Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Scheuren in epoxy/carbon en laklaag houten opbouw

Scheuren in epoxy/carbon en laklaag houten opbouw 02 sept 2009 23:22 #86720

Sinds afgelopen winter ben ik eigenaar van een mooie polyester s-spant uit 1974, een Trintella 1a uit Engeland.

De vorige eigenaar is jarenlang bezig geweest de boot op te knappen en uit te rusten voor een wereldreis, maar besloot op vrijwel het laatste moment toch niet met deze boot te vertrekken. Dus dat ga ik dan maar wel doen... :D Ben druk bezig met voorbereidingen en uitrusting, maar omdat het mijn eerste boot is weet ik nog weinig over onderhoud en reparaties. Daarom hoop ik hier nuttige tips en adviezen te krijgen om me verder te helpen de North Wind (en mezelf) klaar te krijgen voor vertrek!

Graag leg ik jullie een probleem met de opbouw voor:

Één of twee jaar geleden is het gehele schip – romp, dek en opbouw - in roomwitte De Ijssel Double Coat gezet door de laatste eigenaar. De lak zit er overal superstrak op, behalve op de houten opbouw. Op de kopse kanten van het hardhouten garagedak laat de lak los. Hout zal wel te vettig zijn… Niet mooi, maar kan er prima mee leven en kan volgens mij geen kwaad voor het hout als het kwaliteits hardhout is?
De voorkant van de opbouw echter vertoont vele diepe scheuren die er deze winter en voorjaar ingesprongen zijn. Niet alleen in de lak, maar ook in de onderliggende epoxy/carbon laag (die eveneens door de laatste eigenaar is opgezet). Sommige scheuren zijn enkele decimeters lang, lopen voornamelijk horizontaal, centreren zich op de voorkant en net ‘de hoek om’. De epoxy/carbon laag is volledig gebarsten, want binnen heb ik lekkage in de voorpiek.

Behalve scheuren in de verticale zijden van de opbouw (voor) zijn ook twee hardglazen ruitjes gebarsten. De opbouw is dus flink aan het werk. Wellicht door de volgende oorzaken:
- Het schip heeft de afgelopen 10-15 jaar geen water gezien. Altijd in de achtertuin gestaan en de laatste 1 a 2 jaar in een verwarmde loods. Is in december plotseling het koude water in gegaan.
- Er is een nieuwe mastvoet geplaatst op de opbouw met andere afmetingen dan de vorige. Wel rust de voet aan weerszijden op de schotten binnen.

Ik heb het idee dat de opbouw ondertussen redelijk tot rust gekomen is, er lijken geen bartsten meer bij te komen. Ik denk dat ik het wel aandurf de boel op te knappen, zónder dat er wat hoeft te gebeuren aan de oorzaak van de scheuren. Op hoop van zegen…

Hoe pak ik dit aan? Helemaal kaal? Alleen rond de scheuren ‘lappen’? En hoe en met welke materialen ga ik te werk? Hoe krijg ik het hout (platen) volledig droog om geen vocht in te sluiten? Bij voorkeur laat ik de boot deze winter in het water en het liefst investeer ik er zo min mogelijk geld en tijd in, maar wat moet dat moet. Zou het niet erg vinden er cosmetisch gezien iets op in te leveren als dat veel geld en tijd bespaart. Zolang het hout maar niet rot en het binnen droog blijft…

Hoop dat iemand goede suggesties heeft!

Met hartelijke groet,

Shelley
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheuren in epoxy/carbon en laklaag houten opbouw 03 sept 2009 06:55 #86734

Klinkt mij in de oren dat je kritisch moet kijken naar de mastondersteuning. Hardglazen ruitjes springen niet zomaar! Metname de ondersteuning op de spanten. Het lijkt mij als gevolg van compressie van het kajuitdak dat je ramen springen. Kracht afleiding naar de rompmoet goed geregeld zijn. Zeker wanneerje de bootklaar wilmaken voor de wereldomzeiling.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheuren in epoxy/carbon en laklaag houten opbouw 03 sept 2009 13:41 #86836

