Llo allen!
De kiel is eraf en weer erop!
Eraf halen ging redelijk eenvoudig, dankzij wat voorbereidend werk. Allereerst uiteraard de kielmoeren van de bouten afdraaien. Dit is, terugkijkend, nog het meest intensieve werkje geweest! Je hebt weinig ruimte in zo'n bilge, en dan is een verlengstuk aan je 'rakkijak' wel zo handig. Als u er zelf voor komt te staan, ga dan meteen op zoek naar een lange metalen buis waarmee je je koppel kan vergroten, lees: meer kracht kan zetten! (en denk daar niet pas aan als je aan de voorlaatste moer begint!)
Natuurlijk draai je af en toe een draadstang helemaal mee uit de kiel (moeren zijn soms hardleers of zoals wij Belgen zeggen: ze draaien zot of de draad is geraakt). Die draadstangen kan je toch weer aanbrengen naderhand, of zelfs vervangen (check even of je de draad nog lekker kan gebruiken).
Daarna hebben we een klokboor 'omgebouwd'. We hebben er een stuk metalen buis tussengelast, zodat we netjes van bovenuit, over de koppen van de draadstangen, naar beneden richting kiel konden boren. De boorgrootte is net iets breder dan de draadstangen uiteraard. Op deze manier konden we alvast de eventuele 'kit' in de draadstang al ontzetten, zodat die alwast niet zou gaan tegenwerken bij de afname.
Nadat de mast afgenomen was, kon er aan de kiel begonnen worden! Kraantje omhoog, wiggetje aan het smalste deel van de kiel ertussen, beetje hameren (geen schrik hebben), wiggetje ervoor, en weer hameren... enz... Eerst hadden we eikenhouten wiggen, maar die leden erg snel e dat werden dus even snel metalen... Binnen een kwartier is zo'n kiel eraf, en zwaar werk is het helemaal niet... (Laat je niet ontmoedigen)...
Uiteindelijk is de kiel nu gezandstraald, en heeft een bedrijf er een eerste product opgezet... Naam ontglipt me... ikzelf heb er nadien nog twee lagen 'Interprotect' opgezet, net als op de onderkant van het schip overigens (waar de kiel vasthecht). Wat opschuren, en de kiel kan er weer op. Daarvoor werd eerst een dikke laag kit aangebracht (ongeveer 1-2cm dik, vooral rond de draadstangen. Merk kit (zie foto). Bij het zetten van de boot over de kiel (piece o cake), duwt het overtollige kit zich naar buiten, maar ook langs de kielbouten omhoog! Ideaal, want plaatje er op en moeren er flink handvast over en de boel is in één deel volledig gesloten, hopelijk weer waterdicht. Na een paar dagen de moren verder aandraaien, en klaar is Kees.
Er was aan onze Cirrus flink meer werk, maar dat valt buiten dit verhaal topic 'kiel'. Als ik ooit zin heb schrijf ik in projecten nog wel een stuk, inclusief het dicht-lamineren van de scheur rond de achterste kielbout (onder de motor die eruit moest en die ik dan maar gereviseerd heb) enz...