Moverbo is geweest en die, zoals verwacht, pakt het grootst aan. Zij willen het gehele onderwaterchip schillen zodat het glaslaminaat zichtbaar wordt en dat zo de donkere plekken, het rotte Balsa, te lokaliseren is. Op zicht geen slecht idee alleen heb ik op max 1/4 onderwaterschip vocht gemeten, wat ook exact klopte met hun geavanceerde apparatuur en zelfs op de meeste natte plekken waar ik al grote gaten heb geboord was het hout nog wit en dus hard van kleur. Ik vind het dus eigenlijk teveel om het gehele schip te schillen, incl. het prijskaartje wat daar weer aan hangt en dat was genoeg om weer eens een nacht niet te slapen......
Het volgend probleem is dat je niet weet waar het Balsa nog hecht op de binnen en buitenschil. Dit lossen ze op dmv gaten te boren en er epoxy in te gieten zodat er een brug ontstaat. Ik zou dan zelf met een frees een sleufje trekken van pakweg 10 cm en die opvullen met epoxy en daarover heen een vezelmatje.
Nu heb ik even de tijd voordat de offerte binnen is en wij moeten beslissen en wil daarom toch aan de slag met vacuumpompen om te kijken of er iets gebeurt.
Mijn vader heeft een jachtwerf gehad en zodoende heb ik natuurlijk al wat praktijkervaring met veler zaken maar niet met vacuumtechnieken dus mijn grootste vraag naar jullie is: wie helpt mij met de juiste vacuumpomp en hoe ga je die toepassen. Maw, je prikt de slang in de huid en wat is dan de afstand van het zuiggat tov het gat voor toevoer van droge warme lucht? En sluit je met één pomp één slang aan of kan je gelijk meerdere zuigslangen aansluiten? Herman, jij gaf al aan dat ik je daarmee kon lastig vallen maar ik weet niet anders dan dit hoe ik jou moet contacten.
Mijn grootste zorg en daarmee de minste kennis van zaken is dus het leegtrekken van het vocht met welke pomp en waar te koop?? Het gaat om een totaal oppervlak van max 15 m2 denk ik.
En jullie natuurlijk weer bedankt voor alle reacties. Ik heb er weer veel van opgestoken en mij van bewust dat ik niet de enige ben en dat geeft weer wat slaaprust.