Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Reparatie scheur(tje) skeg

Reparatie scheur(tje) skeg 02 jan 2009 16:16 #53413

  • ewessel
  • ewessel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Hallo allemaal,

Mijn boot staat op de kant en bij controle van de romp zag ik bij de skeg wat scheurtjes precies daar waar de romp overgaat in de skeg.
Vandaag wat wezen krabben en schuren en volgens mij heeft er ooit al een reparatie gezeten die nu aan het loslaten is (zaten namelijk kleine stukjes glasvezelmat op de gelcoat die ik er gemakkelijk af kon trekken).

In de loop der jaren is er ook water naar binnengekomen, nu ik de scheur wat open gemaakt heb loopt er water uit (druppelsgewijs)

Mijn vraag is hoe dit het beste te repareren, zelf dacht ik aan plaatselijk afschuren tot op het polyester, gaat laten drogen/uitlekken en dan een aantal polyester glasvezelmatjes en hars erop.

Maar hoe bouw ik het vandaar op? Op deze matjes komt (na schuren) epoxyplamuur?? dan primer en dan anti-fouling?
Ik moet rekening houden met dat er nog wat vocht in kan zitten, kan dat nog weg als ik met epoxy ga werken?

Graag advies,

Erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie scheur(tje) skeg 02 jan 2009 16:21 #53414

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
heb je wat foto's??
Dan kunnen we je mischien wat beter adviseren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie scheur(tje) skeg 02 jan 2009 16:26 #53415

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Probeer eens met een scherp mes de omgeving van de scheur. Als je het materiaal gemakkelijk kan weghalen ga zo lang door totdat je op "hard vlees" terecht komt. Eigenlijk zou je met een vingerfrees (bv op een Dremel) de boel moeten uitfrezen totdat je op solide materiaal zit.
Waarschijnlijk een opdonder gehad, is onvoldoende of in natte staat gerepareerd, waardoor de reparatie is gaan delamineren.
Maar laat de zaak eerst maar eens goed drogen.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie scheur(tje) skeg 02 jan 2009 17:04 #53425

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
Uitfrezen is inderdaad goed. Heel goed drogen, dan wachten tot het 15 graden is onder je boot en dan kan je met epoxy werken.
ik zou de diepe delen met epoxy-plamuur doen of verdikte epoxy, en dan afwerken met van dat speciale doek. Dus geen glasvezel-matten.
rondom de reparatie ca 10 cm de antifouling er af schuren en de gelcoat goed raken. Dan epoxy er op (met bv een verfroller) doek er op, weer epoxy rollen net zolang tot de doek een egale matte kleur heeft.
Je kan dan een ander speciaal doek er tegenaan plakken, dan hoef je de epoxy niet te schuren voor de volgende laag. Of langer laten uitharden en dan schuren. Volgens de theorie kan je ook een 2e laag binnen 24 uur aanbrengen zonder schuren maar dat vind ik zelf een beetje gewaagd.

minimaal twee lagen geeft dampdichtheid. Derde laagje is mooi voor het afwerken. Als je er anitfouling op wilt doen dan moet er een hechtlaag tussen. Ik doe dat onder water niet: het spul is zo glad dat er toch niets op groeit en onder water hoef je het niet tegen UV licht te beschermen.

het klinkt allemaal dramatischer dan het is. Met goede spullen is het een klus van een paar keer een uurtje.

Groeten, Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie scheur(tje) skeg 02 jan 2009 17:14 #53426

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ik sluit me aan bij de vorige posters, een erg goed product om te gebruiken is poly-pox lijm 700 van polyservce, een dikke witte epoxypasta die je goed kan opzetten en niet wegloopt, eventueel kan je hem nog verdikken.

