inmiddels zijn we bijna 2 maanden verder diverse dingen afgewogen en geprobeerd, en het is tijd voor een update...
16 april jl. heb ik de boot de loods in gereden, heb via via een mooie plek kunnen regelen in een haven naast ons voor een zacht prijsje.
in de loods begonnen met de eerste renovaties van het boven waterschip. ik was in eerste instantie van plan om alleen de waterlijnen te schilderen maar toen het schip eenmaal binnen stond en ik een paar uurtjes over had was de romp ook zo geschuurd...
aangezien het schip nog wat verder moest drogen met behulp van een prof. vacuum pomp en een goede bouw droger ben ik dus maar met de romp begonnen
veel nare plekken tegen genomen (blijft een wedstrijd boot he!) dus alles compleet uitgeslepen en door een proffesional laten repareren.
daarna de romp 3 keer na gelopen met plamuur ik ben een ongeloverlijke zeikerd op dat gebied dus het moest goed gebeuren! vandaag de laaste laag HB Coating gerolled over 2 dagen even schuren en goed ontvetten en dan mag het weekend de Dubbel Coat er op. leuk klusje als je in de avond uurtjes wat tijd over hebt heb gelukkig heel veel hulp gehad van oa de bemanning en een aantal vrienden dus na het harde werken was het ook niet vervelend om een lekker biertje te drinken met zn allen! (alleen die rekening al is hoog, maar je moet er wat voor over hebben)
ik heb ook nog overwogen om naast de bies rond de ramen en het antislip ook de rest op het dek te schilderen maar gezien het tijd gebrek ga ik daar helaas niet aan toe komen dus dat word een klusje voor volgend jaar.
dat ter zijde want dit topic was vooral gericht op het onderwaterschip!
je gaat je boot natuurlijk niet opknappen en hoge kosten maken wanneer je geen resultaat ziet in het vocht percentage van het onderwaterschip.
na diverse metingen en een aantal testjes was de romp een week of 2 geleden droog genoeg om te lamineren, vocht gehalte direct op de huid was goed! diepte vocht was nog niet ideaal maar is inmiddels een leuk stuk terug gelopen en is de afgelopen paar dagen op een stabiel punt blijven staan waardoor we besloten hebben te gaan lamineren.
vooral 3 testjes met div. matrialen 2 epoxy met diverse glasmet / kepermat en 1 vinylester alle 3 slaagden met vlag en wimpel dus het onderwaterschip is inmiddels gelamineerd, deze moet 14 dagen uitharden en daarna word er nog 2-3 keer heel nauwkeurig geplamuurd en terug geschuurd, zodra deze naar mn zin weer glad genoeg is 5 laagjes gelshield en de antifouling!
foto's volgen later, ik wil iedereen graag bedanken voor het mee denken, langs komen en het inbrengen van ideeen.
gelukkig is dit een hoofdstuk die ik over een week of 3 kan afsluiten!
tip voor andere die wellicht ooit in een zelfde situatie staan, gezien ik bijna alles zelf heb gedaan zijn de kosten laag gebleven (budget was 3000.- compleet en daar ben ik net binnen gebleven) (incl al het matriaal (nu heb ik wel inkoop)stalling in de loods, huur vacuumpomp en bouwdroger en arbeidsloon)
ik heb het volgende uitbesteed
afplakken waterlijnen
3x schilderen van de romp
3x schilderen van de waterlijnen en de bies rond het raam
en 1 dag oplamineren
aangezien er nog een beetje budget over was word er nu een Carbon helmstokje gemaakt