web schreef :
In mijn ogen zou dat moeten betekenen dat zulk schuim 30 jaar onder water bewaard kan worden zonder substantiele gewichtstoename...
je moet ook meenemen dat er tussen het schuim allemaal openingen zitten.
Heb je wel eens zo'n mat van schuim in handen gehad?
Stel het je voor als een stuk dun papier waarop allemaal luciferdoosjes gelijmd zitten, strak tegen elkaar aan. (die doosjes zijn dan van het schuim, het papier is een hele dunne mat kunststof).
Zo'n mat met blokjes kun je dan makkelijk in een holle vorm (binnenkant romp) plakken, met de doosjes zelf tegen die holle kant aan. (andersom wil die mat met doosjes niet buigen!).
De holle vorm veroorzaakt open kiertjes (wigvormig) tussen elke 2 doosjes.
Naast de eerste mat komt de tweede. Je raadt het al: een kiertje. En dan de 3e, etc. Langs de randen (dek, kiel, spiegel, steven) moet de boel op maat gemaakt worden. Kiertjes.
Kortom, het is een labyrint van kieren in minstens 2 richtingen. Het is ook een illusie te denken dat je die allemaal dicht kunt smeren. Onderin die wigvormige kier blijft altijd iets open.
Water dat ergens binnenkomt kan zich 100% gegarandeerd over de gehele oppervlakte verspreiden. (watermoleculen zijn beetje klein....)
Als je schuim onder water toepast weet je zeker dat het bij het kleinste lekje (haarscheurtje, doorvoertje, schroefje, whatever) vervolgens overal heen gaat.......
Het schuim neemt dan misschien niet in gewicht toe, de boot wel, met al die volgelopen kiertjes. En vervolgens aan er allemaal nare chemische (hydrolyse) en mechanische (schuim vermalen) dingen gebeuren.
Het dek van de Capolavoro in aanbouw: je ziet al het schuim zitten, met versterkingen, randen, blokjes hout, vanalles ertussen. Hoe ga jij dat waterdicht maken?????
694219319665945976-a-capolavor...oro-2002/18dek02.JPG
groet
t