Omdat er al vezels inzitten hoef je niet perse met matjes te gaan werken, maar een foto van de situatie zou inderdaad voor een beter gericht advies zorgen.

www.polyservice.nl/produkten/epoxy.htm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie scheur(tje) skeg 02 jan 2009 17:17 #53428

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Inderdaad een prettig en makkelijk product om mee te werken. Meestal is indikken niet nodig. Als je gaat indikken hou er dan rekening mee niet teveel tegelijk aan te maken. Je potlife (verwerkingstijd) gaat met sprongen naar beneden......
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie scheur(tje) skeg 02 jan 2009 23:24 #53517

  • ewessel
  • ewessel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Iedereen alvast bedankt voor de reactie's, hierbij wat foto's (oranje =gelcoat, grijs=primer, wit=denk ik eerdere plamuur - donkere plek midden aan stuurboordzijde is al polyester):

Stuurboordzijde


Bakboord


Aan bakboordzijde komen dus druppeltjes water uit die scheur. Overigens is de skeg nog stevig, ook rondom die scheur. Ik ga morgen met de dremel eens wat wegschuren, kan het nog beter drogen.

Rob over wat voor een doek heb je het? Ik ben van plan om het spul van Polyservice te gaan gebruiken.

Groeten,

Erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie scheur(tje) skeg 03 jan 2009 09:25 #53526

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
in dit topic:

http://www.zeilersforum.nl/forum/viewtopic.php?t=5768

gaat het over het verschil tussen matjes voor polyester en doek voor epoxy. Daar zie je ook foto's
toevallig moet ik vandaag of morgen ook nog achter een stuk aan om een roertje van een optimist te maken.

en dat doek wat je over epoxy heen kan doen heet peel-ply
https://www.marinestore.nl/p10007601/West_System/Peel_Ply_/product_info.html

Groeten, Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie scheur(tje) skeg 03 jan 2009 10:00 #53529

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
bedankt voor de foto's.

Zelf ook zoiets gehad met de kiel van een compromis 620.

Loopt die scheur echt tot over de helft van de scheg??
Beter het zekere voor het onzekere nemen en veel meer kaal halen rondom deze reparatie. Misschien komt er nog meer rotzooi tevoorschijn.

Ook zou ik in de onderkant van de scheg een 8mm gat boren, ik vermoed dat er water in de scheg staat. Later is dit gat eenvoudig weer dicht te maken tijdens de reperatie van de scheur.
Dit gedeelte kan je al in de vrieskou doen.

Als het weer een beetje verbeterd dan kan je met een haakse slijper met metaalslijpschijf het gebied schoonmaken tot aan het oude glasweefsel (niet de antifouling ermee doen en denk aan je pbm.). Dit geeft een hoop troep maar geeft een perfect oppervlak (de hitte van de schijf droogt het laminaat oppervlakkig).
Hierna heb ik toendertijd polyesterhars van wilsor gebruikt met een aantal glasmatten. De hars van wilsor kon ik namelijk bij lage temperaturen (vanaf 0 graden) verwerken. Bij ons op de werf kan je namelijk niet meer schuren als ze allemaal beginnen te verven.

Afwerken heb ik gedaan met 2comp plamuur, polyesterhars en een laagje gelcoat.

succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie scheur(tje) skeg 25 jan 2009 15:52 #56185

  • ewessel
  • ewessel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Uiteindelijk de tijd gevonden om met de frees eens wat dieper te gaan.

De skeg bestaat uit een buitenkant van zo'n 4 mm polyester en een schuimkernvulling binnenin. Daar zit het echte probleem, deze schuimkern is in de loop der jaren behoorlijk volgezogen met water.

Aan bakboordzijde heb ik inmiddels een gat van 2 bij 2 cm in het glasweefsel gemaakt. En al het schuim"prut" eruitgehaald. Vervolgens daaronder tot 10 cm nog wat gaatjes geboord, uit elk gaatje komt vocht.
De schuimkern is dus goed vochtig.



Mijn vraag is hoe dit te repareren? Wordt het tijd voor de professionals?
Gezien de waarde van de boot ben ik wat terughoudend met een onevenredig dure reparatie (uitslijpen en opnieuw opbouwen skeg?).

De skeg zelf is nog steeds stevig, de scheur en het gat kan ik repareren maar dan blijf ik met de natte kern zitten en sluit deze misschien zelfs op.

Elk advies is welkom...

