor ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nordson 11 juli 2009 10:09 #79401

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Je kunt niet goed zien of het gangenbouw of dat het cold-moulded ply is.
Als het even kan op de gang uitfrezen, zoals Susho hierboven zegt en ik al in een eerder atnwoord en dan daarna een nieuw stuk mahonie inlijmen, in model schaven, schuren en aflakken.
Zodra je met houtrotvuller en dat soort materialen gaat werken breng je maar tijdelijke reparaties aan die je boot ook niet zullen verfraaien.

Er zijn hier zeilers op het forum die op pijnlijk nauwkeurige wijze hun houten schepen restaureren c.q. in de vaart houden - zie projecten.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nordson 02 sept 2009 17:40 #86654

Hallo

Ik ben zelf ook bezig met een nordson Nereid op te knappen. Bij mij moet zelfs het hele onderwaterschip en gedeelte van de zijkant vervangen worden (en niet te spreken van het dek en interieur) 8O . Ik heb zelf ook weinig ervaring met boten maar al doende leert men! Ik ben nu op het punt gekomen dat het slechte hout verwijderd moet worden. Ik wil dit doen door de boot over de lengte door te zagen.

De bouwwijze is karveelbouw(zelfde als gangenbouw?). Ik ben er nog niet uit of het ook hol en bol gefreesde latten zijn maar daar kom ik vanzelf achter.
Als je plaatselijk gaat vervangen let er dan wel goed op dat je verspringt met je naden en goede lassen maakt. Bij mij is er ooit een vierkant stuk vervangen en dat ziet er niet uit.

Suc6
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nordson 02 sept 2009 18:12 #86657

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
Ik ben nu op het punt gekomen dat het slechte hout verwijderd moet worden. Ik wil dit doen door de boot over de lengte door te zagen.

Nu heb ik geen ervaring met het renoveren van houten boten, maar over de lengte doorzagen komt mij toch voor als goede manier om alle stijfheid in de boot naar z'n grootje te helpen.

Heb je die stijfheid gewoon niet nodig in een motorboot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nordson 02 sept 2009 18:57 #86667

er moet een groot gedeelte van de romp vernieuwd worden van voor naar achter. Het lijkt mij lastig vernieuwen als de oude romp er nog zit :? .
Doordat het karveelbouw is, zijn het allemaal latten over de volle lengte die later de stijfheid weer terug brengt. (een beetje als een 16m2 die ook uit latten bestaat) www.zeilersforum.nl/forum/viewtopic.php?t=6312

Grt Roderik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nordson 03 sept 2009 06:03 #86724

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Controleer eerste eens of de boot op spanten of op mallen is gebouwd en hoe het met steven- en kielbalken zit voordat je de zaag erin zet. Gezien de omvang van het geheel zal je het stap voor stap moeten doen en het project opdelen in stukken die te overzien zijn. Begin met de zijkant, dan het onderwaterdeel en vervolgens het dek. Op die manier blijft er altijd een deel staan en houdt de boot iig zijn vorm. Als je alles ineens doet en dan ook nog gaat zagen loop je het risico dat het eindresultaat een kromme boot is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nordson 03 sept 2009 18:37 #86924

Hallo,

Ik was niet van plan alles ineens te doen, mijn planning is dit:

Het is iig een op mallen gebouwd schip waarbij de spanten niet doorlopen.
Eerst wil ik naast de spanten naar buiten boren zodat ik weet waar die zitten.Dan tussen de spanten alles wegzagen/frezen.Naast de spanten maak ik mallen van bak- naar stuurboord die ik vastzet zodat de rest vd bodem incl spanten verwijderd kunnen worden.Nu heb ik de oorspronkelijke vorm nog steeds als mal erin staan. Hier maak ik dan een nieuwe spiegel, kiel en steven over en nieuwe spanten.Daarna kan de romp opnieuw worden opgebouwd vanaf de zijkanten naar binnen.
Na dit alles ga ik verder met het dek en het interieur. Ik wil dit alles lijmen met epoxy.

hier een foto toen ik hem net had gekocht:



het zwarte gedeelte moet worden vervangen


ps
ik zal een eigen thread aanmaken zodat ik deze niet vervuil :)

grt Roderik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl