Keshew schreef :
Maar hoe krijg ik dit voor elkaar als ik maar 1 stempel tegelijk kan laten zakken. Als ik de plek waar de stempels zitten elke keer appart moet doen ben ik wel een paar weken zoet, injecteer hars aanbrengen, 5 lagen epoxy....
Buiten de optie die al genoemd is, zou ik me kunnen voorstellen dat je inderdaad één stempel naar beneden draait en daar de epoxy aanbrengt. Vervolgens een stukje PE-folie of ander materiaal waaraan epoxyhars niet hecht (eventueel een stukje glad materiaal dat met een lossingswas is behandeld) aanbrengen op de stempel en deze naar boven draaien tot ie een paar mm vrij staat van de romp en zo voorts. Op zeker moment kan de boot weet op de vrijstaande stempel zakken, voor de hars is uitgehard, waardoor een imprint ontstaat en ook de laagdikte iets verschilt van elders, maar ik vraag me af of dat een groot probleem is. Eventueel vul je, nadat de boot het vereiste aantal lagen heeft gehad, de ontstane putten één voor één op met een ingedikte epoxy (niet met kant en klare plamuur, dat blijft vaak poreus). Die laatste manouevre kost je vier dagen extra, als je elke vulling even laat uitharden.
Je kunt zelfs zover gaan om het eerste deel van dit verhaal te laten voor wat het is en steeds om de stempels heen te werken. Vervolgens de plekken van de stempels één keer goed bestrijken met injecteer epoxy en de ingedikte vulling er direct overheen smeren en glad afstrijken.
Echte putten zullen het niet worden, trouwens, we spreken vermoedelijk over een verschil van 1 - 2 mm.
Als de boot in een bok staat en het is op één of andere manier mogelijk om de boot op zeker moment 20 - 30 cm te verschuiven in de bok (sterk afhankelijk van het materieel waarmee de werf werkt), dan is dat de mooiste oplossing. Eerst de hele boot voor zover mogelijk behandelen; daarna de plekken waar de stempels zaten. Zal een paar tientjes extra kosten, maar peanuts op het totale bedrag dat je voor deze renovatie kwijt bent.
--
stegman