Een ankerkluis is nu precies zo'n onderdeel waarvan je zeker wilt weten dat het compleet waterdicht is. je zal hem dus met zorg moeten maken. Als het erg naar weer wordt, dan gaat je kluis keer op keer onder water, en dan wil je niet dat je elke keer een aantal lliters water je boot in schept. Rondom waterdicht afwerken dus. Neem ook een voldoende sterke plaat multiplex. Nu zal het op zeilboten niet zo wild worden, maar op (snelle) motorboten heb ik al zat meegemaakt dat het anker of de ketting door de bodem van de ankerbak ging.
Je zegt dat het schot er nu al zit? Hoe zit dat nu vast dan?
Begin met het wegslijpen van de topcoat welke nu ongetwijfeld voor de afwerking zorgt. Op deze topcoat is het slecht hechten, en topcoat zelf is ook niet heel erg sterk. dat wil je dus niet als onderdeel van je lijmnaad hebben. Weg ermee dus. (in ieder geval onder de fillets.)
verder idd de (pasgemaakte) multiplex rondom volgens de regelen der kunst in de epoxy zetten. Wat je eventueel kan doen om e.e.a. nog iets sterker te maken, is de onderkant van de plaat voorzien van biaxiaal glaslegsel op de randen, ca 5cm overstekend. (die laatste 5 cm droog laten). Na uitharding de plaat plaatsen, en vervolgens die laatste 5cm tegen de romp lamineren. Na uitharding kan je de boel filleten, glassen en afwerken.
Vergeet trouwens de bovenkant van het schot niet tegen het dek vast te lamineren, en kijk ook de dek-romp verbinding na. (het is niet zo interessant als er water vanuit de kluis via de dek-romp verbinding naar buiten vertrekt, maar je zal zien dat je een mogelijk lek-pad hebt naar je voorpiek toe. Daar wordt je niet vrolijk van.
Zorg dat je de boorgaten voor de afvoer van water goed afwerkt. Boor ze overmaats, zorg dat je eventueel schuim in het gat weghaalt (imbussleutel, desnoods scherp geslepen, in de boormachine, en dan flink rossen) en opvult met ingedikte epoxy.
als je het gat voorziet van een RVS pijpje, dan dit pijpje aan de buitenkant flink opruwen, en het gat overmaats boren. Je kan overwegen het pijpje aan de buitenkant iets te laten uitsteken, dan krijg je geen "tranen" langs het schip.