Groeten,

Erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie scheur(tje) skeg 25 jan 2009 15:58 #56187

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Het komt er dus op neer dat de hele schuimkern als een spons gewerkt heeft.
Dan zit er niets anders op dan dat je al het schuim eruit haalt en de binnenzijde van de skeg goed laat drogen. Dan vullen met epoxyschuim.
Vermoedelijk hebben ze de skeg destijds gevuld met PU schuim en dat houdt op den duur niet - werkt als een spons.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie scheur(tje) skeg 25 jan 2009 16:01 #56188

  • ewessel
  • ewessel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Lannes,

En hoe zou het schuim eruitgehaald kunnen worden? Leidt dat niet tot openzagen van de skeg? :cry:

Groeten,

Erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie scheur(tje) skeg 25 jan 2009 17:31 #56202

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Je zou dus inderdaad een sleuf moeten frezen, van onderen en een stuk op de smalle kant en met een scoop-beitel o.i.d. die troep eruit halen. Aan de kleur te zien lijkt het verdacht veel op PUR schuim.
Volgens met valt het vochtige materiaal in dikke kruimels uit elkaar. Je zou ook kunnen overwegen om van bovenaf te werken en de boel later volschuimen met epoxy en weer dichtplakken met mat/roving. Mss nog wel zo handig.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie scheur(tje) skeg 25 jan 2009 18:34 #56205

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5221
het openzagen hoeft ook niet zo'n probleem te zijn. het is een grote stap, maar het is vrij simpel materiaal. je hebt het zo weer sterk. De afwerking is meestal lastiger, maar het deel zit hier toch onder antifauling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie scheur(tje) skeg 25 jan 2009 18:36 #56207

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
Hoi Erik

Ben je verder gegaan omdat het polyester nog steeds gebarsten (gekraakt/beurs)was of om nog meer nat purschuim weg te halen?
(ik hoop het laatste)
Is je scheg trouwens onderdeel van de bilge van de boot?

lees mijn vorige post nog even door.

Het Pur-schuim kan je gewoon laten zitten. Wel even controleren of je roerbeslag nog goed vastzit aan de skeg. Droog Pur-schuim geeft ook geen stevigheid.

Na het schoonslijpen kan plakband langs de randen tegen de achterkant van de scheepshuid plakken en hierna het midden dichtplakken. Je creeerd dan een mal waar je de polyesther tegenaan smeert. Hierna afwerken met een matje of 3 en een laagje gelcoat.

ohja ik raad je ployesterhars aan omdat dat sneller uithard, en je dus sneller kan werken.

Het lijkt erger dan het is.

groetjes
Frans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie scheur(tje) skeg 25 jan 2009 19:48 #56215

  • ewessel
  • ewessel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Iedereen alvast bedankt voor het meedenken.

Het is inderdaad PUR-schuim, althans het valt inderdaad uiteen in brokjes.

Net nog even bij de boot geweest, uit de gaatjes eronder komt geen water (wel bij het frezen maar het loopt er nu niet uit).
Het PUR dat vanaf het gat naar beneden in de skeg zit is nog steviger dan ik dacht (kan mijn autosleutel er niet indrukken). Het PUR naar boven en naar achteren is wel slapper.

Het openzagen van de skeg is grondig maar gaat me te ver (teveel eerst kapotmaken en dan weer repareren). De skeg is nog erg stevig (stijf), deze stevigheid moet ik dan weer terug zien te krijgen (als beginner en bij onhandige temperatuur (<15gr)).

Mijn huidige plan is het zachte PUR zoveel mogelijk weghalen via het gat dat er nu is, vervolgens weer volschuimen en afwerken met epoxy, keperweefsel, plamuur, primer en antifouling.

@Fransb : de skeg maakt geen onderdeel uit van de bilge. En inderdaad de polyesterbeschadiging is beperkt tot de scheur aan SB en het gat aan BB. Ik ben door gaan frezen om te weten hoeveel PUR zacht was.

Tips blijven welkom, ik houd jullie op de hoogte.

Groeten,

Erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl