Sinds afgelopen winter ben ik eigenaar van een mooie polyester s-spant uit 1974, een Trintella 1a uit Engeland.
De vorige eigenaar is jarenlang bezig geweest de boot op te knappen en uit te rusten voor een wereldreis, maar besloot op vrijwel het laatste moment toch niet met deze boot te vertrekken. Dus dat ga ik dan maar wel doen...
Ben druk bezig met voorbereidingen en uitrusting, maar omdat het mijn eerste boot is weet ik nog weinig over onderhoud en reparaties. Daarom hoop ik hier nuttige tips en adviezen te krijgen om me verder te helpen de North Wind (en mezelf) klaar te krijgen voor vertrek!
Graag leg ik jullie een probleem met de opbouw voor:
Één of twee jaar geleden is het gehele schip – romp, dek en opbouw - in roomwitte De Ijssel Double Coat gezet door de laatste eigenaar. De lak zit er overal superstrak op, behalve op de houten opbouw. Op de kopse kanten van het hardhouten garagedak laat de lak los. Hout zal wel te vettig zijn… Niet mooi, maar kan er prima mee leven en kan volgens mij geen kwaad voor het hout als het kwaliteits hardhout is?
De voorkant van de opbouw echter vertoont vele diepe scheuren die er deze winter en voorjaar ingesprongen zijn. Niet alleen in de lak, maar ook in de onderliggende epoxy/carbon laag (die eveneens door de laatste eigenaar is opgezet). Sommige scheuren zijn enkele decimeters lang, lopen voornamelijk horizontaal, centreren zich op de voorkant en net ‘de hoek om’. De epoxy/carbon laag is volledig gebarsten, want binnen heb ik lekkage in de voorpiek.
Behalve scheuren in de verticale zijden van de opbouw (voor) zijn ook twee hardglazen ruitjes gebarsten. De opbouw is dus flink aan het werk. Wellicht door de volgende oorzaken:
- Het schip heeft de afgelopen 10-15 jaar geen water gezien. Altijd in de achtertuin gestaan en de laatste 1 a 2 jaar in een verwarmde loods. Is in december plotseling het koude water in gegaan.
- Er is een nieuwe mastvoet geplaatst op de opbouw met andere afmetingen dan de vorige. Wel rust de voet aan weerszijden op de schotten binnen.
Ik heb het idee dat de opbouw ondertussen redelijk tot rust gekomen is, er lijken geen bartsten meer bij te komen. Ik denk dat ik het wel aandurf de boel op te knappen, zónder dat er wat hoeft te gebeuren aan de oorzaak van de scheuren. Op hoop van zegen…
Hoe pak ik dit aan? Helemaal kaal? Alleen rond de scheuren ‘lappen’? En hoe en met welke materialen ga ik te werk? Hoe krijg ik het hout (platen) volledig droog om geen vocht in te sluiten? Bij voorkeur laat ik de boot deze winter in het water en het liefst investeer ik er zo min mogelijk geld en tijd in, maar wat moet dat moet. Zou het niet erg vinden er cosmetisch gezien iets op in te leveren als dat veel geld en tijd bespaart. Zolang het hout maar niet rot en het binnen droog blijft…
Hoop dat iemand goede suggesties heeft!
Met hartelijke groet,
Shelley