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6652
Vooraf gesteld dat ik niet houd van de combinatie van bestaand hout en epoxy en daardoor misschien extreem negatief ben...
Het lijkt erop dat je de reden gaat ontdekken waarom: die scheuren en gaten in de epoxy kunnen namelijk juist enorm veel kwaad! Doordat de epoxy nooit verder dan enkele fracties van millimeters in het hout doordringt, heb je eronder onbeschermd hout. Zolang de epoxylaag intact is gaat dat goed, zodra daar een gaatje in valt ontstaan er problemen. Dat gaatje laat namelijk vocht in het hout dringen, dat onder de epoxy kurkdroog is, zich dus met graagte volzuigt, en vervolgens door diezelfde epoxy geen kans ziet dat vocht te reguleren. Gevolg: een heerlijk broeinest voor houtrot.
Je hebt een reele kans dat na enkele jaren een mooi epoxylaagje met daaronder turfmolm over is, hoe goed resistent het mahonie ooit ook was.

Ben je plassenzeiler, dan kan je het risico wel nemen, en reparaties gaandeweg doen. Ben je werkelijk van plan de wereld rond te gaan, dan doe je er verstandig aan de hele opbouw te laten vervangen door volhout, en dat met iets ademends zoals houtolie te beschermen.
Verder ben ik het met Hans eens dat gesprongen ruitjes niet snel aan werkend hout te danken zijn, en je terdege naar de mastconstructie moet kijken. En voor een wereldomzeiling ook naar de degelijkheid van die ramen op zich...

Voor advies over de opbouw en kajuitdak kan je overigens prima bij De IJssel terecht, als hun producten zijn gebruikt. Zorg dan wel dat je precies chterheelt wat er eigenlijk gebruikt is: carbon lijkt me namelijk neit te passen in het plaatje. Ik vermoed dat je doelt op een epoxy met glasweefsel-versteviging op een mahonie opbouw, afgewerkt met DD-lak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheuren in epoxy/carbon en laklaag houten opbouw 03 sept 2009 20:19 #86957

Hans en Apae, bedankt voor jullie reacties. De opbouw volledig vervangen is voor mij geen optie, maar dat ik het probleem inclusief de oorzaak grondig moet aanpakken is me duidelijk. Kaalhalen, drogen en opnieuw behandelen lijkt me een betere optie. Maar tot in hoeverre zuigt het hout zich vol water? Is het voldoende de barsten flink open te krabben en te vullen (waarmee), of moet alles kaal omdat water door het hout zuigt naar verre plekken? Zijn er nog andere materialen die ik op de opbouw zou kunnen toepassen om vocht buiten te sluiten, behalve epoxy?

Het betreft overigens daadwerkelijk een epoxy/carbon laag en niet glasvezel. Kon de vorige eigenaar goedkoop aan komen...

Ik ben volledig een leek op het gebied van hout, dus heb flink wat vragen;
Hoe haal ik het hout het makkelijkst kaal?
Hoe lang moet hout drogen voordat het weer opgesloten kan worden?
Moet dit binnen, of is buiten ook haalbaar?
Zijn er manieren om het droogproces te versnellen?

Wat betreft de oorzaak van het probleem:
De mastvoet steunt aan beide uiteinden af op twee hele degelijke schotten die op hun beurt volledig op de romp steunen. Ik kan mij zo voorstellen dat een nieuwe mastvoet met andere afmetingen hoe dan ook een nieuwe krachtenverdeling betekent. Helemaal als de mast zeker al tien jaar niet op de boot heeft gestaan. Maar betekent een andere krachtenverdeling op de opbouw per definitie een slechte verdeling? Ok, m'n epoxy en raampjes hebben eraan moeten geloven, maar die geven dan ook niets mee. Hout wel enigszins... Sinds een paar maanden lijkt alles gestabiliseerd. Denk ik er echt te licht over als ik er vanuit ga dat het verder wel goed zit met die opbouw?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheuren in epoxy/carbon en laklaag houten opbouw 04 sept 2009 07:09 #87014

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Als ik dit zo lees denk ik dat de opbouw opgeknapt is zonder de druk van de mast. Als je vervolgens de mast erop zet wil de opbouw wat inveren waardoor de epoxy/carbon laag is gaan scheuren....

De oplossing is denk ik erg tijds-, en arbeidsintensief! Gewoon helemaal opnieuw doen en nu goed! Hoe precies, daar zijn genoeg andere forummers voor.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheuren in epoxy/carbon en laklaag houten opbouw 07 sept 2009 22:07 #87808

Globe_Trotti, je zou heel goed gelijk kunnen hebben met je theorie... Mag ik nog vragen naar de reden dat je zegt dat de oplossing is alles helemaal opnieuw te doen? Waarom is het volgens jou geen (goede) optie de scheuren in de epoxy dicht te smeren met een (flexibele) vuller?

