kevlar is leuk spul, als het om knippen, schuren, snijden, etc. gaat.
Het spul is zo sterk, dat je speciale scharen nodig hebt om het te knippen. Pellen zal dus problemen geven. Je kan beter de gelcoat er af schuren/slijpen, en de kevlar niet proberen te raken. De osmose blaasjes lekprikken, en alles uit laten drogen. Kevlar is hygroscopisch(trekt wat vocht aan) dus zal ook in een droge hal moeten staan om het echt droog te krijgen.
Kevlar 25 jaar later: ik kom het vrijwel nergens meer tegen in een boot.
Het grote nadeel schijnt te zijn dat het goed tegen puntbelasting kan, maar daarmee wel een onzichtbare zwakkere plek achterlaat om de plek heen. De kevlar VO60's schijnen erg veel van hun stijfheid te verliezen na een rondje om de wereld...
Na 5 jaar zou een boot niet onder de blaasjes mogen zitten, dan is de behandeling niet goed gebeurd.
Maar dan heb je wel het voordeel dat de gelshield o.i.d. er makkelijk weer af te schuren is, in ieder geval zonder schaafmachine.
Mijn advies: zoek een bedrijf waarbij de boot goed kan drogen, en welke na de behandeling niet alleen een laag epoxyverf aanbrengen. Dat helpt vrij weinig.
Een laag of 2 glasmat/ glasweefsel met een vinylester of epoxy zal veel meer helpen. schaap shipcare(lelystad) bijvoorbeeld doet hotvac+ een glasmat/vinylester, en daarna nog eens 7 lagen gelshield. maronier (lemmer) doet bijvoorbeeld alleen hotvac+ 7 lagen gelshield, dan heb je veel meer kans dat je na 5 jaar weer kan.