Pjetrow schreef :
Ha, dank voor de reacties allemaal. De suggesties worden zeer gewaardeerd. Er zit een kras op het vrijboord (boven de waterlijn dus) en ook daar werd (dus direct onder de lak) de groene laag zichtbaar. Dat zou dus wijzen op een gelcoat?
Is het nuttig om de thinner test te doen om vast te stellen of het plamuur of gelcoat is?
Voor het drogen hoeft de boot dus niet per se binnen te staan?
Sailblue: dank voor de tips
. Wat bedoel je precies met 'nat in nat' behandelen? Gewoon lagen epoxyhars aanbrengen, zonder dat je ze tussendoor laat drogen?
Hartelijk dank voor de info. Er is op internet zoveel verschillend spul te vinden dat ik door de bomen het bos niet meer helemaal kan zien
EDIT: De reacties stromen binnen, heel fijn. @Trotti: dat lijkt me een goed plan. Over een paar jaar zal ik zeker naar een andere boot willen, restwaarde is niet zo belangrijk ivm de geringe aanschafprijs. De manier die jij en Sailblue voorstellen spreken me dus wel aan.
Als het BW schip ook die groene kleur laat zien dan moet je niet twijfelen dat het gelcoat is.
Des te beter dus.
Alles van oude AF zo goed mogelijk afschrapen , dan een dagje met de exentrische schuurmachine en stofzuiger en een 180 korrel de romp gladschuren en tegelijkertijd wat opruwen.
Niet vergeten van de beschadigingen in het laminaat wat te herstellen met epoxyhars die is ingedikt met aerosol of microballoons.
Dan een twee of drie lagen (liefst drie) met epoxyhars behandelen , nat in nat en dat wil zeggen wanneer de vorige laag nog wat plakkerig/sticky aanvoelt de volgende laag er op.
Dat bespaart je de moeite om alles weer terug te moeten opschuren.
Dat procedé ook toepassen bij de applicatie van de AF en je bootje kan er weer tegen voor geruime tijd.
De romp moet wel droog of uitgedroogd zijn anders loop je het risico dat er plekken epoxy loskomen.
Een kleine tent rond het onderschip met enkele stevige heaters , zij het elektrisch of diesel , geven je mogelijk de kans om het nog te doen deze tijd van het jaar.
Maar best zzou wel zijn het ganse schip wat te laten uitdrogen tijdens de winter.
Mijn boot staat sinds enige tijd ook afgeschraapt en opgeschuurd te wachten voor een epoxy behandeling en dat zal zo rond mei gebeuren bij temperaturen van minimum 15° C .
Derhalve bestelde ik mijn epoxy nog niet omdat ie er dan toch nog enkele maanden moet staan.
Dit wordt mijn adres.
www.hp-textiles.de/
Verder zoeken in het menu geeft je een beeld van al de door hen verkochte producten plus de gehanteerde prijzen.
Indien iemand een goedkoper adres weet(wat ik eerder betwijfel) dan hoor ik het graag.
HP-E80FS: Epoxy, sealing of porous groundings
HP-E45KL: Epoxy, barrier-coat (osmosis repair AND protection), high chemical resistance, medium viscosity
Dit zijn de 2 produkten die ik zal gebruiken.
De E80FS is zeer vloeibaar en die gaat er als eerste laag op , dan volgen 3 of 4 lagen E45KL.
Beste groeten