Ik kan overigens op dit forum geen info vinden over vocht in hout (het zal er vast wel in staan, maar zoek denk ik verkeerd): Als ik het hout van buiten weer af zou dichten met epoxy of iets soortgelijks, maar het binnen alleen behandeld is met normale lak, ademt het dan nog goed genoeg om van binnenuit te drogen? Iemand nog andere tips & trucks of suggesties wat betreft mijn probleem met de opbouw of het droog krijgen van hout?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheuren in epoxy/carbon en laklaag houten opbouw 07 sept 2009 22:22 #87812

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Een flexibele filler is ook geen oplossing. Die kan je niet meer aflakken. Je zult de epoxy/carbonlaag moeten verwijderen.
Dat deze laag is gaan scheuren betekent dat er extreme spanningen in het materiaal zijn ontstaan na het aanbrengen.
Een mast zonder ondersteuning op de kiel werkt. Voor lichte en kleine boten kan het wel, maar voor een beetje volwassen jacht is het een slecht idee, tenzij het stalen schotten zijn.
Kom's met wat foto's die zeggen meer dan al die omschrijvingen.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheuren in epoxy/carbon en laklaag houten opbouw 07 sept 2009 22:31 #87815

Dankje Lannes, ik zal morgen proberen e.e.a. op camera vast te leggen en online te zetten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheuren in epoxy/carbon en laklaag houten opbouw 07 sept 2009 22:54 #87821

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Hier nog een stem voor het verwijderen van de kapotte epoxy/carbon laag, op z'n minst ruim rond de plekken waar het is gaan scheuren.

In het water leggen mag voor de opbouw geen verschil maken, ook niet in december. Wellicht hoort deze opbouw wat te 'werken' en is ie daardoor ongeschikt voor een epoxy afwerking die niet meegeeft, In een minder rooskleurig geval is er constructief wat aan de hand.

Dat de ruiten barsten is ook wel vreemd - dan 'werkt' er toch meer dan normaal. Lijkt me moeilijk toe te schrijven aan de epoxy/carbon laag. Ik zou eens een kenner langs vragen, want van een afstand is het sowieso lastig oordelen. Bestaan er Trintella owner's clubs om je vragen over de dekconstructie neer te leggen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheuren in epoxy/carbon en laklaag houten opbouw 15 sept 2009 20:15 #89435

Er zouden hieronder 5 foto's te zien moeten zijn, maar geloof niet dat het gelukt is ze allemaal zichtbaar te krijgen?


Hallo allemaal,
Het heeft wegens overwerk (werken in de botenbranche kent z'n nadelen: aan het werk zijn als anderen zeilen...) even geduurd voordat het gelukt is foto's van de barsten up te loaden, maar hierbij wat plaatjes.

Kajuitopbouw voorzijde, bakboord:



Voorzijde kajuitopbouw. Één lange scheur is zichtbaar, de rest zit onder (wit) dukttape (tegen het inwateren en vooral.. het lekken binnen):



De (nieuwe) mastvoet:



Uiteinden van de mastvoet zitten exact boven de schotten binnen. Voet zit gebout door het hout bij de pijlen:





Ik hoop hiermee mijn verhaal wat verduidelijkt te hebben, en zinnige meningen en suggesties van jullie te mogen horen wat betreft het probleem! Iedere suggestie is heel erg welkom. Alvast heel hartelijk dank[/img]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheuren in epoxy/carbon en laklaag houten opbouw 17 sept 2009 16:07 #89689

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6652
Helaas zijn de eerste drie foto's, die inzicht in de scheuren zouden moeten geven, niet zichtbaar. Daar is iets fout gegaan met uploaden?
Op de vierde foto lijkt het me wel, dat het schot wat erg licht is geconstrueerd (met name in eht midden) om de mast voldoende te ondersteunen, tenzij er nog een (stalen) plaat in het dak verwerkt zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheuren in epoxy/carbon en laklaag houten opbouw 17 sept 2009 19:00 #89734

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Er is niets fout gegaan met uploaden, maar waarom de foto's niet zichtbaar zijn weet ik ook niet... Rechtsklik op het ontbrekende plaatje, plaatje los in een browservenster openen werkt gewoon en als je daarna een refresh doet van deze pagina doet ie het ineens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheuren in epoxy/carbon en laklaag houten opbouw 18 sept 2009 14:15 #89834

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6652
Helaas, dat werkt niet hier op het werk: rechtsklik levert me geen link op, alleen een menu met "afbeelding tonen" die het vervolgens niet doet...
Waarschijnlijk een geintje van IE6 ofzo...

