Allereerst om de titel te duiden: ik heb een groot deel van dit forum doorzocht in mijn zoektocht naar orde in de chaos. Dat ga ik dus niet vinden. Veel info, vaak ook tegenspraak daarin, maar dat had ik ook verwacht.
Je moet dus een keuze maken in je aanpak.
Cirrus staat alweer sinds begin oktober geschild op de kant, en werd een paar keer met groene zeep gewassen en met relatief hoge druk gespoeld. Ze staat in weer en wind, om het drogingsproces zijn gang te laten gaan. Het was blijkbaar geen ideale winter, vorst en wind zouden beter geweest zijn, maar de droge en relatief warme maart/april zijn dan weer wel in mijn voordeel. Overigens was de winter naar het schijnt wel droog en winderig (zat zelf in het buitenland).
Cirrus werd geschild met Gelplane, en ben bijna klaar met het wegschuren van de typerende, resterende 'banden'. Dat doe ik met een excentrische schuurmachine en korrel 40. Nog een kwart OWS, en ik ben daarmee klaar, het is meer en lastiger werk dan ik had verwacht.
Voor het weer opbouwen, heb ik al veel vragen kunnen voorleggen aan Polyservice. Ze maken de berekening van benodigde materialen voor je, maar ik verwacht af en toe toch nog met een vraag te zullen blijven zitten. Daarom dit topic. Ik beschrijf erin wat ik doe, en hoop dan ook af en toe feedback te krijgen, of eens een vraag te mogen stellen. Ik weet dat er veel info reeds op de site staan, maar het is onbegonnen werk, echt, probeer het maar, om dat alles te ordennen. Er zijn zelfs links naar de Zeilerswiki, die dan dood blijken te zijn...
Dus neem me niet kwalijk dat ik een nieuwe topic open!
Mijn planning:
1. Ik werk mijn schuurwerk af met korrel 40.
2. Huidoorvoeren zijn van het Blakes type, en hun toestand was ok, bovendien op zijn Westerly's binnenin ingelamineerd, dus die heb ik laten zitten. Die worden fijn geschuurd en ontvet voor verdere werken.
3. Ik was nog een keer met groene zeep, en laat nog eens 2 weken drogen.
4. Ik breng inpregneer epoxy aan, liefst met kwast, omdat die de zeer kleine ontstane gaatjes in het polyester dan goed kunnen opvullen. Toch wel opletten met druipers! Ik plan twee lagen, waarbij de tweede laag nat op nat, na 4 uur bvb opnieuw kan aangebracht worden.
5. De romp staat nu al vrij strak, maar op een paar plekken ga ik wat diepere gaatjes bijwerken met epoxyplamuur. Op wat plekken ga ik overigens wat glasweefsel 160 aanbrengen, voor wat extra versteviging. Bvb bij de scheg en aan de onderkant (boven kiel en in verlengde).
6. vooral waar ik plamuur/weefsel aanbreng, zal ik opnieuw moeten schuren. Overigens dient het hele OWS opnieuw geschuurd met korrel 80.
7. Pantsercoat aanbrengen. Minimum 24 uur tussen lagen, maximum 5 dagen, anders schuren. Ik kocht aan voor 4 lagen, afwisselend zwart en wit, zo kan ik niet missen in dekking.
8. Onduidelijkheid! Ik wil International AF aanbrengen, vooreerst maar harde. Na twee jaar gaat daar zelfslijpende opkomen, maar ik wil eerst een controle laag om later te kunnen checken of de zelfslijpende aan vervanging toe is. Nu wordt mij geadviseerd een hechtingslaag tussen epoxy en AF aan te brengen. Zelf denk ik onmiddellijk aan Primocon, maar om zeker te zijn: is dat de goeie tussenlaag/primer?
Ik probeer mijn werk hier zichtbaar te maken, maar ben een louzy fotograag (geen typfout).
Binnenkort maar eens aan beginnen!
Groetjes
Johan
edit: bewust niet gesproken over vochtmeting enzo... Na alle info erover, vertrouw ik de meters niet zo. Ik ga voor de doorzichtige plastic methode (opplakken en checken of er dampvorming is)...