Nachtvlinder schrijft:*Wat zegt een vochtmeting over de conditie van het laminaat? Mijn boot heeft aan de buitenkant onderwater een expoxy barrier coating, echter binnenin is de romp maar ten dele gecoat (bakskisten en bilge). In de bilge heb bijna altijd wel een paar cm water staan door een lekkende schroefasafdichting.
Of het nat is of droog, normaal vrij nat
Ook plamuur en andere onregelmatigheden zijn te vinden. Alleen zorgen maken als en een PU schuim achter zit, of een balsa kern, in dat geval even een monstertje boren
*Is het zo dat een vochtig laminaat per definitie slapper is dan een droog laminaat of zegt dit meer iets over de kans op hydrolyse evt leidend tot het osmoseverschijnsel?
vochtig laminaat is zwaarder, maar doet weinig aan de sterkte geloof ik, er is in een nat laminaat meer kans op osmose, maar niet elk laminaat is daar vatbaar voor. Een slecht laminaat met veel luchtbellen is sowieso al veel minder stijf, en heeft een verhoogde kans op osmose. Ik heb eens gelezen dat door de degradatie door osmose tot 25 procent sterkte verloren kan gaan, maar dan zit je nog boven de veilige grens, vooral bij toerschepen
*Wordt een vochtig laminaat weer sterker als het droogt? Lijkt me onwaarschijnijk, omdat vocht opzich niets verandert aan de opbouw van het laminaat toch?
sterker waarschijnlijk niet, wel droger(lichter!). Als het polyester eenmaal is aangetast, valt er niets tegen te doen
*Heeft het zin -voor zover toegankelijk- de binnenkant van het laminaat te coaten of sluit ik het aanwezige vocht dan op? Osmose ben ik niet meer bang voor na 30 jaar overigens.
Tja, waarom? als het geregeld kletsnat wordt, waarom niet, maar onder normale omstandigheden is het niet nodig.
Ik ben geen fan van natte laminaatjes. (Waarom zou je zoveel onnodig gewicht meeslepen
).
Ik ben ook geen fan van slechte osmose behandelingen(kaalhalen, drogen en coaten met een epoxyverf wordt het niet beter van)
Zelf zou ik er maar weinig aan doen trouwens, het hele onderwaterschip kaalhalen om deze reden alleen is me te veel werk, dat komt wel als er zowieso een opknapbeurt nodig is.
Tijdens de bouw zou ik het onderwaterschip achter de gelcoat een laagje of 2 vinylester/csm geven. Net als bij een osmosebehandeling trouwens. Veel beter en goedkoper dan al die epoxyverven.