*edit: thuis helaas ook niet zichtbaar :(

Ik heb de thread even herlezen, en heb nog twee vraagjes:
1. Je geeft aan dat er onder de scheuren een plaatmateriaal kajuitdak zit, dat lekt. Heb je geprobeerd of het hout zacht is onder de scheuren? Prikken met een priem of kleine schroevedraaier in de scheur.
2. Je komt uit Naarden: ligt de boot daar in de buurt? Dan kan ik ook een keer komen kijken als je wilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheuren in epoxy/carbon en laklaag houten opbouw 22 sept 2009 20:51 #90446

Ik heb nu eens geprobeerd foto's te uploaden via Flickr. Zijn ze zo wel zichtbaar? En zijn ze helemaal scherp of wat wazig (zoals op mijn eigen beeldscherm)?

Hier de URL naar de Flickr photostream: www.flickr.com/photos/42806429@N07/

Barst bb voor:



Voorzijde opbouw:



De nieuwe mastvoet:



Hoek bb voor:



Mastvoet zit met 2x2 bouten door hout bij pijlen:



Apae, het hout lijkt ok te zijn achter de scheuren. En inderdaad, de boot ligt vlakbij, nl. in Jachthaven Naarden. Woon je (of ligt je boot) in de buurt? Want zou het erg waarderen als je een keertje langs wilt komen om te kijken, ben benieuwd naar je mening.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheuren in epoxy/carbon en laklaag houten opbouw 22 sept 2009 21:36 #90458

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Plaatjes gefixt. Zit je achter een of andere proxy of zo? De links naar de plaatjes klopten niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheuren in epoxy/carbon en laklaag houten opbouw 23 sept 2009 07:54 #90482

zonder je bang te willen maken of aan te willen zetten een vergelijkbaar zware constructie te laten bouwen...
kijk eens in onderstaand topic over de hurley...

www.zeilersforum.nl/forum/view...ghlight=mastvoet+dek


De mast voet op het dek is 1 ding, de afsteuning onderdeks is cruciaal en met name de krachtafleiding naar de kiel...
Ik heb een rechte paal,
bij de hurly hebben ze een mooie A constructie gemaakt zodat je deurtje vrijblijft..
Het schot bij de trintella is errug dun.. houdt weinig.
Wanneer je er een balk onder wil brengen: een dikke staalplaat is niet genoeg.. een koker of U profiel veel beter.

Op zee, maar ooo in een storm in zeeland of op ijsselmeer is het fijn wanneer je geen zorgen hoeft te maken over de mast en de verstaging..

Daarnaast leidt een verende mastvoet er toe dat je nooit veel spanning op je verstaging zal kunnen zetten omdat je dan enkel de mast omlaag drukt...

Ik ben benieuwd naar je analyse... en oplossing

Hans
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheuren in epoxy/carbon en laklaag houten opbouw 23 sept 2009 22:29 #90638

Dankje Dennis voor het fixen van de plaatjes. Wellicht dat het feit dat ik niet weet wat een proxy is er iets mee te maken heeft dat het niet lukte de foto's zichtbaar te krijgen?? ;-)

Ik geloof dat het inderdaad geen kwaad kan heel kritisch naar de mastondersteuning te kijken, Hans. Ik ga eens verder zoeken op dit forum over wat daar nog meer over geschreven is en zal eens op Trintella sites gaan zoeken. Bij lange zeereizen moet zoiets hoe dan ook in orde zijn...
Ik zal je/jullie op de hoogte houden van de vorderingen en beslissingen!

Naast het eventueel verstevigen van de ondersteuning; Iemand nog suggesties wat betreft het repareren van de opbouw? Ik kom niet bepaald om in tijd en geld (wil zsm vertrekken), dus ik overweeg toch echt serieus slechts het deel rond de barsten kaal te halen en als het hout eronder nog ok is het te behandelen met iets anders. Nog tips van materialen die hier goed geschikt voor zouden kunnen zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl